Értékek és termékek

Hetedik alkalommal rendezik meg a Reklámzabálók éjszakáját a Budapest Kongresszusi Központban. A turnén holnap délutántól vasárnap estig a világ száz országának hatszáz reklámfilmje lesz látható.

Tölgyesi Gábor
2007. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsárú vagy ember – az elmúlt évben több olyan reklámmal is találkozhattunk, amelyek méltán felháborodást váltottak ki Magyarországon. Sok sablonos reklám is van, amelyekhez már szinte hozzászoktunk. A termék, a kínálat a világ fejlettebbik felén mindenhol hasonló, így gyakran a reklámok is egymást másolják. „Ha nem használod ezt és ezt a fogkrémet, megfeketedik a fogad, rossz lesz a közérzeted, deformálódik a csípőd, és elveszíted az állásodat. Ha nem kötsz életbiztosítást, hirtelen majd baleset ér, és ott marad csinos feleséged a négy gyerekkel és a hitelezőkkel, akik alig várják, hogy elvegyék az otthonodat. Ha nem használod ezt, ha nem eszed azt, és nem veszed amazt, akkor elveszíted a társadalom megbecsülését, az egészségedet, a szépségedet, az életedet – soha nem leszel karcsú, vagy szép, vagy házas, vagy népszerű.” Eric Knight egyik regényhőse a negyvenes évek elején így elmélkedett a félelemre alapozott reklámokról, amelyek a mindig nagyobbnak és jobbnak a kultuszát táplálják.
Vannak azonban másféle reklámok is, amelyek nem csupán eladni próbálnak, hanem művészi értéket is hordoznak. Évről évre ilyen alkotásokkal is találkozhatunk a Reklámzabálók éjszakáján. Az alkotók között olykor neves filmrendezők is megfordulnak. A Dalok a második emeletről (a svéd Sátántangó) rendezője például, Roy Andersson mintegy három évtizeden keresztül hanyagolta a hivatását, és csak reklámfilmezett.
A Reklámzabálók éjszakája francia eredetű, szellemi atyja Jean-Marie Boursicot, aki gyerekként filmterjesztők leselejtezett reklámjait és filmelőzeteseit kezdte gyűjteni. Amikor archívuma a félmillió kópiaszámot is meghaladta, egyéni ötlete született. Az első Reklámzabálók éjszakáját 1981-ben Párizsban tartották, az első program a Kinopanorama moziban 1935 és 1981 között készült reklámok vetítéséből állt, s nem várt sikert aratott. A rendezvény nemcsak a párizsi mozit, a francia fővárost is kinőtte, három évvel később Lyonban, Bordeaux-ban, Milánóban és Genfben is megrendezték, mára pedig bejárta Ázsiát és Amerikát is.
A Budapest Kongresszusi Központban most hét végén többek között bepillantást nyerhetünk a belga, a svájci és a román reklámfilmgyártás remekeibe, összeállítást tekinthetünk meg a hatvanas évek olasz reklámfilmjeiből. Nagy rendezők (Godard, Lynch, Tornatore, Kusturica, Polanski) alkotásaiból készült reklámfilm-összeállítás is szerepel a műsoron, és filmvászonra kerülnek az ötvenes évek animációs reklámfilmjei is.
A régi-új impulzusok remélhetőleg sokak kreativitását megtermékenyítik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.