Kidolgozatlan a dugódíj ötlete

Demszky Gábor pálfordulásról tett tanúbizonyságot, amikor az európai mobilitási hét megnyitóján bejelentette, hogy 2010-től dugódíjat lehetne szedni a fővárosba behajtó autósoktól. A főpolgármester korábban nemcsak a dugódíjat ellenezte, de éveken át a mobilitási hét és az autómentes nap megrendezését is megakadályozta Budapesten. A Levegő Munkacsoport szerint százmilliárd forintos fejlesztésnek kell megelőznie a díjszedés bevezetését. Szombaton a fővárosban és sok magyar nagyvárosban is felvonulásra készülnek a kerékpárosok.

Velkei Tamás
2007. 09. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Havonta megtartják a világ kerékpárosai a Critical Mass (kritikus tömeg) elnevezésű megmozdulásukat. Mi évente csak kétszer, akkor viszont több tízezer ember vesz részt, így a miénk az egyik legnagyobb felvonulás – mondta el kérdésünkre Kürti Gábor, a Critical Mass hazai főszervezője. Az autómentes napon a világ 432 városában vonulnak majd föl a kerekesek. A rendezvényhez idén Budapest mellett Debrecen, Miskolc, Győr, Pécs, Szeged, Székesfehérvár, Eger, Kaposvár, Baja, Vác és Orosháza is csatlakozik.
Demszky pálfordulása
Szerte a világon e napon arra kívánják felhívni a figyelmet, hogy a motorizáció mennyi kárt okoz a városlakóknak és maguknak a városoknak is. A szmog és a zaj számtalan betegség forrása, a roppant forgalom következtében pedig nemcsak az utak, hanem az ingatlanok állapota is romlik. A fővárosban szombaton, a Pázmány Péter sétányról indulnak, délután négykor. Ugyancsak szombaton az Andrássy úton környezetvédelmi újdonságok, technológiák ismerhetők meg, emellett koncertek szórakoztatják majd a kerékpárra pattanókat.
Nagy utat tett meg a Critical Mass felvonulás, amelyet öt évvel ezelőtt Budapest rendőrkapitánya még betiltott, mondván, az autómentes napon a megmozdulás zavarja a forgalmat. De pár éve még Demszky Gábor is a rendezvény ellen foglalt állást. Mint arról lapunk beszámolt, hét éve elutasította a főváros kapcsolódását az eseményhez, mert úgy vélte, Budapesten elképzelhetetlen, hogy akár egyetlen napra is kitiltsák vagy jelentősen korlátozzák az autósforgalmat. Egy évvel később úgy nyilatkozott: Budapest büdzséjéből hiányzik az a százmillió forint, amelyből finanszírozható volna az autómentes nap. A 2004-es autómentes nap programjait pedig a főváros áttette vasárnapra, hogy az esemény ne akadályozza az autósokat.
Ilyen előzmények után az európai mobilitás hét keretében múlt vasárnap Demszky bejelentette: 2010-től dugódíjat fizettetne az autósokkal, amennyiben átlépik a város közigazgatási határát. Ezzel nemcsak az őt hallgatókat, de még a szakértőket is meglepte. Mert ugyan egyes európai nagyvárosokban már korábban bevezették az útdíj e formáját, ám külföldön csak a belvárosokat védik ily módon.
Budapesten többször szóba került már a dugódíj esetleges bevezetésének lehetősége, ám konkrét vizsgálatok, felmérések mindeddig nem születtek. Legutóbb Hegyi Gyula szocialista európai parlamenti képviselő tett rá javaslatot. Dancs Gábor, a városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottság SZDSZ-es tagja szerint különböző modellek készültek arra vonatkozóan, hol szedjék majd a díjat. Ennek során szóba került a közigazgatási határ mellett a város belső része ugyanúgy, mint a Duna-hidak. Dancs úgy véli, a főpolgármester kijelentése csupán arra vonatkozott, hogy tágabb értelemben a leendő útdíjfizető kapuk lehetnek akár a közigazgatási határon is.
A kiköltözők adója?
Demszky ötlete számos kérdést fölvet. Egyrészt a terv megvalósítására a feltételek ma nem adottak: az
M0-s autópálya még nincs kész, hiányoznak a nagy kapacitású P + R parkolók; a HÉV-szerelvények elavultak és ritkán járnak, s végül: a felszíni és földalatti közlekedés is alapos fejlesztésre szorul. További gond, hogy ha valaki az ország egyik feléből a másikba szeretne eljutni, akkor is be kell jönnie Budapestre, ha nem akar. Ezenkívül nemcsak Budapestre, hanem Budapestről is érkezik – nem is csekély – autóáradat az agglomerációba, ezért fölmerül a kérdés: az átmenő forgalomtól fuldokló Szentendre, Érd vagy Gödöllő is szedjen a jövőben útdíjat? Az mindenesetre Demszky mellett szól, hogy az elmúlt években sok tízezer ember költözött ki a fővárosból az agglomerációba, akik nap mint nap továbbra is bejárnak Budapestre, használják a fővárosi infrastruktúrát, adót viszont nem fizetnek érte.
– Demszky Gábor szokása szerint csak blöfföl, miközben a közlekedők különböző csoportját szembefordítja egymással – véli Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője lapunknak elmondta: nem lehet komolyan venni Demszky Gábor bejelentését akkor, amikor a BKV a járatok ritkítását tervezi. Magát az ötletet értelmes várospolitikai lépésnek tartaná, ha megvolnának hozzá a szükséges feltételek. Ezek közé sorolta a belvárosi villamosvonalak visszaépítését, a troli- és buszjáratok sűrítését, és kerékpárutak kialakítását. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint sem adottak jelenleg a feltételek, de megteremthetők, így még a Demszky Gábor által prognosztizált 2010-es kezdet is tartható. – Százmilliárd forintból meg lehetne teremteni a dugódíj szedésének feltételeit, ám ehhez a buszpark fejlesztésére, védett buszsávokra és programozott jelzőlámparendszerre volna szükség – tette hozzá.
Váltás politikai számításból
Megállapítható tehát, hogy Demszky Gábor éles fordulatot vett a zöld- közlekedéssel kapcsolatban. Tavaly Katona Kálmán, az MDF főpolgármester-jelöltje a Magyar Nemzetnek úgy nyilatkozott: Demszky több mint másfél évtizeden át pártolta az autósforgalmat, ám megérezhette, hogy álláspontja a jövőre nézve nem kifizetődő. Így vélekedik Lukács András is, aki úgy gondolja: a főpolgármester bizonyára értesült arról, hogy Londonban, miután bevezették a dugódíjat, utcahosszal nyert a polgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.