Visszavágásra készül Jaroslaw Kaczynski

A nagy tervekkel, a negyedik köztársaság megalapozásával hatalomra jutó Jaroslaw Kaczynski az előre hozott választásokon elszenvedett vereség ellenére sem látszik megtörtnek. Pártja, a Jog és Igazságosság (PiS) a tanulságok levonása után erős ellenzéki szerepre és a visszavágásra készül. Lengyelország volt miniszterelnökével a kétéves kormányzás eredményeiről, a vereség okairól, a modern politizálásról és országa külpolitikájának alakulásáról beszélgettünk.

2008. 02. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elnök úr, röviddel a Jog és Igazságosság kettős győzelme után ugyanitt arról beszélgettünk, milyen feladatok állnak a hatalomra került PiS előtt, s szavait hallva a magyar tapasztalatokból kiindulva bátorkodtam megjegyezni, hogy problémák lehetnek abból, ha egyszerre több frontot nyit. Két év tapasztalata alapján mennyiben látja megalapozottnak akkori aggodalmaimat? Átgondolva ezt a kormányzás örömével együtt is gondokkal terhes időszakot, mennyiben változtatna a PiS taktikáján?
– Arra kell emlékezni, hogy a PiS establishmentellenes párt, ami azt jelenti, hogy megkérdőjelezzük azon csoport jelentős része társadalmi pozíciójának jogszerűségét, amely gazdasági és tömegkommunikációs erejének köszönhetően óriási befolyást gyakorol gazdasági, társadalmi viszonyainkra és a közéletre. Ez a lényege annak a vitának, amely ma Lengyelországban folyik. Azok, akik számára veszélyt jelentettünk, tökéletesen tisztában voltak ezzel. Hiszen a 90-es évek legelején már megfogalmaztuk a programunkat. Sok konfliktust azért nehéz elkerülni, mert ellenfeleink céltudatosan kiprovokálják azokat. A 2006-os év kivételesen nyugodt volt, gazdasági szempontból pedig kimondottan sikeres, de ha a média által festett képet nézzük, akkor meg lennénk győződve, hogy tomboltak a konfliktusok, s válság válságot követett. Amikor elemezzük a történteket, mindig emlékeznünk kell erre. Arról sem szabad elfelejtkezni, hogy ahhoz, hogy Lengyelországban valamit változtatni tudjunk, nagyon nehéz partnerekkel kellett koalíciót kötnünk, s ez már magában is látványos konfliktusok forrása lett. Mindettől függetlenül bizonyosan szűkíteni lehetett volna a frontot, különösen ami a tudományos kutatók és egyetemi oktatók átvilágítását illeti. Kitudódott, hogy ezen a területen nem rendelkeztünk elegendő helyzetismerettel, és helytelenül mértük fel a következményeket. Tudtuk, hogy ezekben a körökben erős volt az invigiláció, de azt nem tudtuk, hogy ilyen erős volt és hogy ilyen sokan aláírtak valamit. Ez volt a megalapozatlan optimizmusunk forrása.
– S végül az elmúlt rövid két évben mennyire sikerült megszaggatni a posztkommunista és a rendszerváltó elit egy része által a harmadik köztársaságban szőtt erős hálót?
– Részben, hiszen néhány komoly ütést sikerült bevinni. Így például feloszlattuk és átalakítottuk a még egykor Jaruzelski hatalmának az alapját jelentő katonai hírszerzést és elhárítást (WSI), amelyhez 1989-ben egyáltalán nem nyúltak hozzá. Ezenkívül létrehoztuk a korrupcióellenes hivatalt (CBA). Ez a szerv alig kezdte meg a munkáját, máris sok helyen jól érezhető volt a pánikhangulat. Keveset beszélnek erről, de sikerült a pénzügyi apparátusban is szétverni a régi összefonódásokat. Mindez azt jelentette, hogy az addig adómentességet élvezők tömege a továbbiakban elvesztette e kiváltságát, ami jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy a költségvetés korábbi háromszázalékos hiánya egyre mérséklődött. Sikerült jelentősen megreformálni az oktatáspolitikát. Tettük ezt egyik koalíciós partnerünk vezetője, Giertych miniszter extravagáns ötletei, zavarórepülése közepette és ellenére. Az iskolai fegyelem erősítését, a bűncselekmények elleni fellépést célzó fő irányvonalat ugyanis megtartotta. Őszintén örülök annak is, hogy főképp a volt állami gazdaságok körzeteiben ma már egyetlen gyerek sem éhezik az iskolában. Elindítottuk a felsőoktatás reformját, s lényeges változtatásokat hajtottunk végre a kulturális politikában. Sok műemléket, történelmi emlékhelyet felújítottunk, egyszóval, a korábbinál jóval erősebb volt e politika nemzeti üzenete. Új családtámogatási politikába fogtunk bele, amelynek eredményeként 10 millió gyerekes szülő részesül komoly adókedvezményben. Más volt a hozzáállásunk a privatizációhoz is. Létrehoztunk egy korábban nem létező, és mellesleg egész rendesen működő mechanizmust az európai támogatások fogadására, s folytattuk az igazságügy reformját. E leltárhoz tartozik, hogy alapvetően sikeresnek érzem a külpolitikában tett változtatásokat is. S folytathatnám e sort, amelyet sajnos félbevágott a kormányváltás. Egyértelműen úgy látom, hogy a vereségünk nem a politikai programunk miatt következett be. Én ugyan híve voltam a választások előre hozásának, a kollégáim nagy része azonban ellenezte. Aztán amikor nyilvánosságra kerültek az Önvédelem ismert botrányai, nem volt más kiút.
