Építés vagy konkurenciaharc?

A reptér átépítése kapcsán a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz fordult a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport a földi kiszolgálócégek működésének ideiglenes korlátozása érdekében. Ha minden a forgatókönyv szerint halad, májusra döntés születhet a cégek kiválasztására. Vannak, akik a földi kiszolgálópiac konkurenciaharcát sejtik a háttérben.

2008. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December közepén megkezdődött a 3200 négyzetméteres konténerváros felállítása a Ferihegyi repülőtér 2-es terminálja mellett. Az építésre a 2A és 2B terminált összekötő új épület felhúzása miatt van szükség. A projekt a Budapest Airport (BA) fejlesztési programjának része, amelybe 2011-ig 65 milliárd forintot invesztálnak. Várhatóan három-négy évig, a kettes terminál teljes megújulásáig lesz szükség a különleges építményre.
Az építkezés miatt a BA tavaly szeptemberben arra kérte a hatóságot, hogy korlátozza a földi kiszolgálócégek számát. Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság légi közlekedési igazgatója lapunk kérdésre azt mondta, megkezdődött a hatósági eljárás. Ennek részében még az elmúlt év végén bekérték a földi kiszolgálócégek adatait. Ezek, valamint a BA kérelme alapján megvizsgálják a földi kiszolgálócégek tevékenységének esetleges korlátozását, amelyről februárban születik döntés. Ha a hatóság megalapozottnak találja a BA kérelmét, akkor megkezdődik a cégek kiválasztása. Vágó József elmondta, hogy a kiválasztás átlátható, ellenőrizhető lesz, közzéteszik a bírálati szempontokat és az értékelést is. Maga a korlátozás legkorábban májusban vagy júniusban kezdődhet, attól függően, hogy a BA mikor kap építési engedélyt. A légikikötő fejlesztése ugyanis kiemelt projekt, amelynek engedélyezési eljárása a kormány hatáskörébe tartozik. Ha minden az előzetes terveknek megfelelően zajlik, akkor a BA beruházása májusban megkapja az építési engedélyt, és júniusban a Nemzeti Közlekedési Hatóság elrendelheti a korlátozást.
Piaci hírek szerint azonban más olvasata is lehetséges a korlátozásnak. A jelenlegi helyzetben ugyanis nem igazán erős a konkurenciaharc a földi kiszolgálók között. A BA korábban saját kézben lévő, majd privatizált kiszolgálócége, a Celebi GH-val csupán a Malév saját kiszolgálócége verseng. Még érdekesebb a kép, ha a terminálokon uralkodó állapotot vizsgáljuk. Az 1-es terminálon a Celebi GH egyedül működik, és csak a 2-es terminálon kell a a Malév földi kiszolgálóival versengenie. Nem lenne baj – vélik a piacot jól ismerők –, ha az 1-es terminálon is versenyhelyzet alakulhatna ki.
Ezt a versenyt erősíthetné, ha ismét belépne a piacra a Sky Europe hajdani földi kiszolgálócége, amelyet időközben megvásárolt az egyik legnagyobb nemzetközi társaság, a Menzies Aviation. Ez a cég most ismét megjelent Ferihegyen. Egyes információk szerint ezen visszatérési szándék miatt indult a hatóság korlátozási eljárása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.