Köznapló

Végh Alpár Sándor
2007. 07. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július 12., csütörtök
Tolsztoj holttestét tehervagonban vitték haza Jasznaja Poljanába, a lánya ír róla. Hordós hering, egy zsák só, két láda cukor utazott vele. És ilyen kocsi vitte haza a halott Csehovot is Németországból. Annak oldalán felirat is volt: „Osztriga szállítására”.
Bezzeg ha egy politikus köszön el a világtól! Az újságok gyászkeretben jelennek meg, a rádió megszakítja adását, temetése napján lezárják a forgalmat, a koporsót ágyútalpra helyezik – az ember ámul, ki temetnek? Istent?
Nem. Egy színészt, mi mást? A politikus szerepet játszik. Ma ilyet, aztán holnap olyat, fellépései során pofákat vág, gesztikulál, integet. És ha még csak a szerepeit váltogatná. De cserélgeti a nevét is. Lenin, Hitler, Sztálin, Trockij, Tito, Kádár – művésznév egytől egyig. Hogy mennyire komolyan gondolták a színészetet, elég megnézni a Mussoliniről készült képeket. Vagy ahogy Hitler próbál a tükörben. Amerika sztárelnöke, Ronald Reagan színész volt, és Castróról se kéne megfeledkezni. Ötórás beszédei, mint egy-egy drámai Shakespeare-monológ.
Mi, magyarok itt is kivágjuk a rezet. Aczél György ifjú emberként, még Appel néven, színésznek készült, a politika porondján hasznosította komédiázó talentumát. Nagy alakításait akkor nyújtotta, amikor fájdalmas arccal eljátszotta a raportra rendeltek előtt, mit kapott miattuk Kádártól.
Pikáns az is, hogy hány színész ült be képviselőnek negyvenöt után: Major, Kállai, Avar, Bánffy, Darvas, Pécsi Ildikó – a rokonpálya vonzotta őket? Vagy azt hitték a pártok, hogy felhasználhatják képességeiket? A pártok tévedtek. Szürke képviselő volt mind.
Illyést Farkasréten temették. Megjelent Aczél is – szomorúságot igazított a képére, azt játszotta, hogy ott van, hogy gyászol, tessék észrevenni őt. Észrevették, többen összesúgtak a sír körül: „Látod, eljött…” Hát persze. Sokszor vacsorázott az Illyés-villában a Szemlő-hegyen, s ha már az erdélyi magyarok dolgában nem tudta viszonozni Flóra asszony főztjét, meg kellett köszönnie valahogy a vendéglátást. Így.

Július 13., péntek
Dívák, ezzel a címmel jelent meg pár hete egy CD. Ilyen neveket látni a borítón: Szulák Andrea, Oláh Ibolya, Auth Csilla – kik ezek? Tudják egyáltalán a lemez kiadói, mit jelen ez a szó?
Ha már díva, akkor Maria Callas. Vagy Sophia Loren. Marlene Dietrich. Itthon Mezey Mária. De leginkább mégis Garbo. Róla mesélték, hogy egy reggel szólt Stokowskinak, a remek dirigensnek (egy ideig a szeretője volt), kísérje el szokásos sétájára a Central Parkba. Nem tehetem, mondta Stokowski, délelőtt próbám van a New York-i filharmonikusokkal. Százhúsz ember vár rám… Mondja le, szólt oda a színésznő, mert aki Greta Garbo, annak így kell szólnia.
Stokowski nem mondta le, pár hónap múlva véget is ért a szerelem.
Kérdem én, van-e a lemez magyar „dívái” közül egy, aki képes legalább a Postás szimfonikusok délelőtti próbáját lemondatni a karmesterrel? És aki úgy tud megjelenni, mint Mezey Mária tudott – hatvanévesen? Hogy a tartás? Azt jobb, ha hagyjuk. Láttam „díváink” tévészerepléseit – a Lehel téri sajtárús asszonyok némelyikében több az elegancia, mint bennük.

