Két választás Magyarországon

Nem elégedhetünk meg azzal, hogy négyévente választunk, és a képviselők négy éven át azt tesznek, amit akarnak. (Gyurcsány Ferenc, Népszabadság, 2002. december 7.)

Gulyás Gergely
2008. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sólyom László államfőnek az egészségbiztosítási törvénnyel kapcsolatosan nem alkotmányos, hanem a rendszer működőképességével összefüggő, politikai kifogásai voltak, ezért a törvényt megfontolásra az Országgyűlésnek küldte vissza. Most viszont, hogy a parlament a törvényt újból elfogadta, a köztársasági elnök köteles azt aláírni. Ebből a szempontból nincs jelentősége, hogy a jogszabály újbóli elfogadására változtatás nélkül, vagy módosításokkal került sor. Sőt, még annak sincs jelentősége, ha a törvénybe éppen az újbóli elfogadás során kerülnek – a köztársasági elnök véleménye szerint is – alkotmányellenes módosítások. Az Alkotmánybíróság (AB) ugyanis már korábban – éppen az egészségügyi törvény kapcsán Mádl Ferenc akkori államfő indítványára – értelmezte az alkotmánynak a köztársasági elnök politikai, illetve alkotmányos vétójának egymáshoz való viszonyára vonatkozó rendelkezéseit. Az ekkor megszületett 62/2003. (XII. 15.) AB-határozat indokolása teljesen egyértelművé teszi, hogy „a köztársasági elnök a törvénnyel való egyet nem értését csak egyszer, egyik eljárás kezdeményezésével fejezheti ki”. Még világosabban és a konkrét esetre irányadóan: „A köztársasági elnöknek az újratárgyalt törvényre vonatkozó aláírási kötelezettsége független attól, hogy az Országgyűlés a visszaküldött törvényt alkotmányellenes tartalommal módosította-e, illetve az újratárgyalást követően a köztársasági elnök egyéb alkotmányellenességet észlel-e.” Jelen írás szerzője az idézett alkotmánybírósági határozatot – amely a köztársasági elnököt expressis verbis az alaptörvénybe ütköző jogszabály aláírására kötelezi akkor is, ha az alkotmányellenes rendelkezések az újratárgyalás során kerültek a törvénybe – az Alkotmánybíróság egyébként elismerésre méltó története legsilányabb határozatának tartja. (A korrektség kedvéért jegyezzük meg: az AB a határozatot öt támogató és öt különvéleménnyel, Holló András elnöki szavazatával fogadta el.)
A kormánypártokat ismerve szintén nem jelent megoldást a törvényt megerősítő népszavazás. A referendum e sajátos fajtája nem pontosan szabályozott – ahogyan maga a népszavazás intézménye sem –, ugyanakkor az alkotmány szövegéből adódóan fogalmilag kizárt, hogy a nép általi megerősítést országgyűlési képviselőn vagy frakción kívül más kezdeményezze, és az is világos, hogy a népszavazás elrendeléséről aláírásgyűjtés nélkül, többségi határozattal, szabadon dönthet az Országgyűlés. Az alkotmány 26. § (6) bekezdése szerint „a népszavazásra bocsátott törvényt a köztársasági elnök csak akkor írja alá, ha azt a népszavazás megerősítette”. Miután az államfő az elfogadott törvényt tizenöt, illetve sürgősség esetén öt napon belül köteles aláírni – népszavazásra bocsátottnak pedig az Országgyűlés által elrendelt (vagy az Országos Választási Bizottság által jóváhagyott és több mint kétszázezer támogató aláírással benyújtott) népszavazási kérdés minősül –, a köztársasági elnök számára biztosított határidőn belül kizárólag abban az esetben kerülhet sor a referendum elrendelésére, ha arról a parlament közvetlenül a törvény végszavazása után maga határoz. Pozitív döntésre azonban semmi nem kötelezi az Országgyűlést. Az eddig nem alkalmazott törvényt megerősítő népszavazásnak a Fidesz által már bejelentett, zárószavazást megelőző kezdeményezése hatékony politikai fegyver, hiszen a javaslatot nyilvánvalóan elutasító kormánypártoknak meg kellett indokolniuk, hogy miért félnek a népakarattól, különös tekintettel arra, hogy e témakörben már folyamatban van az aláírásgyűjtés a népszavazásért.
