Hangokkal festett kép

Richard Strauss próbára teszi előadóit, elsősorban a hangszínek területén. Nem hiszem, hogy sokan azt gondolták, a kölniek ezt ne tudnák fölényesen megoldani. Így is lett. Alighanem emlékezetes marad hétfői fellépésük a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, hiszen Richard Strauss műveit igazán élményszerűen mutatták be.

2007. 10. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én csak jól meg akartam egyszer nevettetni a közönséget – olvashatjuk a zeneszerző szavait a műsorfüzetben a Till Eulenspiegel vidám csínyjeiről, és bár most a budapesti közönség nem nevetett, fesztelenül, mosolyogva követhette végig a darabot, amelyből jól megformálva még ismeretlenül is világossá válhatott a cselekmény lényege, a sótlan „áldozatok” sora és a főhős csibész tréfasorozata, valamint a csúf vég, a naturálisan megjelenő bitófahalál.
Testes, szép hangon, színészi játékkal, beleéléssel, hihetetlen érzékenységgel énekelt Genia Kühmeier, akinek egyszerűséget, természetességet és valami megfoghatatlan bájt sugárzó megjelenése már önmagában is üdítően hatott. Előadásának köszönhetően a dalok mélyén található apró részletek is hallhatóvá váltak. Persze igazából ezzel nem okozott meglepetést. A „tökéletesség” szinte elvárás is attól, aki ilyen fiatalon megkapta a Bécsi Állami Operaház Eberhard Wächter-érmét, aki megnyerte a salzburgi Mozart-versenyt, aki opera- és koncertszínpadokon egyaránt jártas, akárcsak a különböző stílusokban. Hiszen őt historikus előadókkal éppúgy hallani, mint „klasszikus” művészekkel, s már a harmincas évei elején versengenek érte a nevesebbnél nevesebb karmesterek, Norrington, Harnoncourt, Muti vagy éppen Ozawa, hogy csak néhányat említsünk. Ami a zenekart illeti, kísérőként is megmutatta, mennyire képes bánni a hangszínekkel, és milyen érzékeny a kamarahangzása, a szólamvezetők szólója, s mekkora dinamikai skálát lehet bejárni csak a pianissimón belül. A Richard Strauss-műveknek persze kétségkívül kedvezett, hogy a koncert minden szereplője jártas az opera műfajában, s hogy Szemjon Bicskov operakarmesterként is sokat letett már az asztalra.
Ezek után a hangokkal festett tájképmuzsika, az Alpesi szimfónia csak ráadás volt. Ez ugyanis éppen a különböző színek, valós hanghatások zenekarra ültetése, tehénkolomppal, szélgéppel, vihargéppel, és sok-sok hangszerelési bravúrral, már-már túlzásnak is tűnhet, anynyira valósághű. Talán éppen ez a nehézsége a darabnak: úgy bemutatni, hogy ne váljon giccsessé a sok tücsökciripelés és madárfütty, a kopogó eső vagy a tomboló vihar. Szemjon Bicskov a Till Eulenspiegelhez hasonlóan itt is pontosan, érthetően, kifejezően, mégis ízléses zenei arányokkal irányította az együttest. A közönség alig engedte le őket a színpadról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.