A miniszterelnök kudarcot vallott

Gyurcsány Ferenc tavalyi kormányfői tevékenysége egyértelműen kudarc, mind kormányának, mind pártjának népszerűsége katasztrofálisan csökkent, Gráf József a legsikeresebb miniszterek egyike. Fodor Gábor felépíti a saját, később akár pártja zöldarculatát is, Kóka János pedig a kormány egyik legtámadottabb minisztere volt 2007-ben – a lapunknak nyilatkozó politikai elemzők, a Vision Consultingtól Szomszéd Orsolya és a Nézőpont Intézet szakembere, Mráz Ágoston szinte szóról szóra megegyeztek a fenti megállapításokban.

MN
2008. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

M. Á.: Gyurcsány Ferenc miniszterelnök meg tudta őrizni kormányfői posztját, ám nem tudta teljesíteni még a maga szabta célokat sem. Saját táborán belül is komoly kritikával viszonyulnak tevékenységéhez, hiszen a kormánytöbbség tavalyi döntései ellentétesek az MSZP programjával, ígéreteivel.

Sz. O.: Gyurcsány Ferenc korábban a baloldal megújítójaként jelent meg, 2007-ben viszont ez az imázs szertefoszlott. Egyre inkább úgy tűnik, válságmenedzsmentre koncentrál kormányfőként és pártelnökként is. Az MSZP-ben is egyre többen gondolják úgy: a miniszterelnök személye versenyhátrányt jelent a politikai küzdőtéren.

 

 

M. Á.: Kóka János volt gazdasági miniszter munkáját elégtelennek lehet értékelni, hiszen a vasúti szárnyvonalak megszüntetése, a tárca korrupciógyanús ügyei vagy a növekedés elmaradása jórészt az ő felelőssége.

Sz. O.: A decemberben távozó Kóka János az egyik legtámadottabb minisztere volt a kormánynak. Ennek oka az is, hogy tárcájának eredményét egzakt számok mutatják, amelyek viszont szinte minden területen nagyon rosszak. Számos csatát elvesztett az MSZP-vel szemben is, ez pártbéli és miniszteri tekintélyét is kikezdte. Pártpolitikusként igen nagy szerepe van abban, hogy az SZDSZ megítélése mélyponton van.

 

 

M. Á.: Szekeres Imre múlt évi tevékenysége pozitívabban értékelhető, mivel sikerült neki a biztonságpolitikát az ötpárti konszenzus medrében tartani, s bár akadtak korrupciógyanús ügyletek a honvédelmi tárcánál, a NATO szállító repülőgépeinek pápai bázisra telepítését sikerként lehet elkönyvelni.

Sz. O.: Szekeres Imre honvédelmi miniszter hamar ledolgozta azt a hátrányát, hogy nincs katonai múltja. Noha az ellenzék oda-odapiszkál neki, a haderőreform nem szerepel a hangosan kifogásolt miniszteri lépések között. Szekeresnek jót tesz, hogy a bulvármédia eszközeit is felhasználja tevékenységének népszerűsítésére.

 

 

M. Á.: Göncz Kinga jellegtelen miniszter, a külpolitikát valójában nem ő, hanem a kormányfő irányítja. A külügyminiszter egyszerűen elfelejtett például véleményt nyilvánítani az olyan nemzetpolitikai kérdésekben, mint az autonómia.

Sz. O.: A külügyi tárca körül nincsenek látványos botrányok, de maga Göncz Kinga sem fajsúlyos politikus. Gyurcsány Ferenc nem véletlenül bízta meg a tárca vezetésével: a külügyek terén jórészt a miniszterelnök elképzelései valósulnak meg. Noha 2012-ben hazánk lesz az EU soros elnöke, az erre való felkészülés még nemigen látszódik.

 

 

M. Á.: Lamperth Mónika a gyengébb miniszterek közé tartozik. A szabad iskolaválasztás megszüntetésével kapcsolatos kezdeményezésével irányította leginkább magára a figyelmet.