– E két évet más szempontból vizsgálva sem lehet oka a szégyenkezésre. Vereségük ellenére több szavazatot kaptak, mint legutóbb, tehát a PiS kormányon is erősödött, ami nem kis dolog. Miközben a Jog és Igazságosság továbbra is a lengyel politikai paletta meghatározó szereplője, „közreműködésével” kibukott a szejmből két igencsak rossz arcú párt. Így akár még sikerről is beszélhetnénk, amelynek ára azonban a hatalom elvesztése volt. Perspektivikusan gondolkodva ön a sikert vagy a kudarcot érzi erősebbnek az elmúlt két év értékelésekor?
– Örülök, hogy bizonyos szempontból sikerről beszél, ám a hatalom elvesztése mégiscsak vereséget jelent. Az is fontos, hogy olyan irányzatokat, jelenségeket fedeztek fel a társadalom mélyrétegeiben, amelyekre mi nem vagy kevésbé figyeltünk. Ilyen például a társadalmi lehetőségekkel bíró csoportok mentalitásának jobb megértése, és általában az anyagi elvárások előtérbe kerülése. Pedig a választási kampány első felében még a mi voltunk a legnépszerűbbek. Aztán mégis egyértelműen kikaptunk. Ezzel persze számoltunk, igaz, szorosabb eredményt vártunk. Tény ugyanakkor, hogy háromról ötmillióra növeltük a szavazataink számát. A probléma csak az, hogy a PO megkétszerezve híveinek a számát még jobban előretört. A célkitűzéseinket nézve egyébként akár tényleg beszélhetnénk sikerről is, hiszen úgy gondoltuk, ha a falvakban, a kisvárosokban nyerünk, s összesen ötmillió szavazatot szerzünk, az elég lehet a győzelemhez. Az előző választásokon ilyen eredmény biztos sikert hozott volna. A mostani megmérettetés azonban abban különbözött a korábbiaktól, hogy ezúttal a nagyvárosok szavazata volt a döntő. Most a fő feladatunk, hogy a pártot az új körülményekhez alakítsuk. A kampányvezetés módszereit tekintve ugyanis a Polgári Platform előbbre jár. Sokkal mélyebb felméréseket végeztek, ezek alapján jobban tudták konszolidálni a pártot, egységessé tenni az üzeneteket. Így nem csupán ugyanazt kommunikálják, hanem azt azonos érzelmi töltettel is teszik. Az is fontos, hogy olyan irányzatokat, jelenségeket fedeztek fel a társadalom mélyrétegeiben, amelyekre mi nem vagy kevésbé figyeltünk. Ilyen például az úgynevezett újgazdagok jellemvonásainak jobb megértése, és általában az anyagi elvárások előtérbe kerülése. A kampányt egyértelműen ezekre a felismerésekre építették, s ígértek, hazudtak annyit, mint korábban még soha senki. Aranyhegyeket ígértek, s mi azt hittük, hogy a lengyelek ennek nem dőlnek be. Nem így történt. A mi taktikánk hibásnak bizonyult. Aztán az eredmény alakulásában közrejátszott még, hogy interneten, SMS-en keresztül tudtak mozgósítani, míg mi ezeket a technikákat nem használtuk. Legközelebb már mi is alkalmazni fogjuk e modern módszereket.
– Említette a populista ígéretek sokaságát a kampányban, amiről nekem ismét Magyarország jut eszembe. Ugyanis e populizmusnál csak az rosszabb, ha az egyébként teljesíthetetlen ígéreteket a győztesek még be is váltják, ami – mint láttuk – a költségvetés egyensúlyának felborulásához vezet. Lengyelországot féltve kérdezem, felelős ellenzékként ugye nem az ígéretek maradéktalan teljesítése felé lökik az új kormányt?
– Emlékeztetni azért csak lehet őket?!
– Én másról beszéltem.
– Minket egyébként nem veszélyeztet a nyolcszázalékos költségvetési hiány, mivel az alkotmány ezt eleve kizárja. A független jegybank élén pedig olyan ember áll, akit mi neveztünk ki, és aki szintén megakadályozna egy ilyen kalandot. S akkor még nem beszéltem az uniós szabályozásról, amely szintén kordában tartja a populista terveket. Ránk egyébként sem vonatkozik az a „kedvezményes tarifa”, amelyet a magyarok élveznek Brüsszelben. Úgy tapasztalom, hogy Lengyelországgal szemben azonnal szigorúan fellépnek. Tehát, mi ezt a hibát nem fogjuk elkövetni. Látszik ez már az egészségügy átalakításánál is. Mi e szféra kiadásait 11 milliárd zlotyval terveztük emelni, míg a PO… Az egészségügy a könnyű tőkeszerzés utolsó lehetősége. A PO holdudvarának pedig ez a fontos, sőt ez a legfontosabb. Ennek a csoportnak könnyű vagyonszerzésre és a konkurencia korlátozására van szüksége. Enélkül meghalna.
