Autó kontra bicikli

Kő András
2007. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevallom: a Gallup-felmérés óta Groningenbe vágyom. Ott volna jó élni. Nem a piszkos, büdös, a közlekedési gondoktól terhes Budapesten. Azon egyszerű oknál fogva, mert több a bicikli, mint az autó. Pontatlanul írom: alig van a városban négykerekű. Az emberek legtöbbje kétkerekűn közlekedik.
A Gallup Intézet a közelmúltban az Európai Bizottság megbízásából 75 európai nagyvárosban felmérést készített, amely a városi élet különböző dimenzióit vizsgálta meg. A kutatásból kiderült, hogy Budapest lakói rendkívül elégedetlenek a főváros közállapotaival, és a 61. helyre rangsorolták. A legjobb minősítést a hollandiai Groningen, a dániai Aalborg és az egyesült királyságbeli Newcastle kapta, míg a három utolsó helyre Nápoly, Athén és Isztambul került.
Jelenleg összesen 2500 kilométer hosszú kerékpárút áll hazánkban a bicajosok rendelkezésére. Augusztus végén dönt a kormány a – tavasszal bemutatott, azóta társadalmi vitára bocsátott, s civil szervezetek javaslatával kiegészített – Kerékpáros Magyarországért programról. Ha a kormány elfogadja a koncepciót, a következő hét évben jelentős fejlesztésekre kerül sor. Ez biztató, ha hihetnénk a szemlélet megváltozásában is. De például kétkerekűvel közlekedni Budapesten – személyes tapasztalatból mondom – bátor vállalkozás, mondhatni életveszélyes. (Jó néhány külföldi turista arcáról is leolvasható a félelem.) Olvasom ugyanakkor, hogy Hollandia fővárosában, Amszterdamban tízezer kerékpáros tüntetett hőn szeretett járművük KRESZ-szabályainak megváltoztatásáért. A hogyan sem mellékes: letelepedtek az úttestre, némelyikük még párnát is rakott a feje alá, és szendergésbe kezdett. „Szabad utat a kétkerekűnek! – ez volt a jelszó. Még több helyet. Nálunk ez még elképzelhetetlen. Az autó idehaza szent állat, amely egyelőre úgy pöffeszkedik, mint ha ő találta volna fel a spanyolviaszt. Pedig – s ez is napi hír – több európai fővárosban foglalkoznak azzal a gondolattal, hogy az autóállatokat kitiltják a belvárosokból. Varga Ferenc, a magyar kajaksport sokszoros bajnoka, a helsinki olimpia és a maconi világbajnokság bronzérmese nyolcvanon túl is kerékpározik. Állítja: „Száz kilométer megtétele után jó és nagylelkű lesz az ember.” De hozzáteszi: „Javaslom az illetékeseknek: a jövőben csak az kaphasson jogosítványt, aki előtte száz kilométert biciklizik.” Megfontolandó javaslat.
Biciklikben utaztam. Nem mánia ez nálam, csak valami nagy vágyódás a kétkerekű iránt, amely belém rögződött kezdettől fogva. Voltam, vagyok, leszek a barátja, szószólója, idővel már több szerelmet vállal az ember; nagyobb dolgoknak tűnőt, gyerekesebbeket. Ha értenék a dalhoz, a versfaragáshoz, biz’ isten ódát írnék a bicikliről, mint Illyés, a költő a „jól működő tanyai kályhához”. De nem értek egyikhez sem. Csetlek-botlok másképpen a szóban, s így próbálom elmondani: először jártam olyan országban, ahol nem az autót tekintik szent állatnak, hanem a biciklit. Koppenhágában és egész Dániában a drótszamár él és uralkodik alattvalói javára, évszaktól, időjárástól függetlenül. Hóesésben ugyanúgy, mint a napsütötte nyárban. Elnéztem őket, amint felveszik a hátukra gazdáikat, és bevásárolni indulnak, amint nagy sebességgel cikáznak az autók között, és véletlenül sem lökik fel a négykerekűt. Legroszszabb esetben a járókelőt. De csak a figyelmetlent. Elnéztem őket, amint sorokba rendeződnek a tereken, a földalatti-állomások előtt, és irigyeltem azokat, akik biciklin közlekednek. Nálunk, Budapesten, lassacskán csak a betlehemi királyok szava lesz mérvadó: „Gyalog jöttünk, mert siettünk”. A helyzet ugyanis nemhogy javulna, egyre csak romlik. Meddig tartható ez az állapot? A kerékpár feszültséglevezető jármű. Melyik biciklistát érdekli, hogy lehagyják az úton? Ki törődik azzal, hogy elsuhan mellette a világ? Az autó ezzel szemben csak növeli a sebességet.
