Kálvinista menyecskék

Fáy Zoltán
2008. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fallaces sunt rerum species – vagyis a dolgok sajátossága a megtévesztés, a látszat néha csal. Lucius Annaeus Seneca szállóigévé lett bölcsessége azt is jelenti, hogy a megtévesztés következtében régi-régi jelenségek újszerűnek tűnnek számunkra, pedig nincs új a nap alatt. Ez persze nem egészen igaz, de az biztos, hogy a történelem meglepő analógiák sorát kínálja. Vajon mit válaszolnánk a következő találós kérdésre: mikor élt az a hitszónok, akinek szerzetesrendjét a hatalom erőszakkal betiltotta, majd e jámbor pap, egyházmegyés szolgálatot vállalva, egyik szentbeszédében megütközve emlegette föl, hogy a haladás és a tudomány nevében sokan nevetséges, gyermeteg dolognak tartják az örök kárhozatot? Bizonyára a legtöbben a XX. századra tippelnének. Pedig nem. Maga a szentbeszéd szövege persze ébreszthetne kétségeket, hiszen az ominózus rész így hangzik: „Pokolra vettetett? Hogy ott örökké kínoztasson? Hát vagyon pokol? És az örökké tartandó? S nem bolondság ezt ebben az oly nagyon megvilágosíttatott világban hinni és állítani?”
Hát igen, ezek a szavak nem az ezerkilencszázhatvanas években hangzottak el a belvárosi plébánia szószékéről, hanem a XVIII. század utolsó évtizedében. Aki pedig elmondta őket, Alexovics Vazul (1742–1796) pálos tanár, hitszónok volt. Rendje feloszlatása után lett az egyetemi templom, három évvel később a Nagyboldogasszony-plébániatemplom hitszónoka. Méghozzá nagyon sikeres hitszónoka.
De minden népszerűsége ellenére nem volt könnyű élete a korának számtalan ellentmondását buzgón ostorozó Alexovics Vazulnak. Szerb származásával együtt görögkeleti hitet is örökölt szüleitől, ám – többek között – gimnáziumi élményei hatására tizenöt éves korában katolizált. Nagyváradon, majd Pápán tanult pálos iskolában, és ez a hatás olyan erős volt, hogy huszonhárom éves korában felvételét kérte a rendbe. Márianosztrán töltötte újoncéveit, majd filozófiát Pápán, teológiát Pécsett tanult. Felszentelése után tanárként került vissza Pápára, majd Pécsett, Pesten, Nagyszombatban tanított. Széles műveltségére jellemző a reáltudományok iránti érdeklődése: nemcsak teológiát, biblikumot adott elő, hanem matematikát és fizikát is. Hiba lenne azt gondolnunk, hogy a felvilágosodást ostorozó beszédei maradiságot, tudományellenességet takarnak.
A felvilágosodást mereven elutasító szemlélete miatt nem meglepő, hogy temérdek konfliktusa támadt, még saját rendjén belül is. Verseghy Ferenccel (1757–1822) egészen kiélezett lehetett a kapcsolata, különösen az után, hogy Verseghy A világnak közönséges történetei címmel lefordította és saját gondolataival kiegészítve megjelentette Claude-Francois-Xavier Millot (1726–1785) apát művét. Alexovics A könyvek szabados olvasásáról című munkájával válaszolt 1792-ben rendtársa nézeteire. Verseghy művét a helytartótanács feljelentésére elkobozták, és a Martinovics-féle összeesküvés óta amúgy is gyanús szerzőt három hónapi fogságra ítélték, amelyet a nagyszombati szemináriumban kellett letöltenie. A sors iróniája, hogy az egyetemi templomba Alexovics után Verseghyt hívták meg hitszónoknak.
Persze voltak barátai és „szövetségesei” is Alexovicsnak, mint például a már korábban rendje nélkül maradt jezsuita Baróti Szabó Dávid (1739–1819), aki nagyon hasonló nézeteket vallott, s szellemi rokonát verses levélben köszöntötte. És sokan mások is szimpátiával hallgatták-olvasták beszédeit. Élete végén még királyi elismerést is kapott nevelői munkájáért. Sokszínű és érdekes volt a kor szellemi élete, irodalma, s talán éppen ideje lenne, hogy a múlt század második felében született irodalomtörténeti összefoglalások bizarr jelzőit – a „maradit”, a „klerikális reakcióst” – egyszer s mindenkorra elfelejtsük.
Alexovics prédikációi annyira népszerűek voltak, hogy némelyik kötete többször is megjelent nyomtatásban: az Ünnepnapi prédikációkat még 1911-ben is kiadták Esztergomban. A Vasárnapi prédikátziók is többször látott napvilágot; az őszi részt először 1791-ben nyomtatta ki Pesten Patzkó Ferenc József, majd 1808-ban Belnay György Alajos Pozsonyban. Ha volt népszerű kötet a maga korában, akkor ez annak számított. Eljutott a legtávolabbi plébániákra is, annak jeleként, hogy évtizedeken keresztül sokan készültek a szentbeszédre Alexovics Vazul gondolatai alapján.
Valószínűleg így tett Rádóczy Antal is, aki a könyv bejegyzése szerint 1809-ben lett tulajdonosa a pozsonyi, második kiadás egy példányának. Hogy hol szerezte, hol használta a kötetet, a bejegyzésből nem derül ki, de egyéb forrásokból következtethetünk erre, hiszen annyit elárult magáról, hogy a kalocsai egyházmegye papja. 1808-ban Kishegyesen, 1809-ben Péterrévén, 1810–1811-ben Kalocsán, 1812-ben Adán volt káplán, tehát bizonyára ezeken a településeken használhatta Alexovics kötetét.
Később Szondelitz Gerváz jutott hozzá e könyvhöz, aki valószínűleg szerzetesként igyekezett katolikus hitre téríteni hallgatóit. Különös módon fiatal protestáns leányokra „specializálódott”, legalábbis könyvbejegyzése szerint: „Mely könyvet lelki épülettel használok az eretnek Calvinista menyecskéknek és leányoknak az igaz idvezitendő hitre valo térítésekre.” Ez már valószínűleg a XIX. század közepén történhetett.
Gyanítom, hogy Gerváz páter tevékenysége nem aratott osztatlan sikert a kálvinista menyecskék – és főként családjaik – körében, és még elképzelni is nehéz, hogy mi módon kísérelte meg az „idvezitendő hitre valo térítést” Alexovics Vazul antiaufklérista beszédeinek segítségével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.