Az ellenzéki indítvány elutasításával a kormány két dolgot ért el. A referendum nem tartható meg a „háromigenes” népszavazással egyidejűleg, amelynek az eredményesség szempontjából van jelentősége, továbbá a kormánypártok elnyerik a számukra különleges értékkel bíró hazudozás lehetőségét a kizárólag az egészségbiztosításról szóló referendum kampánya során. Miért állítom ezt? Mert a megoldást kizárólag az ügydöntő, több mint kétszázezer választópolgár aláírásával támogatott népszavazás jelentheti, amelynek érdekében több szakszervezet már megkezdte az aláírásgyűjtést. Az Alkotmánybíróság ugyanis 2007. december 11-i ülésén helybenhagyta az Országos Választási Bizottság határozatát (516/H/2007. AB-határozat), amely a következő, két magánszemély, az Albert házaspár által kezdeményezett kérdést hitelesítette: „Egyetért-e Ön azzal, hogy Magyarországon ne vezessék be a mindenki által kötelezően választandó üzleti alapon működő több-biztosítós egészségbiztosítást?” A kormány – érezve a veszélyt – szokásos útvonalát követve rögtön a hazugságba menekült. A kérdés alkotmánybírósági jóváhagyása óta azt állítja, hogy miután az egészségbiztosítás egységes marad, és csak a biztosítópénztárak részleges privatizációjára kerül sor, ezért az e kérdésben megtartott eredményes népszavazás sem lenne kihatással a törvényre. Ezt az állítást azonban hivatkozott határozatában maga az Alkotmánybíróság cáfolja: „A választópolgároknak a kérdés alapján arra kell választ adniuk, hogy meg kívánják-e akadályozni az egészségbiztosítási rendszernek kötelezően választandó üzleti alapon működő biztosítókra épülő rendszerré való átalakítását. Az eredményes ügydöntő népszavazás esetén, ha a választópolgárok az »igen« válasz mellett döntenek, az Országgyűlés nem dönthet az egészségbiztosítási rendszer e modellje mellett.”
Felmerülhet a kérdés: mit változtat a helyzeten, hogy erre a népszavazásra már csak a törvény újbóli elfogadása és hatálybalépése után kerülhet sor? A válasz egyértelmű. Az Alkotmánybíróság már a népszavazás teljes intézményrendszerét általánosságban és átfogóan tárgyaló határozatában – (52/1997. X. 14.) AB-határozat, amelynek előadó alkotmánybírája a jelenlegi államfő volt – egyértelművé tette, hogy az Országgyűlés a népszavazás eredménye tekintetében „végrehajtói szerepbe kerül”, tehát köteles a népszavazáson kinyilvánított népakarattal megegyező törvényalkotásra. Az Alkotmánybíróság azonban decemberben, a fenti népszavazási kérdés jóváhagyásakor a konkrét esetre vonatkozóan is megállapította, hogy „eredményes népszavazás esetén … jogalkotási kötelezettsége keletkezik az Országgyűlésnek. Az Országgyűlés az egészségbiztosítási rendszert úgy köteles átalakítani, hogy az ne a kötelezően választandó több-biztosítós modellen alapuljon.” Márpedig az elfogadott törvény sarokpontja éppen ez.
„A megalakuló, kötelező egészségpénztárak fő feladata a kötelező egészségbiztosítási tevékenység, ezen belül az ellátás megszervezése és a finanszírozás.” „A biztosítottnak csak arról kell dönteni, hogy melyik biztosítót választja, és onnantól kezdve ez a biztosító törődik vele, ő nyújt neki különféle szolgáltatásokat.” Ez már nem az Alkotmánybíróság, hanem előbbi a szakminisztérium, utóbbi a miniszter asszony hivatalos novemberi törvénymagyarázata. Azóta a törvény érdemben nem, magyarázata viszont nagymértékben változott. A hazugságokban láthatóan örömét lelő kormány főtisztviselői az említett népszavazási kérdés hitelesítése óta rezzenéstelen arccal képesek azt állítani, hogy a bevezetni kívánt egészségbiztosítási rendszer nem „kötelezően választandó, több-biztosítós” modell. Ez az érv alkotmányjogilag semmilyen fórumon nem állná meg a helyét. Ezt ők is tudják. Ezért politikai célra használják: a választópolgárok megtévesztésére, a kezdeményezés reménytelenségének bizonyítására, az aláírások összegyűjtésének és végső soron a népszavazás eredményességének megakadályozására. Ez azonban nem változtat azon, hogy az eredményes népszavazás esetén a parlamenti kormánytöbbség kénytelen lesz hatályon kívül helyezni az egészségbiztosítási törvényt, ha pedig ezt önként nem teszi meg, úgy az Alkotmánybíróság kötelezné erre.
A vizitdíj, a tandíj és a kórházi napidíj tárgyában tartandó népszavazást az egészségbiztosításról szóló referendum már nem érheti utol. E bonyolult témakörben az újabb, legkorábban nyáron megtartható népszavazás az ellenzék szempontjából is rendkívül kockázatos. A referendum ugyanis nem a hatalom megszerzésének, csupán a kár mérséklésének eszköze. Ráadásul a megjósolható ellátási bizonytalanság és a törvény következtében előálló végeláthatatlan várólisták politikailag bizonyosan tovább amortizálnák a még a jelenlegi kormánypártok mögött álló megtévesztett választópolgárok táborát. Még sincs más alkotmányos útja az életmentésnek, mint az újabb népszavazás.

A szerző jogász, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.