Zsákutcában a tankönyvkiadás

Székely Gergely
2008. 01. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsákutcába jutott a magyar tankönyvkiadás Kárpátalján, az illetékesek pedig – a kijevi oktatási minisztérium és a lembergi Szvit Tankönyvkiadó – egymásra mutogatnak, a másikra hárítva a felelősséget. A tankönyvkiadó ungvári magyar szerkesztőségének két tűz között őrlődő munkatársai pedig kilincselnek, leveleznek és reménykednek, noha egyelőre nem sok okuk van a bizakodásra.
A tankönyvkiadás körül kialakult állapotokat jól jellemzi a magyar szerkesztőség helyzete is. Az 1945 óta működő fiókszerkesztőség, amely az egykori Szovjetunió idején tizenhárom munkatárssal és különálló, mintegy 150 négyzetméter alapterületű épülettel rendelkezett, ma kénytelen beérni három fő- és két félállású munkatárssal, valamint egyetlen, mindössze 17 négyzetméternyi szobával, mivel a lembergi kiadó csupán ennyinek a bérleti költségeit hajlandó vállalni. Az ungvári szerkesztőség vezetője, Varga Béla szerint azonban nem is ez a legnagyobb gond, hanem sokkal inkább az a bizonytalanság, amely évek óta a magyar nyelvű tankönyvkiadás körül kialakult.
A problémák pedig 1993-ban kezdődtek, amikor a magyar szerkesztőség a kijevi köztársasági tankönyvkiadó fennhatósága alól a nemzetiségi iskolák könyvkiadására szakosodott lembergi Szvit Kiadóhoz került. Ha ugyanis addig a szerkesztőség öt évre tervezett és pontosan látta előre, mikor, mire és mennyire lesz szükségük az iskoláknak, ma a teljes esetlegesség jellemzi tevékenységüket. A tankönyvkiadást semmiféle jogszabály nem szabályozza, aminek egyenes következménye, hogy minden évben kemény harcot kell vívni a magyar tankönyvek megjelentetéséért. Varga szerint jelentősen rontott a helyzeten az is, hogy a kárpátaljai magyarságnak nincs parlamenti képviselője, aki lobbizni tudna az oktatási tárcánál a tankönyvek ügyében. A pályázati rendszer ugyan működik, ám a betervezett kiadványok finanszírozása sok esetben mégis a minisztériumi tisztviselők hozzáállásán és jóindulatán, illetve a személyes kapcsolatokon múlik. A magyar szervezetek – elsősorban a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) és a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség (KMPSZ) – ugyancsak folyamatosan bombázzák leveleikkel a minisztériumot, amelyet a Kárpátaljai Megyei Tanács is külön határozatban szólított fel a nemzetiségi iskolák tankönyvellátása körüli bizonytalanság megszüntetésére, ám eddig nem sok eredménnyel.
Tovább bonyolítja a helyzetet az oktatási rendszer fokozatos átalakulása, a tizenkét éves oktatásra való áttérés, ami külön terheket ró a tankönyvkiadókra, mivel évente egy-egy osztály teljes könyvállományát le kell cserélni. Tavaly a hetedikesek tankönyvei voltak soron, de mivel a minisztérium nem tudta vagy pedig nem akarta vállalni teljes egészében azok finanszírozását, először fordult elő, hogy alaptantárgyaknak számító kiadványok – a Biológia, a Világföldrajz és az Ukrajna története című tankönyv – nem jelenhettek meg. Varga Béla elmondása szerint ennek oka elsősorban az, hogy a minisztériumban egyre inkább az az elképzelés uralkodott el, hogy semmi szükség nincs az anyanyelvi oktatásra. Nyíltan ugyan nem hangoztatják, de a négyszemközti beszélgetésekben elmondják: szerintük az alaptantárgyak oktatásában, kivéve az anyanyelvet és irodalmat, a nemzetiségi iskoláknak is át kell térniük az ukrán nyelvre. Diszkriminatívnak tartja az ungvári szerkesztőség vezetője azt az eljárást is, hogy amíg az ukrán és az orosz tannyelvű iskolák növendékei egy-egy tantárgyból háromféle tankönyv között is válogathatnak, addig a nemzetiségi iskolák tanulóinak be kell érniük eggyel, mi több, a szovjet birodalom felbomlása óta a magyar iskolák számára semmiféle segédanyag (példatárak, szöveggyűjtemények, földrajzi és történelmi atlaszok, munkafüzetek, szemléltetők stb.) nem jelent meg.
A jövő vonatkozásában az ungvári magyar szerkesztőség munkatársai, akik tavaly egy teljes fél évet voltak munka nélkül, minden tekintetben sorsdöntőnek tekintik az idei esztendőt. Eldől ugyanis, hogy engedélyezik-e az emelt szintű anyanyelvi érettségizést, ami nemcsak a felsőfokú oktatási intézményekbe való felvételizésre jogosítaná fel a végzősöket, hanem megerősítené azt is, hogy van jövője a magyar tannyelvű oktatásnak és egyben a tankönyvkiadásnak is Kárpátalján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.