Sz. O.: Lamperth Mónikától Gyurcsány Ferenc többször is meg akart már szabadulni, de „csak” annyit sikerült elérnie, hogy az önkormányzati miniszteri tárcát elvette tőle. Minthogy ez a világ jelentette Lamperth valódi hátországát, a döntés kedvezőtlen helyzetbe hozta a miniszter asszonyt. A munkaügy és a szociális ügyek területén ráadásul nincs is valódi tapasztalata, ezért a miniszterelnök később talán könnyebben el tudja őt távolítani a kormányból.

 

 

M. Á.: Bajnai Gordon új önkormányzati miniszter túl nagy illúziót keltett a 8000 milliárd forintos fejlesztési pénzek vonatkozásában, ám az emberek nem látják az európai források hozadékát. Nem váltotta be a reményeket.

Sz. O.: Az uniós fejlesztési pénzek nem hoznak közvetlen népszerűséget a kormánynak; leginkább azért, mert ezekről a forrásokról akkor esik leginkább szó, amikor botrányok kísérik szétosztásukat. Orbán Viktor arról beszélt, hogy a hatalom ellopja az uniós pénzeket, rögtön ezután jött a Weiszenberger-ügy. Az uniós pénzekre épített, Bajnai Gordon-féle sikertörténet tehát könnyen visszafelé sülhet el.

 

 

M. Á.: Gráf József földművelésügyi miniszter sikeres évet zárt. Az agrártárca vezetője ugyanis jó válságmenedzselő és konszenzuskereső politikát folytatott, az Európai Unióban is kedvező feltételeket tudott kiharcolni az agrártámogatások vonatkozásában.

Sz. O.: Gráf József sem botránypolitikus, megítélése pedig a legjobbak közé tartozik, főleg az általa képviselt társadalmi réteg szemében. El tudta hitetni magáról, hogy szakértő politikus, szót ért a gazdákkal. Nincsenek jelentős médiaakciói, megítélésének alapja elsősorban az, hogy ellátogat azokhoz, akiknek az ügyét a kormányban képviseli.

 

 

M. Á.: Horváth Ágnes egészségügyi miniszter rendkívüli mértékben megosztotta a köz- és a szakvéleményt a népszerűtlen, társadalmi ellenállást is kiváltó intézkedéseivel. Ugyanakkor sikerének tekinthető, hogy végül kiállt tervei mellett a nagyobbik kormánypárt is.

Sz. O.: Horváth Ágnes elődjétől, Molnár Lajostól megörökölte a legnépszerűtlenebb kormánytag posztját. Az SZDSZ lényegében saját jövőjét tette fel az egészségügyi reformra. A biztosítási rendszer átalakítása során viszont komoly engedményeket kellett tennie az MSZP-nek, a reformok ráadásul rendkívüli ellenállásba ütköznek, kimenetelük pedig teljesen bizonytalan.

 

 

M. Á.: Veres János látszólag sikeres, hiszen az Országgyűlés elfogadta Magyarország költségvetését, a kormány pedig a megszorító intézkedéseket. A társadalom viszont nem fogadta el az utóbbit, mint ahogy a kormánypártok sem az adóegyszerűsítő terveket. A régóta megígért költségvetési hivatal sem állt fel.

Sz. O.: A gazdasági tárcához hasonlóan a Pénzügyminisztérium teljesítménye is számokkal mérhető. A számok pedig nem túl biztatók, Veres miniszter hitelességének sem a piacok, sem pedig a társadalom szemében nem tett jót, ahogyan a már önmagukban riasztó adatokat is közölte.

 

 

M. Á.: Hiller István az utóbbi időben konszenzusorientáltabb politikát folytatott még a tandíj kapcsán is a hallgatói önkormányzatokkal. Komolyabb botránya nem volt az általa vezetett Oktatási és Kulturális Minisztériumnak.

