A vizuális történések logikája

L Á T - H A T Á S Az utóbbi bő évtized történései Budapest egyik igen rangos kiállítóhelyévé tették az Újlipótvárosi Klub-Galériát. Januártól új vezetővel, új szervezeti formában folytatja munkáját. Hogyan tovább? A kérdés azért is fontos, mert a galéria eddig a XIII. kerületben élő mintegy kétszáz művész otthona, a Kipe 13 székhelye volt. A művésztársaság tagjainak műveiből rendezték az új év első kiállítását.

P. Szabó Ernő
2008. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felelős kiállításpolitika, sokszínűség, minőségigény, kvalitás, nyitottság, az otthonteremtés szándéka jellemezte eddig a majd másfél évtizede működő Újlipótvárosi Klub-Galéria munkáját, ez tette egyedülálló jelenséggé a kiállítóhelyek sorában. Ahogyan egyedülálló a Kipe 13, a kerületben dolgozó képző- és iparművészek egyesülete is a művésztársaságok ama sajátos világában, amely a rendszerváltozás utáni időben kialakult, még akkor is, ha talán nem beszélünk róla olyan sokat, mint például a város másik végében lévő Ráday utca művészeti csoportosulásairól.
Hasonlítgatni őket persze értelmetlen, a mai magyar viszonyok között a kortárs magyar művészet jövőjének formálásában igen nagy szerep jut azoknak a közösségeknek, amelyeket a műfaji, korosztályi vagy éppen topografikus alapon szerveződő művésztársaságok tagjai alkotnak. A Kipe 13-nak például hatvan, a legkülönbözőbb korosztályokhoz tartozó, más-más műfajokban tevékenykedő tagja van, akik közül ugyan ezen a tárlaton csak mintegy harmincan szerepelnek, de az ő műveik is jól érzékeltetik, milyen jelentős művészi, szellemi erőt képvisel a társaság. Néhány példa a kvalitás, sokszínűség érzékeltetésére: a vizuális történések logikáját, a geometrikus, alapelemekre redukált formavilág gazdagságát érzékelteti például Szilviczky Margit festménye, a Között, s utal egyben talán arra a folyamatra is, amely a művészeti élet struktúrájának átalakulása során lejátszódik. A teremtő gesztus a monokróm gazdagságával párosul Kopasz Tamás kompozícióján, Végh Andrásnál viszont elvont, a hétköznapi világ történéseit modellező motívumokkal. Stroe Krisztián két festménye a mikrovilágra fókuszál, Gál Ádám a szürke tónusok gazdagságát emeli ki.
A faktúra, az anyag minősége a grafikai anyag egy részét is jellemzi, például Almer Zsuzsa vagy a nemrégiben elhunyt Kőmíves István alkotásait, míg Szathmáry József kollázsán a töredékek rakják össze vagy legalábbis sejtetik az egészet, a nagy összefüggéseket. Látszólag egymástól igen távoli törekvések jellemzik Kéri Ádám és Kovács Péter műveit, utóbbiak a személyes dráma megfogalmazásai, előbbiek a pontos megfigyelés, a távolságtartó bemutatás dokumentumai, valójában mindketten a szó szoros értelmében vett hajszálpontos látleletet adnak közérzetükről, a kortárs művészet helyzetéről – kint és bent.
Nincs ez másként M. Novák András plasztikájánál, A fogyasztás emlékművénél sem, amelynek formáltsága, pontosabban formálatlansága a művészet világán túli történések maró gúnnyal megfogalmazott kritikája. Ezzel a művel szemben Paulikovics Iván Karinthy Frigyest idéző kisplasztikáját a klasszikus hagyományok őrzése, gazdagítása, a finom irónia jellemzi, míg Gink Judit drótból gyűrt rózsája a háromszög harmadik csúcsán helyezkedik el, egyszersmind átkötést jelent a további műfajok, anyagok, a Dárday Nikolett, Kovács Júlia, Gergely Nóra, Minya Mária és mások képviselte üveg, textília, kerámia felé. Akik a tárlatot megtekintik, nyilván további alkotásokat fedeznek fel. A művek megkezdték útjukat a galéria kiállítóterében a közönség szélesebb rétegei felé. Csak remélhetjük, hogy ez az út messzire vezet, s inkább az irányjelző cölöpök, mintsem a rögök, kátyúk sokasága jellemzi majd.
(A Kipe 13 kiállítása, Újlipótvárosi Klub-Galéria, február 29-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.