Merésznek nevezhető középtávú infrastrukturális terveket dédelgetnek a román hatóságok, amelyek hosszú idő után immár az ország magyarlakta régióit is megcélozzák. A bukaresti szállításügyi minisztérium koncepciója szerint Romániában 2014-ig évi 200–250 kilométer autópálya, s mintegy 400 kilométer gyorsforgalmi út valósulna meg, a sztrádaszakaszok megépítését pedig koncessziós megoldás útján finanszíroznák. Elemzők ugyanakkor a stratégia megvalósulását illetően több okból is óvatosságra intenek. Egyrészt az úthálózat-fejlesztést nagyban befolyásolja a november 25-én rendezendő európai parlamenti választások kampánya, másrészt például az észak-erdélyi autópálya eddigi kivitelezése sem bizonyult sikertörténetnek. A Nagyváradot Brassóval összekötő, 2004-ben megkezdett, 415 kilométeresre tervezett sztrádából eddig mindössze három kilométeres szakaszt köveztek le Kolozs megyében. A munkálatokat sokáig az hátráltatta, hogy a román kormány nem utalt pénzt a kivitelező amerikai Bechtel vállalatnak, ráadásul idén újra kellett tárgyalni a szerződést, mivel kiderült: a szociáldemokrata Nastase-kormány nem készíttetett átfogó megvalósíthatósági tanulmányt a sztrádáról. Ennek dacára Ludovic Orban a napokban azt mondta, képtelen megsaccolni, mekkora lesz az eredetileg 2,2 milliárd eurósra tervezett sztrádaépítés végső költségvetése (szakértők szerint megduplázódhat), abban azonban biztos, hogy a teljes szakasz egyéves késéssel, csak 2014-re készül el; a Kolozsvártól délre húzódó, Torda és Gyalu közötti 40 kilométeres szakaszon várhatóan 2009-től lehet autózni. A román hatóságok 2013-ra befejeznék a Marosvásárhelyt a moldvai Jászvásárral (Iasi) összekötő, a Székelyföld jelentős részét átszelő autópályát is. A 300 kilométeres, többek között Gyergyószentmiklóst és az idegenforgalmi szempontból a magyarországi turisták által is felkapott Szovátát érintő sztráda nyomvonalát a napokban rögzítették, decemberre pedig elkészül a hatástanulmány is. A munkálatokat már jövőre megkezdenék, s ugyancsak a magánszféra bevonásával építenék meg, vagyis a székely sztráda használatáért autópályadíjat is kell majd fizetni. (A szakhatóságok ígérete szerint egyébként a koncesszióval megépített sztrádákon a használati díj nem haladja meg a tíz eurót.)
Ezzel egy időben, 2009 végén kezdik mega Romániában a kilencvenes évek óta dédelgetett álom, a Dél-Erdélyt átszelő, a 4-es számú páneurópai folyosó vonalára tervezett autópálya építését, mivel a szükséges tanulmányok a mai napig nem készültek el. A bukaresti szállításügyi minisztérium mindemellett a napokban jelentette be: négy gyorsforgalmi út megépítését tervezi 2010-ig, ebből három Erdély különböző nagyvárosait köti majd össze. Az összesen mintegy 415 kilométer hosszúságú, négy különböző gyorsforgalmi út megépítése az előzetes tervek szerint több mint 1,2 milliárd euróba kerül, az építési munkálatok pedig várhatóan jövőre kezdődnek. Erdélyben a magyar–román határszakasz menti Arad és Nagyvárad közötti, a Szatmárnémetit Nagybányával összekötő, valamint a közép-erdélyi Szászsebesről Tordára vezető út lesz gyorsforgalmi. Erdélyben egyébként jelenleg négysávos útszakaszból mindössze 40 kilométernyi létezik Kolozsvár és Torda között.
Manfred Weber parancsára ültek Magyar Péter képviselői ukrán zászlós pólóban az Európai Parlamentben