Nem mind dizájn, ami csillog

Stefan Lengyel tanárként, világcégek formatervezőjeként vívott ki magának nemzetközi elismertséget. A formatervező életmű-kiállítása november 24-ig látható a budapesti Ponton Galériában.

Tölgyesi Gábor
2007. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dizájn az elmúlt évtizedek egyik legnépszerűbb fogalma lett. Jó ez a formatervezőknek?
– Csak részben. Ugyanis azáltal, hogy a fogalom különféle szókapcsolatokban jelenik meg, a nem kritikus közönség körében kialakulhatott olyan elképzelés, hogy minden, ami kicsit csillogós és felkapott, az már dizájn. Ezt a rossz értelmezést a kereskedelem is kritika nélkül átvette. Sok helyen lehet találkozni design shopokkal, amelyek a legújabb, formatervezett termékeket árusítják. Jó, hogy a dizájn fogalmát lépten-nyomon népszerűsítik, ám a dizájn valójában nem a formára koncentrál, a forma csak a végső eredmény. A dizájn olyan aktivitás, ami összetettebb a formatervezésnél: megkeresi a problémát, felállítja a megfelelő kritériumokat, és összegyűjti a lehetséges megoldásokat. Ha például a gyermekétkeztetés az adott probléma, sokkal fontosabb egy szép tányér tervezésénél, hogy először tudjam, mi történik az iskolában, milyen turnusokban kapnak ebédet a gyerekek, maguk terítenek-e, milyen a szociológiai hátterük.
– Eszerint a valódi dizájn kicsit hasonlít az építészethez.
– Pontosan. Nekünk is tudnunk kell, kinek tervezünk. A művészet és a dizájn között az a különbség, hogy a szép forma önmagában még nem jelent jó dizájnt. Egy egyszerű, szürke, de kényelmes szék lehet jó dizájn. Míg egy mutatós, drágán eladható bútordarab nem az, ha otthon csikorog és szétesik. A dizájn nem a luxus szinonimája, hanem a termék lelkiismerete. Jól működő környezetet jelent, amelyben a tárgyak használata örömet szerez. Nem lehet olyan papírtányért tervezni, amelyről leesik az étel, vagy a mintázata a porcelánt idézi. Ha olyan tárgyat tervezek, amely emocionális, vizuális hatásával becsapja a vevőt, a tárgy funkcionálisan nem teljesíti azt az ígéretet, amit sugároz, az nem dizájn, csak szemfényvesztés.
– A divat sem szempont?
– A repülőgépekről senkinek nem az jut az eszébe, hogy divatosak. A régi csuklós villamos sem volt divatos, talán azért nem ment ki a divatból. Lehet szempont a divat, de ha egy villamost eszerint terveznek, tíz év múlva nevetségessé válik. Léteznek „nagyra pumpált” termékek, amelyek kommunikációs csatornákat építenek fel a társadalmon belül. Neki olyan van, legyen neked is olyan. Ám a szabad választást nem lehet a vizuális információkra redukálni. Fontosabb, hogy a használókkal tudassák, a tárgy kezelhetősége egyszerű-e, mekkora a fogyasztása, milyen a tartóssága. Az emberek így közelebb kerülhetnek egy normálisabb életformához, tudatosulhat bennük, hogy a jövő szempontjából nem árt, ha nem pocsékolnak anyagot és energiát.
– Tekintsünk vissza a múltba! Negyven évet töltött Németországban, pályája ott teljesedett ki.
– Már tanársegéd voltam Budapesten, amikor hallottam, olvastam, a dizájn területén más dolgok is történnek a világban, mint nálunk. Ez kíváncsivá tett, és turistaként Ulmba kerültem. Az ottani főiskolán bemutattam a terveimet, és jeleztem, szívesen tovább képezném magam. Két hét múlva kaptam egy levelet, tanársegédi állást ajánlottak. 1964-ben egy ilyen levél úgy hatott, mint a bomba. Végül megkaptam az engedélyt, mehettem, s egy évig csak szívtam magamba a tudást. Az itthon tanultak, ami az iparművészeti szemléletet, a tárgyak használhatóságának figyelembe vételét illeti, hasznos, csak éppen hiányos tudásnak bizonyultak. Ulmban akkor a világ minden tájáról érkeztek dizájnerek, akik a Bauhaus- és más filozófiák felhasználásával a dizájnt nem az iparművészeti, hanem a műszaki oldaláról közelítették meg. A főiskolán minden tárgyat úgy analizáltak, mintha egy szerelési utasítást kellett volna összeállítani. Mindent szétszedtek a legutolsó csavarig. Ugyanez érvényesült a tárgyak használatának elemzésekor is. Ez már több volt az iparművészeti szemléletnél, amely az esztétikumot és a funkcionalitást hangsúlyozza. Amikor Ulmban lejárt a szerződésem, az esseni egyetem tanszékvezetője ajánlott állást, hogy az ulmi szemléletet honosítsam meg náluk is.
– Esseni és utóbb a magyar diákjai is jelentős sikereket értek el nemzetközi pályázatokon.
– 2001 óta vagyok a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem formatervező tanszékének vezetője. Az elmúlt években idehoztam a nagy cégek csúcsdizájnereit, akik közül többen Essenben végeztek. A pesti diákok lehettek az elsők, akik e cégek dizájnstúdióiba bebocsátást nyertek. Két éve Detroitban, ahol a világon összesen húsz diák nyert pályázatot, két győztes zugligeti hallgató volt. Tavaly a Német Autóipari Szövetség haszongépjármű-pályázatán több mint kétszáz pályázó közül huszonöt tervet választottak ki. Öt kiválasztott volt magyar, hárman díjat is kaptak.
– Számos nemzetközi cég tanácsadójaként mit tapasztalt, mikor lehet sikeres a dizájner?
– Amikor a gyár vezérkara ugyanazt a szemléletet képviseli, mint a dizájner. Ha egy cég széket gyártana, ám a vezető felesége előbb úgy határoz, a gomb legyen piros, majd a titkárnők fele a csíkos huzat mellett dönt, abból semmi jó nem sülhet ki. A műszakiaknak a dizájner diktál – annak idején a walkman is használati ötlet volt. A piaci siker szempontjából az sem utolsó, ha a terméknek önálló stílusa, karaktere van, s ezt csak egy jó dizájner teremtheti meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.