Más állam lát üzletet a MÁV-ban

Bodacz Péter
2007. 07. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a magyar állam nem lát fantáziát a vasúti teherszállításban – legalábbis erre utal, hogy a magántársaságok mellett mind több állami tulajdonban lévő társaság is jelezte: komolyan érdeklődik a MÁV Cargo Zrt. megvásárlása iránt. Az elmúlt néhány napban két román és egy tengerentúli beruházó jelentette be pályázási szándékát a teherfuvarozási ágazatra. Néhány napja kiderült, hogy versenybe kíván szállni a Grup Feroviar Roman (GFR), az ágazat legnagyobb román magánvállalata és a román államvasutak teherfuvarozó részlege is, tegnap pedig az amerikai Rail World Inc. és a londoni központú Mid Europa Partners által létrehozott Cargo Central Europe konzorcium vezetői jelezték: indulnak a MÁV Cargo Zrt. privatizációs pályázatán. (Mint azt korábban megírtuk, a német államvasút teherfuvarozó cége és az osztrák államvasút leányvállalata is szívesen megvenné a MÁV Cargót.)
Eddig a pályázók mindegyike fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy hazánk a kelet-közép-európai teherfuvarozásban kulcsfontosságú stratégiai szerepű. A nagy érdeklődés ugyanakkor annak is köszönhető, hogy a Cargo az egyetlen nyereséges ágazata a hazai vasúti szolgáltatásnak, az üzlet tehát minden jel szerint bombabiztos. A befektetői bizakodást jól mutatja, hogy a román államvasutak teherfuvarozó részlegének (CFR Marfa) a román kormány adott megbízást a pályázatra vonatkozóan. A CFR Marfa igazgatója, Liviu Bobar a múlt héten a román sajtónak elmondta: ha sikerül megvásárolni a MÁV Cargót, akkor a román állami vállalat új szállítási lehetőségekhez jutna Nyugat-Európa és a Fekete-tenger partján fekvő Constanta között. Ludovic Orban román közlekedési miniszter pedig úgy nyilatkozott: nem az állami költségvetésből használnak fel pénzt, hanem a CFR Marfának bankkonzorciumokkal és befektetési alapokkal való társulásából teremtik elő a vételárhoz szükséges összeget.
Edward A. Burkhardt, a Rail World elnök-vezérigazgatója is hazánk geopolitikai helyzetét hangsúlyozta: az amerikai nagyvállalat a Baltikumtól Magyarországon keresztül a Balkánig tartó észak-déli korridor megalkotását célozta meg. Mint azt Craig Butcher, a konzorciumban részt vevő Mid Europa Partners budapesti irodájának igazgatója hozzátette: pénzügyi befektetőként céljuk a MÁV Cargo értékének jelentős növelése, valamint öt éven belül a tőzsdei bevezetésének lehetővé tétele.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.