Makár György története tavaly tavasszal kezdődött, ekkortól fizette az egészségbiztosítást, ehhez az APEH minden hónapban küldte is nekia a csekket. – Azokat rendre be is fizettem, az orvosnál mégsem tudtam használni a taj-kártyámat. Azt mondják, nem érvényes – panaszkodik Makár György, aki 1956-ban hagyta el az országot, azóta feleségével időnként néhány hónapra, esetleg fél évre látogat haza Magyarországra, és mivel bármikor jöhet valamilyen betegség, akkor lennének nyugodtak, ha tudnák, rendben van a biztosításuk. Tavaly május óta azonban nem tudta kideríteni, hogy miért nem érvényes a taj száma. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól az APEH-hez küldték, az APEH pedig az OEP telefonszámát adta meg, hogy ott érdeklődjön a probléma okáról. Az OEP-nél azt mondták, látják, hogy fizeti a járulékokat, de nem tudják, hogy ez miért nem látszik a rendszerükben. Makár György annyit tudott elérni, hogy harminc napig mehet orvoshoz és patikába, de hogy mi lesz, ha letelik a határidő, senki nem tudta megmondani.
– Néhány napja már egy igazságügyi minisztériumban dolgozó ügyvédnő is próbált segíteni az ügyemben, de ő sem tudta kideríteni a probléma okát – meséli Makár György, aki már azt fontolgatja feleségével, hogy ha nem rendeződik a biztosítása, visszautaznak Svédországba, és nem jönnek többet hazánkba. Meglátása szerint szégyenletes, amit az ország hivatalai végeznek.
– Svédországban, ahol már évtizedek óta élünk, mindenki rendelkezik egy személyi számmal, a társadalombiztosítási rendszer is ez alapján működik. Ott elképzelhetetlenek az ilyen félreértések – folytatja Makár, akinek a gondja közel háromnegyed év elteltével, néhány napja rendeződött.
– Valószínűleg az APEH és az OEP közötti adatkapcsolat nem volt megfelelő – közölte lapunkkal Ötvös Péter, a pénztár nemzetközi és európai integrációs főosztályának osztályvezető-helyettese. – A múlt év elejétől ugyanis egyoldalúvá vált az APEH és az OEP közötti adatküldés, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy az adóhivatal az állampolgárok adatait elküldte az egészségügyi pénztárnak, ezeknek egy része azonban nem egyezett meg az OEP rendszerében szereplő adatokkal. A hibás közléseket a múlt évtől a pénztár nem tudta visszajelezni. Az osztályvezető-helyettes elmondta továbbá, hogy 2007-ben Makár úr még hiába jelezte a Fővárosi és Pest Megyei Egészségbiztosítási Pénztárnak a problémát, az intézménynek nem volt joga a tb piros lámpáját zöldre állítani. Ez év elejétől azonban – amennyiben a beteg bizonyítani tudja, hogy befizette a díjat –, már a megyei pénztár is engedélyezheti a társadalombiztosítást.
Nem Makár György az egyetlen, akinek a biztosításával gondok vannak. Az Index internetes portál hasonló esetről számolt be. Az oldalnak nyilatkozó férfi tavaly nyáron kapott levelet az OEP-től, amelyben azt közölték: nyilvántartásukban az szerepelt, hogy nincs biztosítása. A járulékokat a munkahelye évek óta fizette utána, ám ez az OEP rendszerében nem látszott. Hosszas utánajárás és több telefonhívás után sikerült a cégének bejelentenie a férfit az APEH-nél, ők ezt tovább is küldték az egészségügyi pénztárnak, ám az adóhivatal dolgozói szerint mégsem biztos, hogy ha legközelebb orvoshoz megy, rendben lesz a biztosítása.
Foszd ki és uralkodj!
