Állandó mozdulatlanság

Nyolcvanéves korában elhunyt Maurice Béjart francia balettművész, koreográfus. Több mint száz koreográfiával a kortárs balett kiemelkedő alakjaként és nagy újítójaként írta be nevét a tánctörténet nagykönyvébe.

Tölgyesi Gábor
2007. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Maurice Béjart 1927. január 1-jén, Marseille-ben született. Filozófus apja letérítette volna a tánc útjáról, ám tehetsége annyira kimagasló volt, hogy 14 évesen már a párizsi Opéra National színpadán táncolt. Klasszikus képzettségű táncos volt, mégis a kezdetektől fogva elutasította a klasszikus repertoárt – de a kezdeteket sosem tagadta meg. Első együttesét 1953-ban alakította Párizsban, a hatvanas évektől a XX. Század Balettjével indult világhódító útra. 1959-ben született Tavaszi áldozata nemcsak Béjart alkotói pályájának mérföldköve, de a tánctörténet megkerülhetetlen fejezete is. Harminckét évesen alkotta meg a tánctörténet felejthetetlen művét, s csak egy évvel volt idősebb, mint Sztravinszkij a Tavaszi áldozat komponálása idején. S ha ezek után nevéhez csak a Tűzmadár, a Bolero, az Orfeusz, a Don Juan vagy A menyegző fűződne, már akkor is a legnagyobb táncújítók egyikeként emlékeznénk rá.
Szárnyai alól neves művészek kerültek ki, többek között Markó Iván, a Győri Balett alapítója is mestereként tiszteli. S amikor Béjart legendás társulatát, a XX. Század Balettjét jobbára szélnek eresztette, rácáfolt a szkeptikusokra, akik úgy vélték, a sztárkoreográfus elfáradt. Megtehette volna, hogy hátat fordít a táncnak, csak színházban vagy operában rendez, színművet ír, esetleg írói karrierjét egyengeti, ám koreográfusként is töretlenül alkotott tovább új, kisebb létszámú társulatával a svájci Lausanne-ban. A legújabb korszak alkotásai között olyanokat találunk, mint A csodálatos mandarin, A Lear király, Prospero vagy a popkultúrához különleges affinitását mutató Le Presbytére.
Darabjaiban – akárcsak a korábbi időkben – klasszikus és ultraavantgárd komponisták művei egyaránt megszólalhattak, a modern tánctechnikák és az Európán kívüli kultúrák táncművészetét ötvözte. Kulturális szinkretizmusát gyakran eklektikusnak bélyegezték, mégis, előadásai képesek voltak katarzist teremteni. A kilencvenes években született koreográfiái többek közt a modern ember félelmeiről és reményeiről beszélnek. Nem mesélnek, hiszen Béjart azt vallotta, a tánc sokat mondhat, de semmit sem mesélhet. Balettjeit tartós elemre építette, az anekdotát elvetette.
Rendkívül képzett táncosaitól megkövetelte a zenei, színházi és irodalmi elmélyülést. A totális színház híveként megpróbálta a táncosokat énekeltetni, az énekeseket táncoltatni vagy színészként aktivizálni. Esztétikájában a szépség az értelem és a munka gyümölcseként termett, az erő pedig belülről fakadt. A külsődleges szépség mulandó, a tánctechnika birtoklása önmagában kevés, emellett Béjart felfogásában a táncos az agyával táncol, egyszerre bokszoló és apáca, sportoló és misztikus.
Valójában apja nyomdokaiban járt, művészetével filozófiát fogalmazott, jelenített meg. Az élet az egyensúly nélküli mozgásokból születik – vallotta –, az állandó mozdulatlanság pedig maga a halál. Eljött ez a pillanat is.
Bár táncírással sosem jegyezte le darabjait, Béjart életműve minden bizonnyal fennmarad az utókornak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.