Szurdokban

A Magyar Építőművészek Szövetsége (MÉSZ) bevallottan elit szervezet: nem lehet automatikusan bármely építész a tagja, mint a kamarának. Tevékenységében a művészet legalább akkora hangsúlyt kap, mint a szakmagyakorlás. Februárban a szövetséget új alapokra helyező, az Ötpacsirta utcai székhelyet megújító Reischl Gábor leköszönt az elnökségről; helyét előbb átmenetileg, majd a júniusi rendkívüli tisztújító közgyűlés által is megerősítve Kálmán Ernő Ybl-díjas építész vette át. Olyan időszakban, amikor az építész hivatás a régi presztízséért küzd.

Csontos János
2007. 07. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A keleti fertályokról érkezett: felmenői Nyíregyházán és Debrecenben építészkedtek. Nem hátrány ez manapság, az általános nyugatkultusz idején?
– Magyarország építészetileg sokszínű terület: minden régió hozzátette és hozzáteszi a magáét. Büszke vagyok arra, hogy anyai nagyapám, Soltész Béla a Nyírterv igazgatója volt; apám, Kálmán Ernő pedig ma is aktív építész Debrecenben. Valóságos építész környezetben cseperedtem: apám, aki vállalatalapítóként került a cívisvárosba, még a „szintén építész” Latinovits Zoltánnal is egy társaságba járt. Gimnazistaként meghatározó élményem volt Bán Ferenc konzolos nyíregyházi művelődési háza, amely a maga idejében méltán nagy port kavart. Fontos épület: kitörési pont a szocreál sematizmus felszámolásában. Bán Ferenc jó barátja volt a nagyapámnak – ez is közrejátszott abban, hogy az építészet felé orientálódtam, ami korántsem nyolcórás tevékenység. Apám ma is úgy él, hogy „az építészet a minden” a jelmondata. Mióta a mesteriskolát elvégeztem, én is ez alapján élek.
– Eszerint egy építészdinasztiában nem feltétlenül jelentkezik a generációs ellentét?
– Van egy pincénk a bogácsi Hintó-völgyben, félúton ott szoktunk találkozni. Bogács nem csupán a gyógyvizéről, hanem tájjellegű borairól is nevezetes. Apámmal közös bennünk, hogy a Márai-féle életprogramot valljuk, amelyet a nagy író akként fogalmazott meg, hogy az embernek élete alkonyán egy terebélyes diófa alatt, bortermelőként kell búcsúznia az élettől, de abban a tudatban, hogy csinált valamit a szakmájában. Ez az utóbbi legalább olyan fontos: megnyugvás nincsen előzetes lángolás nélkül. Ebben a bogácsi borozóban két szobát is elrejtettünk. Kívülről nem látszanak, s ez az építész hivatásra is igaz: nem minden a kirakat. S még valami: hiába szívtam én magamba otthon az építészetet – az építészet utáni csillapíthatatlan vágy csak az egyetem után erősödött fel bennem.
– Ehhez nyilván szükségeltettek szemnyitogató mesterek is…
– A Köztiben (Középület-tervező Vállalat – Cs. J.) a nyolcvanas évek elején sokat tanultam Horváth Lajostól és Pintér Bélától, s igen nagyra értékelem Varga Levente életművét és stílusát is. A Közti, első munkahelyem, a Kálvin téren székelt, közel az Ötpacsirta utcához, így más mestereket is igen korán megismertem. Úgyszólván második otthonunk volt az Építész Pince.
– Kézenfekvő lett volna folytatnia a családi praxist. Miért nem Debrecenben indult el a pályán?
– Önálló utat kerestem, el akarván kerülni az apa-fiúi villongást. Később a szakmai rivalizálás feloldódott, de ezt akkoriban még nem lehetett biztosan tudni. Mindez azonban nem jelentette azt, hogy ne jutottam volna szegről-végről „családi” megbízásokhoz. Nagyapám a református egyház építési tanácsnoka volt – az ő révén kaptam meg az őrbottyáni református gyermekotthon bővítésének feladatát. Később ez a referencia is segített a XII. kerületi református idősotthon tervezési munkálatainak elnyeréséhez, amelyet pályám egyik legmeghatározóbb állomásának tekintek. Debrecenhez kötődik Major Györggyel együtt az ottani egyetem társadalom- és egészségtudományi központjának és könyvtárának megálmodása is, amely az első nagy, 2,7 milliárdra rúgó beruházás volt a kilencvenes évek nagy egyetemi fejlesztései között.
