Találkozás a befelé néző férfival

Fordulópontot ígér a Műcsarnok életében a belga Luc Tuymans festményeinek bemutatása: jelzi – ahogyan az intézmény vezetői fogalmaznak –, hogy „a Műcsarnok megnyitja kapuit a kortárs művészet sztárjai előtt”. Végre! Kelet-Európában először Budapesten láthatják Tuymans műveit, az összeállítást később két igen rangos kiállítóhelyen, a müncheni Haus der Kunstban és a varsói Zachetában mutatják be.

Szabó Ernõ
2008. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy igazi sztár az 1958-ban született művész, aligha vitatható. 1992 óta, amikor is részt vett a kasseli Documentán, műveit világszerte a legfontosabb köz- és magángyűjtemények jegyzik, olyan intézmények rendeztek tárlatot képeiből, mint a londoni Tate Modern és a düsseldorfi K21, két alkalommal is – 1997-ben és 2001-ben – részt vett a velencei biennálén, az idei bázeli Kunstmessén nem kevesebb, mint öt galéria kínálta festményeit. A kortárs művészet világában elfoglalt pozícióját mi sem érzékelteti jobban, mint a Capital folyóirat évente közzétett százas listáján való szereplése. Már 2001-ben, tehát alig negyvenhárom éves korában ott volt a listán, mégpedig a 85. helyen. Egy év alatt tizenöt helyet ugrott előre, munkáinak átlagos ára akkor 85 ezer euró (több mint húszmillió forint) volt. Az általam ismert legutolsó, 2006-os listán már az 56. helyen áll, képeinek ára megkétszereződött, megháromszorozódott (150-300 ezer euró – 40-80 millió forint).
Mi a titka? – kérdezné mindjárt a praktikus magyar elmével fölszerelt budapesti kiállításlátogató, abban reménykedve, hogy van valamilyen titkos receptje a dolognak, s ahogyan a kereskedelmi tévécsatornákon gond nélkül magyarítják a különböző show-műsorokat, vetélkedőket, hamarosan megszületnek a szépen kiglancolt hazai Tuymans-képek, s betörhetjük velük végre – mint Botond Bizánc kapuját – a nyugati világ galériásainak ajtaját. Annál is inkább, mivel úgy tűnik, nem is olyan nagy etwas az, amit látunk. Néhány nagyobb méretű kép mellett csupa közép- vagy kisméretű festmény sorakozik a falon, igazi sztárnak kijáró nagylelkűséggel kezelik a kurátorok (Petrányi Zsolt és Ottilia Pribilla) a teret, ha szerepelhetnének egyáltalán hazai festők a Műcsarnokban, tőlük legalább két óriási vásznat akasztanának fel annyi négyzetméternyi falfelületre, amennyit Tuymans egy-egy kisméretű vászna kapott.
Ráadásul alig látszik a képeken valami. Szürkés, barnás tónusok váltják egymást, egy sárga vagy zöld folt szinte már-már a színek orgiájának tűnik. A motívumok pedig meglehetősen nehezen értelmezhetők, nem csodálnánk, ha a belga szimbolisták egyike-másika gyakorolt volna Tuymansra nagy hatást, vagy éppen a belga szürrealizmus pápája, René Magritte, aki először jól láthatóan felmutatja a tárgyat, amelyet azután áthúz, és mellé írja a képre: Ceci n’est pas une pipe – Ez nem pipa. Tuymans éppen az ellentétes módszert alkalmazza: igyekszik elrejteni, felismerhetetlenné tenni, ami a képre kerül, hogy azután elmondja, vagy inkább megsúgja, sejtesse, mi is az. És ezen a ponton derül ki, hogy ami látszatra unalmas, szürke színfolt, semmitmondó töredék, kidobnivaló szemét, valójában maga az élet, s a történelem, amely annak keretet ad. Nem két hógolyó jelenik meg sötét háttér előtt, hanem vitaminpasztillák, amelyeket a nácik gyártottak legvégső csodafegyverként, nem vakondtúrások sorakoznak a félig havas réten, hanem Auschwitz tábori latrinái, s nem értelmezhetetlen alakzatokat látunk a harmadik képen, hanem egy női térdet, amely vágyat és undort egyszerre ébreszt. Pontosabban olyan képeket látunk, amelyek maguk is előképek, többnyire fotók, rajzok vagy éppen újságkivágások alapján készültek – a bennük megfogalmazódó világértelmezés éppen annyira érdekli Tuymanst, mint maga a világ, amelyről az általa átírt ábrázolások szólnak.
Igaz, ahhoz, hogy mindez kiderüljön, nélkülözhetetlenek a művész által írt, a képek megszületését magyarázó, emlékeket idéző, a valóság és az interpretáció viszonyán tűnődő szövegek, amelyek egyszerre utalnak a művész filmes múltjára, s arra, hogy – amint a Titok befelé néző férfijának arca sugallja – valójában minden képe megfestésekor az élet, a történelem, a kultúra ama nagy titkai izgatják, amelyek képi eszközökkel alig-alig, inkább a költészet vagy a filozófia nyelvén fogalmazhatók meg. Érdemes hát
ezek elolvasásával kezdeni a szemlélődést, vagy újra és újra visszatérni hozzájuk, mondanám, ha nem tudnám, a látogatók egy része számára ez magától értetődő, a magyar közönség nagyobb részének viszont meglehetősen szokatlan az efféle kiállításnézés. Mindenesetre érdemes vele megpróbálkozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.