Lapunk egyik olvasója azzal keresett meg bennünket, hogy bankszámlatörténetében egy néhány ezer forintos azonosíthatatlan utalás is szerepel a tranzakciók között. Ekkor megkereste számlavezető bankját, amely azt tanácsolta: jobban teszi, ha megszünteti a számlát és helyette újat nyit, mert nem tudja garantálni, hogy máskor nem fordul elő hasonló eset. Valószínűleg internetes fizetéskor kerülhettek illetéktelen kezekbe a bankkártya adatai.
– A tapasztalat azt mutatja, hogy az el nem ismert utalások nagy részét nem internetes adathalászok okozzák, sokkal gyakoribb, hogy családtagok, ismerősök szerzik meg a kártya adatait, és ők vásárolnak a tulajdonos tudta nélkül – nyilatkozta lapunknak Jakab Péter, a Bankszövetség Bankbiztonsági Munkabizottságának elnöke. – Ha azonban interneten keresztül jutnak hozzá az adatokhoz a tolvajok, akkor szinte kivétel nélkül az ügyfél, és nem a pénzintézet rendszeréből lopják ki azokat, ezért a bankok nem tudják megtéríteni a kárt – mondta. Jakab Péter úgy látja, hogy az utóbbi időben jelentősen bővült az interneten vásárlók köre, ám ezen vevők nagy része nem fordít elég gondot számítógépe biztonságára. Sokan nem használnak megfelelő vírusvédelmet, tűzfalat, és a kémprogramokat kiszűrő szoftvereket sem ismerik, pedig ezek elengedhetetlenek a biztonságos vásárláshoz. A szakember szerint nagyon fontos, hogy az interneten a bankkártyánkat csak biztonságos oldalakon használjuk, ezt általában a böngésző alsó vagy felső sorában lévő kis lakat jelzi.
Tavaly több nagy pénzintézet ügyfeleinek az adatait is megpróbálták kicsalni a bűnözők. Előfordult, hogy a bank nevében küldtek e-mailt, amelyben arra kérték a számlatulajdonost, hogy a levélben lévő linkre kattintva menjen át egy honlapra, és ott adja meg az adatait. Természetesen ilyet a bankok nem szoktak kérni, hiszen ők ismerik az adatainkat, ezért többször is felhívták az emberek figyelmét, hogy ne dőljenek be a hasonló leveleknek.
A lapunk által megkérdezett pénzintézetek szerint egyelőre nagyon ritkán fordul elő az, hogy on-line csalók károsítják meg az ügyfeleket, de a vásárlások számának növekedésével természetesen a viszszaélések száma is nőni fog. A pénzintézetek azt javasolják, hogy ha ismeretlen utalást találunk a számlatörténetünkben, azonnal forduljunk a bankhoz, így előzzük meg, hogy még több pénzt kihúzzanak a zsebükből. A számla letiltása után esetlegesen keletkező károk ugyanis már a bankot terhelik.
A bejelentéseket a bankok kártyavisszaélésekre szakosodott csoportja vizsgálja ki, és egyes pénzintézeteknél a kivizsgálás idejére a reklamált összeget jóváírják. Ha azonban kiderül, hogy az ügyfél hibájából történt a visszaélés – például azért, mert nem vigyázott megfelelően a kódjára, vagy a számítógépéről tudták megszerezni az adatait a tolvajok –, akkor a bank nem téríti meg a kárt, és a vizsgálat lezártával a jóváírt összeget levonják a számláról. A bankok tájékoztatása szerint azonban nagyon nagy hibát kell elkövetni ahhoz, hogy ne fizessék ki a kárt, erre olyan szélsőséges esetekben kerül sor, mint amikor a tulajdonos a kártyája mellett tartja a PIN kódját, így az azt ellopó tolvajok szabadon hozzáférnek a számlájához.
A bankok több lehetőséget is kínálnak a biztonságos vásárlásra. A legegyszerűbb módszer az elkülönített kártyaszámla, ebben az esetben csak az az összeg érhető el a kártyáról, amelyet korábban a folyószámlánkról ráhelyeztünk. Több pénzintézet on-line vásárláshoz külön internetes kártyát bocsát az ügyfelei rendelkezésére, amelyekről szintén nem lehet közvetlenül elérni a folyószámlánkon lévő öszszeget. Az sms-szolgáltatások szintén megoldást jelenthetnek. Ezek ugyan nem védenek a lopások ellen, de amint mozgás van a számlánkon, jeleznek, így azonnal értesülhetünk róla, ha valaki megpróbál megrövidíteni bennünket.
Orbán Viktor: Lázárt elvesztettük! + videó
