Az acélipari óriások felénk terjeszkednek

Dékány Lóránt
2007. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriásfúziók jellemzik évek óta a világ acéliparát, amelynek hatása a kelet-közép-európai régióban is egyre inkább érződik. Alátámasztja ezt az is, hogy a ThyssenKrupp acéltermelő vállalat tegnap a Bács-Kiskun megyei Felsőlajoson megnyitotta 8 millió eurós költséggel megépített gyárát. Ez az üzem a német társaság első olyan közép-európai termelőegysége, amely az épületeknél és az autógyártásnál felhasználható, úgynevezett szendvicspanelt készíti majd, méghozzá évente 16 ezer tonnás mennyiségben.
– A beruházást a közép- és kelet-európai piacokon mutatkozó jelentős igények indokolták – mondta el Jost A. Massenberg, a ThyssenKrupp Steel AG vezetőségi tagja a megnyitó alkalmával. Hozzátette, társaságuk célkitűzése, hogy a 2012-ig évente várhatóan 10 százalékkal bővülő szendvicspanelpiacon 15 százalékos részesedést érjen el. A helyszín kiválasztásakor Magyarország mellett szólt kedvező földrajzi fekvése, mivel innen elfogadható szállítási költségek mellett tudják ellátni Csehországot, Horvátországot, Szlovákiát, Romániát, Bulgáriát, Szerbiát, Ausztriát.
Nem Magyarország a legfelkapottabb beruházási célpont a térségben – mondta el lapunknak Takács István, a Magyar Acél- és Fémkereskedők Egyesületének főtitkára, hozzáfűzve, hogy főként Lengyelországba, Csehországba és Szlovákiába települtek az elmúlt időben gyárak. A kelet-európai cégek régiós beruházásai részben annak köszönhetők, hogy ezzel azonnal bejutnak az uniós piacra. Ilyen például az a svájci bejegyzésű, de ukrán nyersanyagra épülő Vorskla Steel, amely még tavaly tavasszal jelentette be, hogy 300 millió euróból épít óriási gyáregységet, amely 2009-től működne.
Takács István szerint a másik ok, amiért új üzemek települnek a térségbe, a világpiacon is látható trend: a vezető vállalatok egyesülnek a kisebbekkel. Bár ez a tendencia a régióban már a volt szovjet blokk privatizációjakor elkezdődött, a főtitkár ennek további erősödésére számít. Kelet-Közép-Európában ma az autógyártás jelenti a fő keresletet az acéltermékekre. Habár korábban a kínai olcsó áru komoly problémát okozott, az ázsiai ország számos exportösztönző támogatását leépítette, növelve készítményei árát, ezzel számára kevésbé fontos piaccá téve a régiót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.