Egyre jobban puhul a titoktörvény

Kevesebb olyan adatot titkosítana a jövőben a kormány, amely a gazdaságpolitikájára vonatkozó információkat tartalmaz – ez az egyik eredménye annak a tárgyalássorozatnak, amely a héten zárult le az új titoktörvényért felelős Nemzeti Biztonsági Felügyelet, az adatvédelmi biztos és a civil szervezetek között. Mivel az álláspontokban közeledés látszik, többévi várakozás után most esély nyílik a titoktörvény parlamenti elfogadására.

Szabó Eszter
2007. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közeledtek az álláspontok az új titoktörvényről szóló e heti egyeztetéseken a törvényért felelős Nemzeti Biztonsági Felügyelet (NBF), valamint az adatvédelmi biztos és a civil szervezetek között. A törvényjavaslat végleges szövege a napokban kerül a kormány elé, így a parlament ősszel szavazhatja meg a többéves késésben lévő szabályozást. A törvény elfogadása már csak azért sem tűr halasztást, mert – éppen a szabályozás hiánya miatt – a magyar vállalatok jelenleg nem tudnak részt venni számos uniós közbeszerzési tenderen. Ha a törvényt az Országgyűlésnek ősszel mégsem sikerül elfogadnia, akkor a hazai cégek még alvállalkozóként sem indulhatnak el bizonyos uniós pályázatokon.
Az eredeti törvényjavaslathoz képest az egyik legfontosabb változásnak a titkosítható adatok listájának rövidülése számít. Az új szabályozás alapján a kormány most már csak olyan, a gazdaságpolitikára vonatkozó információt titkosíthat, amelynél bizonyítani tudja: az adat nyilvánosságra hozatala kárt okoz a magyar gazdaságnak. A most javasolt, úgynevezett kárszemlélet tehát a titoksérelemmel okozható kár mértéke alapján minősítené titkosnak vagy nyilvánosnak az egyes adatokat.
Ugyancsak fejleménynek számít, hogy a javaslat lehetővé tenné a titkossá minősítések bírósági megtámadását. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a titokgazdának minden esetben indokolnia kell, miért minősítette az adatokat titkosnak, s álláspontját adott esetben a bíróság előtt is meg kell tudni védenie. A titkosítás ideje is jelentősen csökkenne: míg a régi törvény 40, illetve 30 évet határozott meg a titkosítás idejére, a jelenlegi tervezetben 30, illetve 20 év szerepel, amelyet csak magánszemély jogos érdekére tekintettel lehet meghosszabbítani.
A javaslat különbséget tesz a civil és a titok megőrzésére felesküdött személyek államtitoksértése között is. Az elképzelés szerint a titok megőrzésére felesküdött személyt szigorúbban kellene büntetni, mint a civileket, így például az újságírókat. Ez egyben megoldaná azt a jelenlegi problémát, hogy olyan újságírók ellen folyik büntetőeljárás, akik tudtukon kívül hoztak nyilvánosságra titkosított adatot. Az egyeztetéseken részt vevő Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos fontosnak tartotta, hogy a törvény adjon garanciát arra: a jövőben ne lehessen politikai okból, illetve érdekből iratokat titkosítani. Az ombudsman az új titoktörvény kapcsán korábban többször figyelmeztetett, hogy a költségvetéssel kapcsolatos adatokat nem minősítheti titkosnak a kormány.
Schiffer András, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) képviseletében azt hangsúlyozta, hogy a törvénynek szavatolnia kell az állam átláthatóságát. Közérdekű adat eltitkolása miatt a jogvédő szervezet már számos pert nyert állami intézményekkel szemben. Idén februárban a Fővárosi Bíróság jogerős ítéletben kötelezte a Pénzügyminisztériumot arra, hogy hozza nyilvánosságra: a tavalyi költségvetés féléves adataiban mi növelte százmilliárd forinttal a hiányt, mert az adat közérdekű. A bíróság akkor azt is megállapította, hogy az adatvédelmi törvény adatokról szóló definíciója felöleli a becslések és a prognózisok alapjait képező adatokat is.
A jövő hónapban két fontos ügyben is ítélet várható. Tíz nap múlva kiderül: az államnak nyilvánosságra kell-e hoznia a Hankook gumigyárral kötött támogatási szerződését. Szeptemberben jogerős ítélet születhet az 1995-ben kötött villamosenergiai-szerződések nyilvánosságáról is. Ha a TASZ – a számára kedvező nem jogerős ítélet után – jogerősen is megnyeri a pert, akkor az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.-nek a nyilvánosság elé kell tárnia a Dunamenti és a Mátrai Erőmű privatizációjáról kötött szerződéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.