Essl Award: mit jelent a tradíció?

A Bécs melletti Klosterneuburgban másodszor rendezték meg az Essl Award című nemzetközi kiállítást, amelyen a hasonló nevű díjat elnyert fiatal alkotók művei láthatók. Az Essl Múzeum a magyar, szlovák, szlovén, horvát és cseh képzőművészeti egyetemekkel együttműködve szervezte meg a pályakezdést jelentős mértékben segítő bemutatkozási lehetőséget.

P. Szabó Ernő
2008. 02. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évvel ezelőtt született meg az Essl Award, amelyet 2005 után 2007 őszén adtak át második alkalommal Klosterneuburgban, ahol a díjat alapító Essl házaspár Európa-hírű gyűjteménye található. Az Ausztria leggazdagabb polgárai közé tartozó házaspár kezdeményezése nagy figyelmet keltett, hiszen a pályázat országonkénti nyertese négy-, második helyezettje háromezer eurót kap. A nyertesek a pályázaton részt vevő tíz-tíz legjobb munkát kiállító hazai tárlat után ősszel Klosterneuburgban közös kiállításon vesznek részt, az anyagot angol és német nyelvű katalógusban is publikálják.
A tavaszi országonkénti bemutatók után nyílt meg a klosterneuburgi múzeumban a tíz díjazott és hét meghívott fiatal alkotó műveiből rendezett kiállítás. A művek arra a közösen megélt világra is utalnak, amelyet az egykori Osztrák– Magyar Monarchia polgárai, majd a keleti tömb polgárai megéltek. Ahogyan a szlovák Veronika Sramatyová kapubejáratokat ábrázoló, megtévesztésig fotónak tűnő, ám valójában akvarellsorozata mutatja: Budapesttől Zsolnáig, Brnótól Vukovárig egyformán arctalanra formálták a közvetlen emberi környezetet a szocialista évtizedek. Jogos tehát a kérdés: Mit jelent a tradíció posztkommunista társadalmunkban? Ezt a problémakört feszegetik az első díjas cseh Tomás Dzadon művei, a rusztikus falusi házakat, gazdasági épületeket szimbolizáló falfelületei (amelyekre a kérdést angolul felírta). Első díjat kapott a magyar Albert Ádám is, akinek műveit részben a házfalakon lévő utcanévtáblák, részben a botanikai kertek magyar és latin növényneveket hordozó táblácskái inspirálják új üzeneteket hordozó piktogramjai elkészítésében.
Magán- vagy közügy a kortárs művészet? Erre a kérdésre is válaszol a szlovén Velibor Barisic PPP BoX Museum című munkája: a falra szerelt fehér dobozokba egy-egy kis kerek ablakon át pillanthatunk be, s minden dobozban más-más múzeumi termet, de ha úgy tetszik, színpadképet, jelenetet vagy éppen életszeletet láthatunk. Akár az utcára is kivihető a mű, példázatként is arra, hogy a kortárs művészet nem feltétlenül valami különös, ember nélküli terekbe zárva megjelenő dolog, hanem még a legfontosabb közügyek közé is sorolható. A díjazott művek kiállításán ez az igazság akár közhelynek is tekinthető, a hazai viszonyok ismeretében azonban figyelmeztetésnek is vehetjük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.