Kétezer-kétszázat írunk. Megyek a város felé, és szemben jön velem a tábla: „Ezen az úton kerekes járművek forgalma tilos!” Visszahőkölök. Megálljt kapott volna a kétkerekű is? Tulajdonképpen mit csodálkozom: a növekvő forgalom zsúfoltsága arra késztette már Julius Caesart is, hogy a nappali órákra mindennemű kerekes járművet kitiltson Rómából – és a helyzet némileg rosszabbodott Kr. e. 46 óta. Fölöttem légi kocsik suhannak el, a motoros járművek – a közhasznúak kivételével – már nem közlekednek a városokban. Az autó, ez az ostoba jószág, azt hitte, örökké uralkodhat. A benzinháború eldöntötte a sorsát. Dickens a halhatatlanságba emelte a tíz mérfölddel száguldó postakocsit. Mi lett belőle? Múzeumi tárgy, semmi több. A vasút, amely több századon át szolgálta az embert, a gyerekek játékszere két asztalláb között, a valóságban csak terhet szállít, s ezzel bűnhődik. Néhány száz mérföldnél távolabbra a teljes utasforgalom a levegőben zajlik. A földön, a kisebb körzetekben tiszta és csendes villamos motor hajtja a törpeautót.
De mi van a biciklivel? Állok a tiltó tábla előtt, miközben egy kerékpár fordul be a mellékútról, s irányt vesz a város felé. Hát még él és szuszog annyi év után is? Hát túlélt mindent? Hát az emberek szeretik még a természetet, a csendet, a magányt, a fákat, a madarakat? „Valami baj van?” – kérdezi a kerékpáros. „Nem – válaszolom –, dehogy…” Utolsó koppenhágai sétám során betértem egy dohányboltba, és nem hittem a szememnek: a tulajdonos, joviális öregúr, egy kétkerekű nyergében ülve kínálta a szivarjait. A sétálóutca közepén, vállig érő hajú fiatalember, cirkuszok nagy hírű sztárjait lepipálva, egykerekűn invitálta a szexszupermarketbe a járókelőt. Az egyik áruházban, a belépéskor – kocsi és kosár helyett – mindenki biciklit kapott, és ezzel rohangálhatott kénye-kedvére. A matrózkocsmák előtt, a világ összes rendjelét magára öltve, tetovált alak szelte kétkerekűn a tengerre vezető csatornán a vizet. Mennyivel könnyebb biciklivel – gondoltam –, mint bibliai elődjének mezítelen lábakkal a Genezáreti-tavon. Este, a könnyű lányok utcájában a lányok kerékpáron csábítgatták a bámészkodókat, egy kis – kerékpározásra…
Miközben így elábrándoztam, a Vesterbrogadén – „Az anyád!” –, egy kerékpár az életemre tört. Már-már a pokolba küldtem a szörnyeteget, amikor egyszer csak felemeltem a kezem, és jóságos földi angyalként megsimogattam.
Azt mondják, azt mondtam: „Éljél sokáig!” Budapesten nem simogatják meg a kétkerekűt. Itt pisztolyt fognak rá, itt elátkozzák, itt ellopják, itt le is köpik. Kosztolányi Dezső megejtően szellemes Állatok beszéde című ciklusában a ló így mutatja be önmagát: „Egy lóerős ló. A ti undok nyelveteken kifejezve: egy nyolcvanad autóerejű természetes gépkocsi, amely benzin nélkül is megy. Ha akar…” Ennek mintájára a kerékpárt így kellene bemutatni: egy embererős, kétkerekű jármű, szintén benzin nélkül megy, ha akar. Bocsánat: ha hagyják!
Budapest lakói szerint városuk hátul, a 61. helyen kullog. Többek között a drótszamár lebecsülése okán. Óh, Groningen! Óh, Aalborg!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.