Sziget fesztivál
Nagy a hallgatás a Szigeten: az antiszemita Kneecap zenekar fellépéséről tettünk fel kérdéseket

Csípőprotézisra váró páciensek. Állítólag nem a műtéti kapacitás, hanem az operációk során beépítendő csípőprotézis hiánya az oka, hogy egyes kórházakban éveket kell várniuk a betegeknek ortopédiai műtétre. A Kaposi Mór Megyei Oktató Kórházban három évnél is hosszabb a várakozási idő. Egy múlt év végén műtétre előjegyzett beteg csak 2011 áprilisában számíthat fájdalomenyhítő beavatkozásra. A kórház főigazgató-helyettese, Koppány Tamás sajtónyilatkozata szerint a gyógyintézmény vezetése újra áttekinti az ortopédiai várólistát, és ha indokolt, szakmai (sürgősségi) szempontok alapján változtat azon. Pécsett jóval rövidebb a csípőbántalmakkal bajlódók várakozási ideje. – A baranyai megyeszékhely klinikáján három-négy hónapnál nem kell többet várni ortopédiai beavatkozásra – tudtuk meg Endrei Dóra megbízott orvos igazgatótól. (G. J. A.)
Jövő héttől Békés és Vas megyében több betegszállító autó látja el a feladatokat – jelentette be Horváth Ágnes egészségügyi miniszter az Országos Betegszállító Szövetség (OBSZ) elnökével közösen tartott sajtótájékoztatóján. Kőrösi László, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főosztályvezetője közölte, hogy Békés megyében kilenc, Vasban hét pluszgépkocsival láthatják el a feladatot. A miniszter elmondása szerint azután döntöttek arról, hogy pluszgépkocsik kapnak finanszírozást, miután a tárca az egészségpénztárral közösen felülvizsgálta a betegszállításban kialakult helyzetet.
Mint ismert, január 1-jétől szétválasztották a hazai mentést és a betegszállítást, utóbbit az Országos Betegszállító Szolgálat végzi. Az életmentés, az úgynevezett utcai mentés, a súlyos állapotú betegek szállítása továbbra is a mentőszolgálat feladata, az OBSZ a betegkísérőt vagy még azt sem igénylő szállításokat végzi. Mindez komoly zavarokat okozott a betegszállításban. A háziorvosok jelentős része ugyanis nem kapott megfelelő tájékoztatást arról, mely cégek végzik ezt a feladatot, sőt alig pár nappal az új szállítási rend bevezetése után egyértelművé vált: egyes megyékben nincs is elegendő kocsi. Békés megyében például – amely most kilenc autóval gyarapodik – eddig három szervezet összesen tizenegy kocsija szállíthatta a pácienseket. Vannak térségek, ahol a korábbiakhoz képest többet kell várni a betegszállításra, éjszaka csak egyetlen jármű van szolgálatban, ha pedig az is foglalt, akkor nincs, aki elszállítsa a beteget a kórházból.
A kritikus helyzetet jól jellemzi, hogy a betegszállítók azt javasolták: a tárca három hónapra függessze fel a betegszállítás és mentés szétválasztását.
Kőrösi tegnap azt mondta, hogy Budapest, Pest és Komárom-Esztergom megye is számíthat többletkapacitásra, de pontos számokat nem árult el. Horváth Ágnes azt ígérte: han szükséges lesz, az elkövetkező hónapokban korrigálnak az ellátási kötelezettségen. Bíró Ferenc, az OBSZ elnöke úgy fogalmazott: a problémák nagy része megoldódott és megoldódni látszik, ám elismerte, hogy extrém mértékben nőtt meg a feladat, amelyet nagy erőfeszítések árán, de megoldanak. Hozzáfűzte: örülnek a pluszgépkocsik üzembe állításának, de mivel a betegszállítási kassza zárt, minden egyes pluszbefogadás csökkenti az egy gépkocsira jutó finanszírozást. Ennek ellenére kérték a pluszkapacitást, hiszen elsőként a betegszállítást kell megoldani.
A Fidesz szerint az egészségügyi kormányzat eddig egyetlen olyan döntést sem hozott, amely a mentők számára pozitívumokkal járt volna. Szijjártó Péter hozzátette: a mentők működése egyre problémásabb, a betegek nehezebben jutnak el a kórházakba, azokba az egészségügyi intézményekbe, ahol meggyógyítják őket. Mindez azért van így, mert alkalmatlan az egészségügyi kormányzat. Kifogásolta, hogy előbb hozzák meg a döntéseket – megfelelő előkészítés nélkül –, majd utána próbálják orvosolni a felmerülő gondokat.
A Fidesz szóvivője hozzátette: ugyanez várható az egészségbiztosítás privatizációja kapcsán is. A rendszer elindulását követően e téren is toldozgatás-foldozgatás várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.