– A Pro Architectura díjat a Váci úti irodaházáért kapta, ám igazán híressé saját hidegkúti háza vált…
– Ritka kegy, hogy saját maga legyen a megrendelője az embernek. Igen romantikusan úgy kezdődött, hogy eltévedtünk, megálltunk a szurdokban, s egy pillanat alatt beleszerettünk a telekbe. Mint kiderült, az ingatlan Doroszlai Katalin építész-festőművészé volt, sőt a szomszédos kőbánya is az ő családi tulajdonukban állt. A nyolcvanas évek végén épült fel az ikerház – végül az iroda került a másik felébe. Így váltam pesthidegkúti lokálpatriótává, s ezért kerültem kapcsolatba a Klebelsberg-kastéllyal. Klebelsberg Kunó igen sokat tett a poszttrianoni Magyarország kulturális identitásának megtalálásáért – hogy mást ne mondjak, Debrecenből is ő csinált egyetemi várost. Nagy sikernek tartom, hogy a magánkézbe került pesthidegkúti Klebelsberg-kastély szomszédságát már sikerült a köz számára visszaszerezni, sőt itt még nyári fesztivált is lehet szervezni. Ez igen fontos része az életemnek: tenni valamit korunknak a kétes értékrendjéből való kilábalásáért.
– Egy sikeres építésznek nem púp a hátára a MÉSZ-elnökség?
– Ötvenévesen az ember még aktív, nem akarja letenni a lantot, különösen egy olyan időszakban, amikor nem túlságosan könnyű világ jár az építészekre. Amikor két éve leültünk Reischl Gáborral a legsürgetőbb szakmai teendőkről beszélgetni, megerősödött bennem a meggyőződés, hogy az építészet képviselete is igen fontos társadalmi feladat.
– Kívülről nézve nem volt erre a pozícióra szüksége, hiszen tervezői munkáját elismerték: 2000-ben Ybl-díjjal jutalmazták, 2003-ban a gödöllői könyvtárért Major Györggyel közösen kaptak díjakat, 2005-ben a Klebelsberg-központért terjesztették fel Mies van der Rohe díjra…
– Aminek következtében jó kapcsolatot sikerült kialakítani az adományozókkal, akik voltaképpen a spanyol MÉSZ szerepét töltik be. Tavaly például sikerült elhozni az e pályázat anyagát feldolgozó kiállítást az építészet világnapjára Budapestre, hogy lássuk, mi történik az Európai Unióban.
– Elnökként milyen feladatok várnak önre?
– Meglepett Reischl Gábor lemondása, akinek a kétéves elnöksége alatt jelentős változások történtek a szövetségben. Az oktatást választotta a MÉSZ helyett, s ezt a döntését tiszteletben kell tartani. Ami a szövetségi életet illeti, mind a mai napig az 1990-es rendszerváltozást nyögjük, amely általános krízishelyzetet idézett elő az építészszakmában: szétestek a nagy építészirodák, felszabdalódott a piac, szétmállott a jogvédelem, kiszolgáltatottá vált a hivatás. A MÉSZ átmenetileg érdekvédő szervezet volt, ám az 1996-os kamarai törvény kihúzta a lába alól ezt a szőnyeget. Azt már csak ráadásként teszem hozzá, hogy nincs építésügyi minisztérium sem. Ebben a helyzetben szinte a semmiből kell csodát tenni.
– Ilyen körülmények között van-e létjogosultsága a szakmai elitklub koncepciójának?
– Amikor 1902-ben Lechner Ödönék megalapították a szövetséget, az építészet a fénykorát élte, a szervezet mégis elsősorban érdekvédelmi társaság volt. Minden körülmények között a vállalható értékek mentén működött, hiába politizálták át erőteljesen az ötvenes években. Így aztán a MÉSZ-t ma sem elitklubnak, inkább a minőségi építészetet zászlajukra tűző építészek összekapaszkodásának minősíteném.