Július 17., kedd
Nagy a hőség. A városban még nagyobb. Ezt csak a meteorológusok igyekezete múlja felül: a nap gyilkos erejével riogatnak. Mintha tehetne róla, hogy erős az UV sugárzás. Hogy valaki leég a strandon. Hogy a Combino villamosokon kibírhatatlan a meleg. Hogy a kórházakban nincs klíma. Hogy a panelházak lakóinak kedve elmegy az élettől.
Pedig a Nap semmiről nem tehet. Sőt. A Nap maga az áldás. Örülni kell, hogy ereje rendíthetetlen. Ezért képes gyógyítani. Erről persze nem szól senki – a bulvár nem lát benne szenzációt. Izgalmas, címlapra az kerül, ha a feleségét legyilkoltatni akaró gengszter kijelenti: ő nem bánt senkit. Most engedték ki. Hibás az elméje, mondják. Régi trükk, a dzsentrivilágból hozták. Várt rá egy fickó. Fekete póló, elöl vörös nappal, karja, mint a combom. Példája derék, adófizető polgárnak…
De hagyjuk a sötétséget, térjünk vissza a ragyogásba.
A magyar természetgyógyász doktorok egyik legjobbja a két háború között Bucsányi Gyula volt. Napfürdőzés s a napfény gyógyhatása, ez a címe könyvének a harmincas évekből. Van benne egy fontos mondat: „A nap orvosság! Mégpedig erős orvosság, amelyet gyakran hígítani kell…” Lám-lám, és mégis keltenek félelmet az emberekben. Bebeszélik nekik, hogy a Nap nem a barátjuk, hanem az ellenségük. Miért?
Mert titkolni akarják, hogy az egészség lényege a megelőzés, nem pedig a gyógyítás – ezt egyébként a kínaiak kétezer éve tudják. Hogy akkor itthon miért nem szólnak róla, és miért nem jut megelőzésre egyetlen forint sem a kormány úgynevezett „reformjaiban”?
Mert a megelőzés nem üzlet! Az igazi, a nagy biznisz, ha beteg leszel. Meg is tesznek érte mindent, hogy az legyél. Például úgy, hogy hőség idején rád tukmálják hideg italaikat, holott – meg lehet kérdezni a sivatagi beduinokat – ilyenkor a forró tea segít. Ez világos, de lehet-e keresni a forró teával? Nemigen. A nemzetközi cégek ezért úgy döntenek, ha tea kell, legyen, de mindenképpen hideg. És összelögybölték Ice Tea név alatt a márkás italblöffök egyikét.
A média tudatlanságban tartja a magyart, így annak ismeretei egy afrikai zuluéval se érnek fel, ha a saját egészségéről van szó. Azoké ott apáról fiúra száll, és tudják, mit kell tenni a hőség, a szomjúság, a fertőzések ellen. Nálunk ilyesmit az alapiskolák nem oktatnak, a családból pedig kihaltak azok a nagyanyák, akik tudták a természetes gyógymód ezernyi titkát. Családok tízezreiben sose mondják a gyereknek, hogy evés előtt moss kezet, vagy hogy ha vécén voltál, mosd ki a feneked. Fogalmuk sincs arról, hogy gyomorrontásnál a böjt többet használ, mint a pirula, vagy hogy hőség idején nem húst kell enni, hanem főzeléket.
(Hahó, népművelők, tanárok, papok, írástudók, merre jártok?)
Magyarországon a kommunisták szoktatták le az embereket arról, hogy segítsenek magukon. Azt mondták: gondoskodik rólad a párt. A tanács. Ha meg beteg vagy, ott az SZTK… Ennek eredménye, hogy ha történik valami „furcsaság”, például hőség van nyáron, mindenkinek a szájába kell rágni, mit tegyen. Ujjong a köztévé, tapsol a rádió: fantasztikus, hogy 35 fokban a fővárosban vizet osztanak – s ebből is pártpolitikát csinálnak –, holott ebben semmi új nincsen. Úrfi koromban kis falvak vasútállomásain, mint Kétpó vagy Tiszatenyő, kannával várták a pesti vonatot a gyerekek, és mérték az utasoknak a vizet. Nem volt légkondicionálás, volt helyette zsalu.