– A győzelmet soha nem kell megmagyarázni, egy vereség után azonban más a helyzet. Így én is folytatom az ide vezető út boncolgatását. Így felvetnék még néhány dolgot, például azt, hogy a PiS nem vázolt eléggé pozitív jövőképet, s túlságosan sokat emlegette a negatívumokat. Sokan érezték megosztónak a politikáját, s ami nagyon fontos, nem tudta megszólítani a fiatalokat. Melyek az ön számára e kormányzás és választás legfőbb tanulságai?
– Valóban, nem tudtuk exponálni az eredményeinket, még az olyan magától értetődőket sem, mint a gazdasági sikerek. Amit mi csináltunk, az egy a jövőre koncentráló program megvalósítása volt. Ez a program olyan típusú siker elérését tűzte ki célul, mint amilyet pl. Bajorország ért el. Sajnos hogy ez a cél elveszett a médiák diktatúrával való vádaskodása és annak sulykolása közepette, hogy Lengyelország megtisztítása a patologikus struktúráktól a múltra való koncentrálással egyenlő. Ezt kell jól átgondolni és ezen kell változtatni, bár sohasem szabad elfelejteni, hogy a médiák nagy része rosszindulatának ilyen mértékű felerősödése esetén igen korlátozottak a lehetőségeink.
– Kormánya sikerágazatai között említette a külpolitikát. Első lépéseiből ítélve a jelenlegi kormány azonban mintha nem egészen így látná a helyzetet. Nem is beszélve a választások után külföldön tapasztalt megkönnyebbülésről. Mit gondol, a Polgári Platform tartalmi, avagy inkább csak stílusváltásra készül?
– Ez egyáltalán nem stílus kérdése. Mi Európában egykor nagyon is jó gyerekek voltunk. Nem felejtem el, amikor egyszer még ellenzéki politikusként az Európai Parlamentben járva azt hallottam, hogy a lengyelek milyen rendesek, mert soha nem veszekednek. Ezen mi változtattunk, ezért aztán nem nagyon szerettek. Bár meg kell jegyeznem, a brüsszeli hatóságokkal jó volt a kapcsolatunk, bizonyos dolgokban még kimondottan komoly támogatást is élveztünk. Jó viszonyban voltunk Franciaországgal, s Németországgal sem volt olyan rossz a kapcsolatunk, mint ahogy azt a sajtó beállította. Más relációkban sem felelt meg a valóságnak a közvéleményben kialakított kép. Tény, hogy olyan fickókként kellett cselekednünk, akik belépnek egy szobába, ahol már elfoglalták a helyeket, s nekik úgy kell a nekik kijárót kikönyökölni. S az is természetes, ahogy e fellépésre reagáltak, ám nagyon sokat értünk el, s számításba vettek bennünket. Néhány számunkra fontos témában megfelelő tekintélyt szereztünk, s ennek tudatában kezdhettük a tárgyalásokat. Természetesen határozott célokat kitűzve cselekedtünk, s ennek megfelelően tárgyaltunk. Az új kormány esetében pedig azt látjuk, hogy stratégiai ügyeket kockáztat a semmiért. Lásd az Oroszországgal folytatott vitát, amelyben azért engedett, hogy négy vágóhíd vagy három takarmánygyár ismét exportálhasson keletre. Ennek még gazdasági haszna sincs, mert úgyis tudja mindenki, hogy azt a húst enélkül is eladták. Egyébként pedig ez a mennyiség az összexport fél ezrelékét sem teszi ki. Itt politikai kérdésről volt szó, amelynek tétje, hogy az oroszok végre uniós országként tekintsenek ránk, s ne még mindig a régi sémákban gondolkodjanak. S ebben a vitában az a tény, hogy a korábbi taktikát feladva, kétoldalú tárgyalásokon értük el e néhány vágóhídra kivetett embargó feloldását, politikai szempontból egyszerűen elképesztő. S akkor még nem beszéltem arról, hogy tárgyalni kezdtünk Moszkvával a rakétapajzsról, s elhangzottak már olyan kijelentések, miszerint az orosz cégek is hozzáférhetnek a lengyel energiaszektorhoz, vagy az úgynevezett északi vezetékkel kapcsolatos álláspont változásáról. Pedig minden jel arra mutatott, hogy e német–orosz terv elleni akció hatékony lesz. Határozott magatartásunk ugyanis sokakat, még a finneket is bátorította. Szóval jól alakultak a dolgok, míg a mostani politizálásnak a PR-sikereken kívül semmilyen hozadéka sem lesz. Emiatt nyugtalanok vagyunk, míg tény, hogy a külföldi partnerek számára ez a kormány kényelmesebb. Ezt már igazolta Donald Tusk berlini látogatása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.