Környezetkárosító a gumigyár

Olyan mértékű szennyezés került volna a levegőbe, ami miatt a lakosság komolyan bírált volna minket – indokolja a szlovákiai Kenyhec község polgármestere, miért utasították el az indiai gumigyár jelenleg már Gyöngyösre tervezett beruházását. A Gyurcsány Ferenc által ide csábított cég által kért ár északi szomszédaink szerint vállalhatatlanul nagy volt.

Neszméri Sándor
2008. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Pozsony)

A Kassa és a magyar határ között fekvő Kenyhec község, amely mellett Szlovákia egyik legrégibb ipari parkja működik, január első hetében udvariasan, de egyértelműen nemet mondott az indiai Apollo Tyres gumiabroncsgyár vezetőinek. Konkoly József, a település polgármestere elmondta: a csaknem tizenkét százalékos munkanélküliséggel sújtott Kassa megyének szüksége van a külföldi beruházásokra, de nem minden áron.
Az Apollo Tyres vezetői szerint a cég 150 millió eurós beruházással épített volna a térségben gumiabroncsgyárat, amely mintegy 1500 embernek adott volna munkát. A beruházáshoz a szlovák államtól tizenöt százalékos közvetlen támogatást vártak el, de szimbolikus összegért, négyzetméterenként egy koronáért, azaz 7,50 forintért szerették volna tulajdonba venni az ipari park kiépített és közművesített területét. A kenyheci polgármester felhívta a figyelmet arra is, hogy az indiai gyár telepítése komoly környezetvédelmi gondokat okozott volna, az előterjesztett dokumentumok és vizsgálatok alapján „olyan mértékű szennyezés került volna a levegőbe, ami miatt lakosaink joggal bírálhattak volna bennünket”.
*
Ráadásul – mint mondja – az indiaiak meg akarták venni az ipari park 50 hektáros szabad területét, vagyis senki más nem jöhetett volna a térségbe. Ugyanakkor miközben csak termelés folyt volna az üzemben, „bérmunka alacsonyan képzett emberek számára”, az indiaiak olyan beruházásokat riasztottak volna el, mint amilyen a milánói Magnetti Macelli Electronic Systems, a Fiat konszern része. – Az olaszok ugyanekkora beruházást terveznek Kenyhecen, de műszerfalakat és elektronikus ellenőrző műszereket fognak gyártatni luxus- és versenykocsik számára, ami magasan szofisztikált termelés – magyarázza a polgármester.
A kenyheciek elutasítása után a szlovák kormány beruházásfejlesztési ügynöksége, a SARIO a mátyusföldi Vágsellyét kínálta fel az indiai beruházónak, de a kelet-szlovákiai tapasztalat alapján állami hozzájárulást már nem ajánlott a letelepedéshez, mindössze öt évre szóló adókedvezményt, amit viszont az indiaiak méltatlannak tartottak, így döntöttek végül úgy, hogy első európai gyáruk letelepítését Magyarországon valósítják meg.

Verheugen nem adna pénzt. A németországi Nokia-ügy kapcsán a hét végén megkérdőjelezte a cégeket letelepítő uniós támogatási politikát Günter Verheugen uniós iparügyi biztos. – A Nokia-ügy apropót ad az állami támogatások átgondolására – jelentette ki a biztos a Welt am Sonntagnak. Verheugen úgy véli: nincs értelme annak, hogy egy uniós állam szubvenciót fizet egy adott cég országbeli letelepítéséért és munkahelyteremtéséért. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.