Órákig sorolható, mint tették a kommunisták félszázad alatt önállótlanná, magatehetetlenné az országot. És társaik, a liberálisok se különbek. Az emberek szemére legszívesebben ellenzőt kötnének, ne lássanak se jobbra, se balra, csak amerre kívánatos: ez a „szabadság”, amiről annyit beszélnek. Erre példa az is, hogy lapjaikban hovatovább a fejkendőt csak akkor emlegetik, ha muzulmán nőkről esik szó. Olyankor soha, mikor a hőség ellen kéne felkötni.
Az egyiptomiak nem utálták, ellenkezőleg: istenként tisztelték a Napot, pedig ott erősebben tűz, mint felénk. A kultúrember tisztelete másféle, s már csak a pénz iránt rendületlen. Annak jegyében hát, hogy ő „szabad”, csupaszra vetkőzik délidőben, majd mikor bőre sebesre ég, csodálkozik.
Szobám falán két kép is van, melyet a Nap ural. Egyik Koreából való, gyöngyház berakású. Két darupárt látni rajta, alattuk fészek, benne négy tojás, hátul vörösen izzik a Nap. A másik egy kanadai fametszet, indián művész keze munkája. A tenger fölött sas repül, tollával szinte érinti a vizet, fején napkorona. Vékony vonal jelzi a napot, mégis odavonzza a szemet.
Nem ismerem a festők nevét, fölösleges. Európai mánia, ott kutatják, ahol kalapács kopog, és pénztárgép csörög: árveréseken. A két képet azért tettem a falra, mert összekötnek a végtelennel. De nem is jó ez a szó, túl egzakt, a természettudományra utal.
Én azt várom, hogy a Nap a semmivel kössön öszsze. Azzal a semmivel, amelyből majd egész lesz. Nem kell, hogy nevem ékítse. Csak elkészüljön. Hasson. Méltó legyen.
Számomra a Nap Isten szeme. Kora reggel azért jövök ki a ház elé, hogy belenézzek. Ekkor még állom a tekintetét. Mikor hőség van, talán mert alföldi vagyok, onnan való, ahol a legmelegebbet mérték, eszembe jut, milyen kegyetlen munka volt a cséplés. Vagy a krampácsolás a felhevült töltéseken. És lehet-e fennkölt az ember, mikor forró nyárban aszfaltozók mellett visz el az útja? Őket égeti a nap, míg én árnyékban hajolhatok a papír fölé. Ilyenkor érzem, hogy adós vagyok. Pár éve kérdezte valaki, miért rakok mérlegre minden szót? Lelkiismeretem diktálja így, feleltem. Így törlesztem az adósságom. Ha szemét módon írok, kacsingatva ide-oda, visszaélek helyzetemmel. Rongy ember az olyan író, aki elfelejti ezt.
Van azért pillanat, mikor elfelejtem… Amikor a visegrádi várhegy mögül előbukkan a Nap. Ilyenkor átjárja a lelkem valami, amit a nagy szufi költő, Rúmí fogalmazott meg a legpontosabban: „Értékesebb vagy, mint ég és föld együttvéve! / Mit is mondhatnék még ezen túl neked? / Saját értékedről neked sejtelmed sincsen.”
Isten mindenkit feladattal indított az életbe, erre emlékeztet a három sor. Aki a Napot ellenségének mondja, sose teszi föl magának a kérdést, mi az ő feladata. Nem is fogja megtudni, még tán azt sem, hogy nem a Napnak ellensége, hanem önmagának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.