A tárgyak mágiája

P. Szabó Ernő
2008. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár három éve annak, hogy grafikai kiállítást rendezett a Ráday utcában Zemlényi Csaba. A nyomatok többsége rézkarc, litográfia volt, amely a Magyar Rézkarcoló és Litográfus Művészek alkotóközössége Ráday utcai közös műhelyében készült. A grafikák akkor jelezhették, hogy alkotójuk tevékenysége igen sokfelé ágazó volt élete különböző periódusaiban. Mindeközben, mindezek előtt festő volt és maradt máig. Az Art 9 Galériában szereplő első művek a hetvenes évek elején készültek, a diktatúra felé haladó Romániában. Talán éppen a szabadság relatív voltának, a közelgő krízisnek a megérzése ösztönözte a szilárd fogódzó keresésére, keltette föl benne a tárgyakban rejlő személyesség iránti igényt. A korai kisméretű képeknél a hordozóanyag megválasztása is igen fontos volt, a fatábla, amelyre festett, maga is a tűnő idő megragadásában segített, a személyesség érzetét erősítette.
Mint a középkori kincstárakba, wunderkammerekbe került különlegességek, olyan távoli világokat, ismeretlen értékeket idéznek a többnyire egynemű háttér előtt megjelenő tárgyak, ötvösmunkák és csigaházak, poharak, kupák és fegyverek. Mintha nem is szempillantással felfogható alakjukat akarná megidézni, hanem azt a különleges atmoszférát, amely belőlük árad, amely együttesüket egykor körülvehette. Ízlelgeti, tapintja tárgyait, hogy megérezze, valódi-e az anyag, amelyből készültek, taktilis formában fejezné ki a csönd fogalmát.
Azt is látnunk kell azonban, hogy szüntelen érzékelteti, nagyon is tudatában van a létező és a teremtett világ közötti kibékíthetetlen ellentétnek, s annak, hogy nem léphet ki a saját korából. Az éppen félig hámozott citrom mintha legurulna a polcról, a szörnyecskék szabadon lebegnek a polc előtt, s a visszatérő motívum, a pisztoly is mintha legyőzné a nehézségi erőt. Apropó, fegyver… Ha Csehov-darab díszletét tervezné, alighanem kutyaszorítóba kerülne Zemlényi Csaba, a csehovi dramaturgia szerint ugyanis annak a fegyvernek, amely a dráma kezdetén a színpadon látható, a darab befejezéséig el kell dördülnie. Ez a megoldás azonban távol áll tőle, nem gondolja, hogy van kezdete és vége, határozott forgatókönyve annak a színjátéknak, amelynek magunk is részesei vagyunk. Hamis anamorfózist készít, nem akarja elhitetni, hogy kerekké áll össze a világ, ha megfelelő nézőpontból szemléljük az ábrázolást. Abban azonban bizonyos, hogy a magunk módján megélhetjük, újraélhetjük a múltat és a jelent, s így talán mássá válik a belénk kódolt jövő is, mint amilyennek a logika szigorú törvényei szerint ígérkezik. A tárgyak mágikus szépsége időben és térben távoli utakra kísér el bennünket. Segít, hogy minél közelebb kerüljünk önmagunkhoz.
(Zemlényi Csaba festményei, Art 9 Galéria, február 25-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.