A boldogító igen

Lóránt Károly
2008. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A francia nemzetgyűlés – ötödikként a sorban, és elsőként a nagyobb tagállamok közül – jóváhagyta a lisszaboni szerződést három évvel azután, hogy a szerződés elődjét, az európai alkotmányt a franciák népszavazáson utasították el. Sarkozy taktikája bevált. Hamar felismerte, hogy a felvilágosultabb európai nemzetek sohasem fognak beleegyezni szuverenitásuk elvesztésébe, tehát olyan formát kellett találni, amely nem alkotmány, csak egy nemzetközi szerződés, és emiatt nem kell a nép elé terjeszteni jóváhagyásra (már ahol ezt a nemzeti alkotmány előírja), ugyanakkor az alkotmány minden lényeges pontját tartalmazza. Mivel Írország kivételével minden országban csak parlamenti jóváhagyásra van szükség, aligha kétséges, hogy a lisszaboni szerződést el fogják fogadni. Az íreket pedig, ha elsőre esetleg rossz helyre tennék az ikszet, addig szavaztatják, amíg a jó eredmény ki nem jön. Ezt az elvet még Jean-Luc Dehaene korábbi belga miniszterelnök és az európai alkotmányt kidolgozó konvent egyik alelnöke fejtette ki egy korábbi, az Irish Timesnak adott nyilatkozatában: „Tudjuk, hogy tíz ember közül kilenc nem fogja elolvasni az alkotmányt, és azon az alapon fog szavazni, amit a politikusok és az újságírók mondanak. Sőt ha a válasz nem, a szavazást talán meg kell ismételni, mert kizárólag csak az igen fogadható el.”
A lisszaboni szerződés gyakorlatilag ugyanazt tartalmazza, mint az alkotmány. Ahogy Giuliano Ama-to, az alkotmányt kidolgozó konvent egyik elnökhelyettese megjegyezte a London School of Economicson tartott előadásában: „Az a jó dolog abban, hogy nem hívjuk alkotmánynak, hogy senki sem követelhet népszavazást róla.” Václav Klaus cseh elnök a következőképen vélekedett róla: „Ez a Rubiconon való átkelést jelenti, amelyen túl már nem lesz többé teljes hatáskörrel rendelkező nemzeti kormány és parlament, amely polgárainak jogos érdekeit képviselhetné, csak egy állam marad. Az alapvető kérdésekben a »szövetségi kormány« fog dönteni a távoli Brüsszelben. A cseh állampolgárok e szuperállam egy kicsiny részét fogják alkotni, akiknek hangja és befolyása majdnem a nullával lesz egyenlő.”
Európa egyesítése a Római Birodalom bukása óta izgatja az európai elitet, és történt is rá néhány kísérlet, mint például Nagy Károly alig negyven évig fennálló birodalma, vagy a Római Birodalom, ami viszont több mint nyolcszáz évet ért meg. Az európai egyesült államok gondolata még Victor Hugótól származik 1849-ből, részleteiben azonban Joschka Fischer német külügyminiszter fejtette ki 2000-ben egy, a Humboldt Egyetemen tartott előadásában, amelyben egy európai föderális állam kereteit vázolta fel. Válaszul Lionel Jospin akkori francia miniszterelnök kijelentette: „Ahogy más európai nemzetek, úgy Franciaország sem tudja elfogadni azt a státust és koncepciót, amelyet egy föderáció jelent”.
A lisszaboni szerződés elfogadása az európai nemzetállamok a vesztfáliai béke (1648) óta fennálló rendszerét kérdőjelezi meg. Tudatában vannak-e ennek azok, akik a szerződésre igennel szavaznak?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.