Zsákutcába hajt a BKV

Hetven buszjárat megszüntetését vagy ritkítását tervezi a BKV jövő tavasztól, miközben kiderült: a cég kiadásai 2008-ban akár 17 milliárd forinttal is nőhetnek. A deficitet a párhuzamos közlekedés elkerülésével kívánja elérni a vállalat, fittyet hányva a zöldek prognózisára, akik újabb dugókat, szmogot, tumultust és bevételcsökkenést jósolnak. Miskolc az év elején hasonló megoldással próbálkozott. Az eredmény: harminc százalékkal csökkent a bérleteladás, és az utasok egytizede elpártolt a közösségi közlekedéstől.

Velkei Tamás
2007. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy október elején napvilágot látott információ szerint a BKV járatok ritkítását, megszüntetését tervezi, amit Regőczi Miklós kommunikációs vezérigazgató-helyettes ugyan kozmetikázott, később mégis kiszivárgott a városházáról az információ: bizony több milliárd forinttal le kell faragni a BKV működési költségeit, amelyet csak a járatrikítással tudnak elképzelni. Ezt később Demszky Gábor főpolgármester is elismerte az InfoRádióban.
A Népszabadság hétfői száma már arról tudósított, Antal Attila vezérigazgató is elismerte egy vasárnapi sajtótájékoztatón: „nehéz kérdéseket és fájdalmas döntéseket” kénytelenek meghozni hamarosan. Vagyis bizton állítható: lesznek járatmegszüntetések, a kérdés csak az, mennyi és hol. Igaz, Regőczi Miklós lapunknak már úgy nyilatkozott: semmilyen vonalat nem szüntetnek meg. Szerinte csupán arról van szó, hogy a cég tett egy szakmai javaslatot (amit már látott a Műegyetem Közlekedéstudományi Tanszéke és a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. is) a városházának, amit még a 23 kerület polgármesterével is megvitatnak. Célként azt jelölte meg, hogy a kerületi központokba átszállás nélkül, a belvárosba pedig egy átszállással juthassanak el az utazók. A sajtóinformációk szerint azonban éppen a külső kerületeket érintené majd legfájdalmasabban a járatritkítás.
Egytizeddel kevesebb utas
Regőczi megjegyezte még: látni kell, ma tíz százalékkal kevesebb az utas a város lakosságának csökkenése és az agglomerációba való kiköltözése miatt, továbbá rendkívüli mértékben nőtt a motorizáció. – Ezek olyan folyamatok, amelyek ellen a BKV nem tud semmit tenni – tette hozzá Regőczi. Valóban, a rendszerváltozás óta Budapest lakossága kétmillióról 1,8 millióra csökkent, és a többség az agglomerációba költözött, dolgozni viszont továbbra is Budapestre jár. Csakhogy mindezt nagyrészt autóval teszik, a dugók, a parkolási gondok, a magas üzemanyagárak ellenére is.
A miértre egyszerű a válasz: a BKV ma nem alternatíva. A legfőbb gond nem is a nagy befogadóképességű P+R parkolók hiánya (bár ez sem elhanyagolható probléma), hanem az, hogy a járatok ritkán követik egymást, lassúak, éppen ezért a reggeli és késő délutáni csúcskor állandó a tumultus, ráadásul többször is át kell szállni.
Megvilágosodott a városháza
Hogy a városházán miért 2007-ben döbbentek rá a kötött pályás közlekedés környezetbarát mivoltára, az talány. Ahogyan az is, korábban Demszky Gábor miért harcolt tűzzel-vassal a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése ellen; miért nem vezették vissza az 1-es villamost Budára. (Most – legalábbis a városházi PR szintjén – rendkívül fontos tényezővé, hovatovább egyedüli iránnyá vált a kötött pályás viszonylatok fejlesztése.)
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője szerint szakmaiatlan az átszervezést a párhuzamosságra fogni, mert arra van példa, hogy néhány busz- és villamosmegálló egybeesik, de ez egy jól működő és használható tömegközlekedési rendszernek az előnye, nem pedig felszámolandó hátránya. A szóvivő szerint máshol van a kutya elásva. Demszky ugyanis az említett rádióadásban elismerte: a BKV kiadásai drasztikusan nőhetnek 2008-ban, 108-ról 122-125 milliárd forintra. Ezt úgy orvosolná, hogy járatokat szüntetnek meg, ami viszont létszámleépítést von maga után, és mindenképpen érinti majd a csúcsidőt is. – E megvonáshoz próbálnak most ideológiát gyártani, amely igen gyenge lábakon áll, ráadásul mindezt az EU Zöld könyvére hivatkozva, reformmázzal próbálják leönteni, ami visszataszító – vélekedett Vitézy. A kötött pályás közlekedés fejlesztése ráadásul a VEKE szerint nem azt jelenti, hogy a meglévő, 10 kilométer per órás sebességgel döcögő villamosokat nem fejlesztik, miközben buszjáratokat szüntetnek meg. Hozzátette: a változtatásnak drasztikus hatásai lesznek: kevesebb lesz az utas, több lesz a gépjármű, még több a dugó, ugyanakkor a vállalatnak kevesebb lesz a bevétele.
Bukás Miskolcon
Az okos a más kárán tanul, tartja a mondás. Miskolcon ugyanezt az utat járta be a városvezetés: 2007 elején csökkentették a járatokat, ami dugókat generált, miközben az MKV bérletforgalma csaknem harminc százalékkal csökkent, és tíz százaléknál is több utas fordult el a tömegközlekedéstől. Vitézy Dávid szerint fejlesztő szemlélettel lehet csak átszervezni a buszközlekedést, a megszüntetésektől hatalmas megtakarítást remélni dőreség. – Mindent gyógyító csodagyógyszer nincs, nem szabad csökkenteni a jelenlegi kapacitást, helyette inkább a pazarló szerződések felülvizsgálatát kell folytatni – fejtette ki a VEKE szóvivője. Ilyen például a BKV marketing- és PR-költsége. A médiát megtöltő, bliccelőknek tett 20 százalékos „kedvezmény” mindössze 15 milliós bevételt hozott a cégnek, miközben ennek sokszorosa lehetett a reklámköltség.
Demszky Gábor a 4-es metró kudarcprojektjének árnyékában útdíjat szedne, pedig ez előtt mindenképpen a közlekedést kellene fejleszteni, s csak utána lenne fair útdíjat szedni. Így gondolja a Levegő Munkacsoport. Szép Zsuzsanna sajtószóvivő úgy véli: a megszüntetések nyomában a gépjárműforgalom növekedése jár majd. – Ráadásul a csökkenő szolgáltatásokat egyre magasabb áron lehet igénybe venni, ma már olcsóbb egy óra parkolás, mint egy vonaljegy. – Nyugat-Európában ugyanannyiba kerül vagy olcsóbb az utazás, mint itthon, miközben a keresetek akár a négyszeresét is elérik a hazainak – mondta a szóvivőnő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.