Négyes metró: bontják, nem építik

Olvasónktól
2008. 02. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sasadi lakos lévén – mint nyugdíjasnak – az 53-as busz a fő közlekedési eszközöm. A minap megdöbbenéssel láttam a buszról, hogy a Bocskai út és a Fehérvári út kereszteződésénél felállított kerítés mit takar: a mögötte nagy robajjal folyó építkezés nem is építés, hanem bontás. Bontják a 2003 decemberében befejezett (és nagy hírveréssel átadott) új állomás Bocskai úti szárnyát. Ezt az állomásrészt mintegy 15-20 méter hosszú, 30-40 cm falvastagságú, erős vasalással kialakított vasbeton falszerkezeti elemek és a lépcső alkotta, amelyet az állomás Bocskai úti lejárójaként építettek meg és a tervek szerint természetesen díszburkolattal is elláttak (lásd a 4-es metró állomásainak honlapját)! Egy ideig lezárva, üresen és használaton kívül állt, majd az elmúlt évi építkezések idején részben átadták a forgalomnak is. És most, amikor végre városszerte megindult a metró építése, megkezdték a bontási munkáit.
Jómagam, aki több mint harminc éven keresztül tervezőmérnökként dolgoztam a Mélyéptervnél, utolsó munkáim között büszkén emlegetem, hogy nekem adatott meg az akkor meginduló tervezési folyamatban a DBR4-es metróra vonatkozó környezeti hatástanulmány szakértői munkái koordinálásának, összeállításának megtisztelő feladata. Két évvel később, már mint nyugdíjas – a hatósági észrevételeket figyelembe véve – egy további kiegészítő kötetet is készítettünk az addigi három kötet mellé. (Többek között kedves emlékeim közé tartozik, hogy a szakvéleményező botanikus szakértőnk külön foglalkozott annak a két vastag törzsű platánfának a kivágásával vagy meghagyásával – ez utóbbit szorgalmazva! –, amelyek az azóta megépült vásárcsarnok bejárata és a metrólejáró közelében vannak. Azóta valahányszor elmegyek mellettük, a szememmel mindig megsimogatom ezt a két fát.)
Azóta aktív nyugdíjasként gyakran megkérdem a volt kollégáimat: Mit gondoltok, fogok én még a 4-es metrón valaha is utazni? Hol ez, hol az a válasz, de bizonyosság nincs, csak a remény. És most még azt is lebontják, ami már végre elkészült belőle! Akkori tanulmányaim és Lenin elvtárs jut az eszembe: két lépés előre, egy lépés hátra. Hát így épül ma Budapesten a 4-es metró.
Eddig az emlékek és az élcelődés, most fordítsuk komolyra a szót. Szokták mondani, hogy következmények nélküli országban élünk. Ez valóban így lenne? Valaki kitalálhatja, hogy építsünk tíz- (száz-) millióért egy állomást, aztán ugyanaz, vagy másvalaki kitalálhatja, hogy romboljuk le és vessük a szemétre egy részét? Ki fizeti ezeket a költségeket, és ki vállalja ezekért a felelősséget? És akkor azon csodálkozunk, hogy a korábban 370 milliárd forintos beruházás költség-előirányzata ma már meghaladja az 500 milliárdot. Most, amikor a gazdaság ilyen rossz helyzetben van, és azokra a tíz- (száz-) milliókra bizony több helyen is nagyon nagy szükség lenne.
Valami itt valóban nincs rendben. Még jó, hogy az a két évszázados platán a Bocskai út sarkán él és virul. Az meg, hogy én, és az a sok-sok dél-budai lakos, aki várva várja, hogy befejezzék már azt az építkezést és végigutazhassunk az új metróvonalon, megérjük-e ezt, az kit érdekel?
Zarándy László okl. mérnök,
a Mélyépterv nyugdíjas osztályvezetője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.