Messziről indítjuk gondolatmenetünket, hogy végül korunk közéleti kapcsolódású létrontásához elérve aktuálissá tegyük. A zene az egyik legősibb művészet, régészeti leletek tanúsága szerint már az őskorban is létezett. Bizonyos szempontból egyszerű: aki tapssal, dobogással, két bot vagy kő ütemes összeütögetésével ritmust hoz létre, tulajdonképpen már zenél, ha pedig valamilyen dallamot dünnyög hozzá, énekel is. A ritmus és a dallam szuggesztív ereje képes meragadni az előadót és a hallgatót egyaránt, és amint megmozdult a láb, máris megszületett a tánc.
Mindez egykor a kialakuló kultuszok, vagyis szakrális hitek égi szférákat nyitogató közösségi rituáléja volt. Később, ahogy az ősi barlangrajzoktól eredeztethető képzőművészet, úgy a zene is profanizálódott, az alkotók célja a jó érzés keltése lett, fogalmazhatunk úgy is, hogy a szórakoztatás. Ezzel párhuzamosan elvált egymástól a szerves népzene, a népdal és az úgynevezett magasművészet, utóbbi a XIX. századi romantika korában fedezte fel újra az előbbit; nálunk Bartók Béla és Kodály Zoltán munkássága ötvözte szerves egységgé a népzenét és a jó értelemben vett műzenét.
Ebben az időszakban, a XIX. század végén, a XX. század elején addig ismeretlen, sőt elképzelhetetlen, ugyanakkor történelmi sorsfordulónak bizonyuló társadalmi változás történt a nyugati társadalmakban: a tömegek betörtek a politika színpadára, és döntően átalakították a közéletet, hiszen a demokratizált nyugati világban immár hozzájuk kellett mérni és igazítani az államügyek alakítását. Természetes, hogy ilyen körülmények között
a művészetek is „demokratizálódtak”, ami azt is jelentette, hogy színre lépett az úgynevezett szórakoztató könnyűzene. Ez pedig a színvonal általános süllyedésével járt: a szerzemények rövidebbé, egyszerűbbé, gondolatvilágukban gyakran közönségessé váltak. Megszületett a popkultúra, azon belül a popzene.
Elnagyoltan írjuk le a folyamatot, de a lényeg végső soron ez.
Természetesen a XX. században megszületett popzene vagy inkább közzene sok műfaja és azok alműfajai között szép számmal találni értékes, időtálló alkotásokat is, leginkább talán a művek befogadásához bizonyos fokú kulturális felvértezettséget, zenei intelligenciát igénylő, a sematikus, klisés formáktól eltérő kompozíciós megoldásokat felmutató rétegműfajokban, például a rock és a metál megannyi irányzatában. Ezek előadói között számosan vannak olyanok, akik nem könnyed szórakoztatást művelnek, hanem zenei világukban és gondolatiságukban a lét mélységeit és magasságait járják be, nemritkán rokonszenves elitista attitűddel.