Sz. O.: Hiller István a szorosan vett pártpolitikától távol tartotta magát tavaly, és ügyesen választotta szét tárcájának két területét. A kultúrát illetően a nagy kiállítások, fesztiválok eredményeit sikerült jó médiakommunikációval a saját nevéhez kötnie, az oktatásban lévő feszültségeket viszont távol tartotta magától. Jellemző, hogy például tandíjkérdésben sem ő tárgyalt az érintettekkel, hanem államtitkára.

 

 

M. Á.: Fodor Gábor a legcsöndesebb miniszter, ami a nagypolitikát illeti, ugyanakkor a legaktívabb a szakpolitika terén. Láthatólag elkezdett egy „zöldarculatot” építeni magának.

Sz. O.: Környezetvédelmi miniszterként enynyire fajsúlyos politikus, mint Fodor Gábor, még nem ült a bársonyszékben. Fodor ráadásul nagyon jól használja a médiát, az SZDSZ iránti ellenszenv őt kevésbé érte el. Új irányt és kitörési pontot is nyújthat pártjának: a környezetvédelem a társadalom számára is „zöldüggyé”, egyszersmind liberális értékké tétele új irányt adhat az SZDSZ-nek. Ezen az úton akár Fodor lehet az, aki kivezeti a pártot a szakadékból.

 

 

M. Á.: Szilvásy György titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszter Laborc Sándornak a Nemzetbiztonsági Hivatal élére való kinevezésével tette fel a koronát egész éves ténykedésére, ami egy folyamatos konfliktusforrás. Még a Gyurcsány-kormányban is nagyon gyengének lehet értékelni a munkásságát.

Sz. O.: Gyurcsány Ferenc Szilvásy Györgyöt mindenképpen meg akarta tartani a kormányban. A titkosszolgálatok kapcsán kifejtett tevékenysége támadások kereszttüzében áll. Gyurcsány Ferenc iránti lojalitása mégis befolyásos kormánytaggá teszi.

 

 

M. Á.: Kiss Péter is a sikeresebb miniszterekhez tartozik, ami a kormányzati munka koordinációját illeti. A Miniszterelnöki Hivatal komoly botrányokkal nem tűnt ki minisztersége idején, ellentétben elődjével, Szilvásy Györggyel.

Sz. O.: Kiss Péter az MSZP-ben továbbra is az első vonalas erős emberek közé tartozik, és kancelláriaminiszterként, illetve a kormánykabinet vezetőjeként is fajsúlyos politikus. Tekintélye megkérdőjelezhetetlen, és kikezdhetetlennek tűnik a pártban; talán ennek hatására döntött úgy a miniszterelnök, hogy jobb, ha „szem előtt van”.

 

 

M. Á.: Takács Albert – aki a rendészeti miniszterként megbukott Petrétei Józsefet váltotta – munkássága kudarcosnak nevezhető, hiszen tárcájához semmilyen pozitív hír nem köthető, a rendőrség társadalmi megítélése továbbra is negatív. Az újságírók elleni rendőrségi fellépés is rányomta a bélyegét megítélésére.

Sz. O.: Takács Albert egyértelműen Gyurcsány emberének tekinthető, pártbéli hátországa lényegében nincs. Megítélését nem javította, hogy a rendőri túlkapások kivizsgálását már országgyűlési biztosként sem nagyon szorgalmazta, miniszterként pedig végképp nem.

 

 

M. Á.: Draskovics Tibor a láthatatlan tárcavezető, egyelőre nem tudható, mit csinál. Egész egyszerűen nem világos, miért van szükség a munkájára és a tisztségére. Még azt az egyetlen reformot, az egészségbiztosításit – amit tavaly fogadtak el – sem az ő reformokért felelős hivatalában dolgozták ki.

Sz. O.:
Draskovics Tibor a kormányzati igazgatás összehangolásáért felelős tárca nélküli miniszterként korábbi kormánybiztosi munkáját viszi tovább, a szocialista párt berkeiben nem túl népszerű. Egyre inkább megkerülhetetlen figurának látszik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.