Húsárú vagy ember – az elmúlt évben több olyan reklámmal is találkozhattunk, amelyek méltán felháborodást váltottak ki Magyarországon. Sok sablonos reklám is van, amelyekhez már szinte hozzászoktunk. A termék, a kínálat a világ fejlettebbik felén mindenhol hasonló, így gyakran a reklámok is egymást másolják. „Ha nem használod ezt és ezt a fogkrémet, megfeketedik a fogad, rossz lesz a közérzeted, deformálódik a csípőd, és elveszíted az állásodat. Ha nem kötsz életbiztosítást, hirtelen majd baleset ér, és ott marad csinos feleséged a négy gyerekkel és a hitelezőkkel, akik alig várják, hogy elvegyék az otthonodat. Ha nem használod ezt, ha nem eszed azt, és nem veszed amazt, akkor elveszíted a társadalom megbecsülését, az egészségedet, a szépségedet, az életedet – soha nem leszel karcsú, vagy szép, vagy házas, vagy népszerű.” Eric Knight egyik regényhőse a negyvenes évek elején így elmélkedett a félelemre alapozott reklámokról, amelyek a mindig nagyobbnak és jobbnak a kultuszát táplálják.
Vannak azonban másféle reklámok is, amelyek nem csupán eladni próbálnak, hanem művészi értéket is hordoznak. Évről évre ilyen alkotásokkal is találkozhatunk a Reklámzabálók éjszakáján. Az alkotók között olykor neves filmrendezők is megfordulnak. A Dalok a második emeletről (a svéd Sátántangó) rendezője például, Roy Andersson mintegy három évtizeden keresztül hanyagolta a hivatását, és csak reklámfilmezett.
A Reklámzabálók éjszakája francia eredetű, szellemi atyja Jean-Marie Boursicot, aki gyerekként filmterjesztők leselejtezett reklámjait és filmelőzeteseit kezdte gyűjteni. Amikor archívuma a félmillió kópiaszámot is meghaladta, egyéni ötlete született. Az első Reklámzabálók éjszakáját 1981-ben Párizsban tartották, az első program a Kinopanorama moziban 1935 és 1981 között készült reklámok vetítéséből állt, s nem várt sikert aratott. A rendezvény nemcsak a párizsi mozit, a francia fővárost is kinőtte, három évvel később Lyonban, Bordeaux-ban, Milánóban és Genfben is megrendezték, mára pedig bejárta Ázsiát és Amerikát is.
A Budapest Kongresszusi Központban most hét végén többek között bepillantást nyerhetünk a belga, a svájci és a román reklámfilmgyártás remekeibe, összeállítást tekinthetünk meg a hatvanas évek olasz reklámfilmjeiből. Nagy rendezők (Godard, Lynch, Tornatore, Kusturica, Polanski) alkotásaiból készült reklámfilm-összeállítás is szerepel a műsoron, és filmvászonra kerülnek az ötvenes évek animációs reklámfilmjei is.
A régi-új impulzusok remélhetőleg sokak kreativitását megtermékenyítik.
Jó hír: megszűnhetnek a dugók az M7-esen