– Az építésztársadalom létszámához viszonyítva mégis viszonylag kevés a MÉSZ-tag…
– A mintegy tízezer kamarai taghoz viszonyítva mindenképpen az. Nem mindenki elkötelezett a szakmában a minőségi építészet iránt. Szükség van e tekintetben szakmai iránymutatásra: a zsűrikben, a társadalmi fórumokon, a médiában. A minőségi értékrend többek között a díjakban, a pályázatok elbírálásában nyilvánul meg. Aki ezt vállalja, és képes is rá, köztünk a helye – beleértve a posztgraduális képzésben részt vevő fiatalokat is.
– Mi lehet hát a következő két év programja?
– A MÉSZ társadalomemelő ambícióját el kell fogadtatni a kamarákkal és a társadalommal, s a székházat is ilyen szellemben kívánatos működtetni. A legfontosabbnak azt ítélem, hogy rengeteg olyan épület van szerte az országban, amely vitát és megosztottságot vált ki. Izgalmas kérdés, mitől válik egy épület elfogadottá, értékessé. Ezért fontos a terv- és díjtanácsokban való aktív részvétel. Eredménynek tartom, hogy fél év alatt harminc MÉSZ-tagot sikerült delegálni a tervtanácsokba, illetve a Pro Architectura és Ybl-díj bizottságokba.
– Hogyan vélekedik a Nemzeti Építészeti Tanács közelmúltbeli megalakításáról?
– Szándéknyilatkozat erről már egy jó esztendeje létezik, s a tanács megalakulását csak üdvözölni tudom. Az indok egyszerű: lehetőség nyílik egy szakmai piramisszerű működés révén a visszacsatolásra a szaktárca felé. Az építészeti minőség fontosságát kommunikálni közös ügy, s ehhez elengedhetetlen az adottságainkat is átgondolni.
– Ez így túl általánosnak tűnik. Miben segíthet a MÉSZ maguknak az építészeknek?
– Lényeges például, hogy helyzetbe tudjuk hozni az uniós pályázatoknál a kis, különálló építészirodákat – oly módon, hogy összekapcsoljuk őket. Másrészt a nemzetközi építészeti kapcsolatok megélénkítésével igyekszünk pezsgést hozni a szakmai életbe. Igen jók a kapcsolataink a németekkel és a kínaiakkal, de megalakult már a spanyol–magyar építészeti egyesület is.
– Sokan riogatnak a nemzetközi sztárépítészek megjelenésével, akik Berlin és Prága után Budapesten is megvethetik a lábukat. Kell-e tartanunk tőlük?
– Előbb talán magunk között kellene tisztáznunk, hogy mit is akarunk voltaképpen. Ha például a Nyugati pályaudvar környékén a kormányzati negyedre nemzetközi pályázatot írnak ki, az fontos a MÉSZ-nek, hiszen végre-valahára megtörténik e terület „megmérése”. Aligha kétséges, hogy a főváros kitörési pontja a pályaudvarok rendbetétele. A kormányzati negyed legnagyobb szakmai hozadéka is az, hogy legalább megvizsgálják, miként lehetséges a Nyugatit újra integrálni a városszerkezethez. De ugyanolyan fontos, hogy elinduljon a társadalmi vita a Kelenföldi pályaudvarról – e rehabilitáció tárgyában szívesen látnék külföldi sztárépítészeket is, a zsűriben és pályázóként egyaránt. E zsűrikben helyet kapott Berlin és Barcelona főépítésze is. Ha tudjuk, hogy mit akarunk, ez is jó út.
– Vagyis nincsen kenyérféltés?
– Már hogyne volna. Ám a magyar építészek az elmúlt években mindinkább versenyképesek lettek: Cságolyék, Kellerék például állják a sarat, holott nem internacionális, hanem határozottan magyar hagyományokra alapoznak. De az organikus építészetnek is vannak külhoni sikerei. Egyre több külföldi megbízó keres meg magyar építészirodákat. Ebben a közvetítésben is igen fontos szerep jut a MÉSZ-nek.
– Lát-e esélyt a budapesti kátyúból való kikecmergésre?
– Átfogó fővárosi koncepció nélkül ez egyszerűen nem megy. Elég az expó, a millenniumi városközpont, a Nemzeti Színház példáját említeni. Rengeteg energia szállt el a levegőbe, s nem vagyunk olyan gazdagok, hogy ezt megengedhessük magunknak…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.