Háromnegyed éves egészségügyi kálvária

Az APEH nem mindig pontos adatokat közöl a betegekről az OEP-vel, ezért előfordul olyan eset, amikor háromnegyed évnek is el kell telnie, mire rendeződik a probléma. Ráadásul az egészségügyi pénztár nem tudta jelezni az adóhivatalnak a hibákat.

Szondi Réka
2008. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Makár György története tavaly tavasszal kezdődött, ekkortól fizette az egészségbiztosítást, ehhez az APEH minden hónapban küldte is nekia a csekket. – Azokat rendre be is fizettem, az orvosnál mégsem tudtam használni a taj-kártyámat. Azt mondják, nem érvényes – panaszkodik Makár György, aki 1956-ban hagyta el az országot, azóta feleségével időnként néhány hónapra, esetleg fél évre látogat haza Magyarországra, és mivel bármikor jöhet valamilyen betegség, akkor lennének nyugodtak, ha tudnák, rendben van a biztosításuk. Tavaly május óta azonban nem tudta kideríteni, hogy miért nem érvényes a taj száma. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól az APEH-hez küldték, az APEH pedig az OEP telefonszámát adta meg, hogy ott érdeklődjön a probléma okáról. Az OEP-nél azt mondták, látják, hogy fizeti a járulékokat, de nem tudják, hogy ez miért nem látszik a rendszerükben. Makár György annyit tudott elérni, hogy harminc napig mehet orvoshoz és patikába, de hogy mi lesz, ha letelik a határidő, senki nem tudta megmondani.
– Néhány napja már egy igazságügyi minisztériumban dolgozó ügyvédnő is próbált segíteni az ügyemben, de ő sem tudta kideríteni a probléma okát – meséli Makár György, aki már azt fontolgatja feleségével, hogy ha nem rendeződik a biztosítása, visszautaznak Svédországba, és nem jönnek többet hazánkba. Meglátása szerint szégyenletes, amit az ország hivatalai végeznek.
– Svédországban, ahol már évtizedek óta élünk, mindenki rendelkezik egy személyi számmal, a társadalombiztosítási rendszer is ez alapján működik. Ott elképzelhetetlenek az ilyen félreértések – folytatja Makár, akinek a gondja közel háromnegyed év elteltével, néhány napja rendeződött.
– Valószínűleg az APEH és az OEP közötti adatkapcsolat nem volt megfelelő – közölte lapunkkal Ötvös Péter, a pénztár nemzetközi és európai integrációs főosztályának osztályvezető-helyettese. – A múlt év elejétől ugyanis egyoldalúvá vált az APEH és az OEP közötti adatküldés, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy az adóhivatal az állampolgárok adatait elküldte az egészségügyi pénztárnak, ezeknek egy része azonban nem egyezett meg az OEP rendszerében szereplő adatokkal. A hibás közléseket a múlt évtől a pénztár nem tudta visszajelezni. Az osztályvezető-helyettes elmondta továbbá, hogy 2007-ben Makár úr még hiába jelezte a Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnak a problémát, az intézménynek nem volt joga a tb piros lámpáját zöldre állítani. Ez év elejétől azonban – amennyiben a beteg bizonyítani tudja, hogy befizette a díjat –, már a megyei pénztár is engedélyezheti a társadalombiztosítást.
Nem Makár György az egyetlen, akinek a biztosításával gondok vannak. Az Index internetes portál hasonló esetről számolt be. Az oldalnak nyilatkozó férfi tavaly nyáron kapott levelet az OEP-től, amelyben azt közölték: nyilvántartásukban az szerepelt, hogy nincs biztosítása. A járulékokat a munkahelye évek óta fizette utána, ám ez az OEP rendszerében nem látszott. Hosszas utánajárás és több telefonhívás után sikerült a cégének bejelentenie a férfit az APEH-nél, ők ezt tovább is küldték az egészségügyi pénztárnak, ám az adóhivatal dolgozói szerint mégsem biztos, hogy ha legközelebb orvoshoz megy, rendben lesz a biztosítása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.