Gyalogosan sem könnyű

Nemcsak a kerekes székesek, de a babakocsival közlekedő édesanyák és az idősek is várják az akadálymentesítés megvalósulását a fővárosban. Budapesten negyven aluljáróban kell az akadálymentesítést megoldani, ebből eddig mindössze négyet tettek a hátrányos helyzetben lévők számára is használhatóvá. A fővárosi tömegközlekedésnek pedig egynegyedét használhatják a hátrányos helyzetűek.

Szondi Réka
2007. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a közintézményeket kell 2010. január 1-jéig akadálymentessé tenni, hanem a tömegközlekedési eszközöknek is alkalmasnak kell lenniük a fogyatékos személyek biztonságos használatára – rendelkezik az idén módosított, akadálymentesítésről szóló törvény. – A legnagyobb problémát a babakocsival közlekedő édesanyák számára a fővárosban a magas járdapadkák, a sok lépcső és a kevés alacsonypadlós busz jelentik – meséli Papp Edina, a Tegyünk A Világért! Anyák Szövetségének (TAVASZ) egyik szervezője. A TAVASZ tagjainak meglátása szerint Budapesten babakocsival nagyon nehéz, kerekes székkel és két vagy több gyerekkel már fizikai képtelenség közlekedni. Az egyesület álláspontja az, hogy a jelenlegi helyzet szabad mozgásában akadályozza mindazokat, akik egy gyereket, és azokat is, akik egynél több kisgyereket nevelnek. – Szeretnénk elérni, hogy a várostervezésben a továbbiakban vegyék figyelembe a kisgyermekes anyák nehézségeit. A közintézmények megközelítése szinte lehetetlen ma a fővárosban. Ezen szeretnénk változtatni – mondja Papp Edina.
– Nagyon kevés középületben van rámpa, ráadásul jó néhány óvodában és rendelőintézetben is lépcsőn kell felcipelnünk a babakocsit – sorolja tovább a problémákat Fleischer Judit, a szövetség másik szervezője. Az óvodák és a rendelőintézetek azok a középületek, ahova – ha más középületbe nem is – a legtöbb kisgyermekes édesanyának el kell időnként látogatnia. Az ő szemszögükből a legsürgetőbb tehát ezen intézmények akadálymentesítése. Fleischer Judit arra is felhívja a figyelmet, hogy milyen nehéz helyzetben vannak – hozzá hasonlóan – azok az édesanyák, akik második gyermeküket várják, ám még az első is olyan kicsi, hogy babakocsival kell közlekedni vele.
– Az lenne a célunk, hogy a problémáinkra felhívjuk az emberek figyelmét – folytatja. Nem anyagi jellegű, de a kisgyermekes édesanyák szerint gond az emberek közönyössége. A szövetség tagjai az utastársakban is szeretnék tudatosítani azt, hogy fel- és leszálláskor jól jön az édesanyáknak a segítség.
– A november 27-én délelőtt tartott babakocsis figyelemfelkeltő demonstráció eredménye, hogy többen is jelezték, korábban ezek a problémák nem jutottak az eszükbe, de a tüntetés után már jobban fognak figyelni a babakocsival közlekedő édesanyákra. Fleischer az akciójuk legnagyobb eredményének tartja, hogy új dimenzióját mutatták meg az akadálymentesítés gondjának. – Eddig kizárólag mint egy viszonylag zárt közösség, a kerekes székkel közlekedők problémája volt az akadálymentesítés lassú megvalósulása. A demonstrációnkkal felhívtuk a figyelmet arra, hogy sokkal több ember számára szükséges az akadálymentesítés, mint azt gondolnánk – mondja.
John Emese, a Fővárosi Közgyűlés oktatási bizottságának alelnöke, aki magánszemélyként támogatja a kisgyermekes édesanyák törekvéseit, úgy véli, a főváros az akadálymentesítés ügyében annyit tehet, hogy a jövőben csak alacsonypadlós járműveket vásárol, és ahol útfelújítást végeznek, ott már az akadálymentesítés szempontját is figyelembe veszik. Szerinte a teljes akadálymentesítés 2010-es határidejét nemcsak a főváros, de egyetlen magyar város sem fogja teljesíteni, mivel az önkormányzatoknak nincs elég pénzük erre.
A kerekes székesek és a babakocsival közlekedő édesanyák mellett a legtöbb idős embernek is gyakran leküzdhetetlen akadályt jelent egy-egy metrólejáró vagy aluljáró. A fővárosi önkormányzat arra a kérdésünkre, hogy mikor és hogyan tervezik a metrólejárók akadálymentessé tételét, azt a választ adta, hogy az önkormányzat 73 gyalogos aluljáróról gondoskodik, ebből 36-ban kell megoldani az akadálymentesítést. Ennek érdekében az aluljárók akadálymentesítésének lehetőségeit vizsgáló tanulmányt készített el, ám a tanulmánnyal kapcsolatban kiegészítéseket kértek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.