A magasabb rendű igazság

Muray Gábor
2008. 03. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eszembe jut a Megetetett társadalom, s ha már, akkor a Super Size Me filmek, amelyek szerint a vágósúlyúra hizlalt Amerika szó szerint szemetet eszik, eszembe jut az a tucatnyi, az utóbbi időben a mozikat elárasztó dráma, amely szerint a diadalittas washingtoni külpolitika velejéig romlott, álszent és hazug, eszembe jut, hogy az Alpha Dog tizenévesei ott a külvárosi úszómedencéjük peremén – jóléti unalmukban – gyerekrabláson törik a fejüket. Vagy ha nem ők, akkor a féreglelkű pedofilok és kéjgyilkosok mint a Hideg nyomonban és A halott lányban – ezt neked, tehát szent szabadságeszmény, tisztelt és csodált, rózsaszínű, kólaízű, lufieregető, bájvigyorgó Amerika, ezt neked, a South Park művészi rémálma szakadt a popcornzabáló plebs sötétjére.
Ma már ez a divat. A tükörbe nézés. Világmegmentő hősök még mindig vannak, persze, csak a kiskamaszokon kívül már senkit sem érdekelnek, John Rambo és Rocky Balboa már a nyugdíját intézi, Terminatornak meg pészmékerje van. Halad az idő, de még nincs késő ahhoz, hogy a kommersz film is szembenézzen a rögvalósággal, s a témához az ihletet a közelből – a hétköznapokból, a médiumokból és a szomszéd nappalijából – merítse. Másmilyen hősök kellenek, emberszabásúak, akár gyarlók is, James Bond és Jason Bourne helyett kiégett arcok, megcsúszott életek, amelyekben mégis nagyobb lánggal él az igazi tenni akarás, mint a parfümreklámarcú kollégákban.
S ha már Bourne, rákanyarodhatunk a Michael Clayton című filmre, amely Tony Gilroynak, a Bourne-széria forgatókönyvírójának első rendezése, egy közhelyes – már ha manapság közhely, hogy a multicégek az emberiség farkasai – alapokon nyugvó történet, amely nem ragad bele a moralizálás posványába, és felmutat egy hőst, aki semmivel sem bonyolultabb vagy éppen vegytisztább, mint a nagy átlag („Júlia nem volt erős vagy több minálunk, Júlia nem volt se jó, se szép” – mondta meg jó előre a Napoleon Boulevard).
Michael Clayton (a szolid, viszszafogott de azért örömmel öntetszelgő George Clooney) takarító. Nem tarantinói értelemben, mint Harvey Keitel a Ponyvaregényben, nem. Ügyvéd, aki eltünteti a nyomokat, aki jogilag képes tisztára mosni Ágnes asszony lepedőjét. És nem érdekli a morál. A pénz érdekli, a zugkaszinó, de azért szíve is van. Meg gyereke, akit nem ő nevel, mégis apjafia-gyerek: szemében a feltétlen csodálat. Michael Clayton egy hatalmas jogi cég sztárügyvédje, akit éppen egy másik hatalmas cég (a kliens) védelme kapcsán döbbent rá a magasabb rendű igazságra a legjobb barátja, Edens (a zseniális Tom Wilkinson).
A magasabb rendű igazság kliséjére szépen vezeti rá a nézőt Tony Gilroy. Az idősíkot felszabdalta, a szereplőket egy órán át látszólag összefüggéstelenül bóklászni hagyja a térben, magával az üggyel pedig mindvégig kellően távolságtartó. És így lesz a Michael Clayton – szerencséjére – nem a kisembert lepöckölő nagyvállalat leleplezésének krónikája, hanem a munkájába belefáradt, abban kiégett sztáralkalmazott csendes megvilágosodásának és belső forradalmának katartikus drámája. Kétszeresen. Megvilágosodik Edens, s Edens elvesztésének fájdalmában megvilágosodik Clayton.
Gilroy talán kissé papírszagúan kuszálta össze a szálakat, a happy end talán túl igaztalan, mindegy. Ez legyen Hollywood bűne. A filmért napokban mellékszereplői Oscarral jutalmazott Tilda Swinton reszketésében, ideges izzadásában és térde csuklásában, Wilkinson őrült monológjaiban, Clooney hallgatásában bőven van annyi, amiért ez a film szépen rögzül, dolgozik, újabb visszanézésre noszogat. És van a visszatérő jelenet, a rohanásból egyetlen pillanatra kiszakadó Michael Claytonnal, a deres hajnali mezőn a három lóval, a három ló hat szemével, a táj végtelen némaságával és az abba hasító robbanással, igen, ez a jelenet az, ami megmarad. Többet mond az amerikai városlakó földhöz és természethez való viszonyáról, mint bármely szájbarágós, filmipari tantörténet.
Felteszem, hogy Huszárik a lovak tekintetét kereső kamera mögött egy elnéző mosollyal fentről odasúghatta Gilroynak: lám, te is a lovakkal vagy… az emberek előbb-utóbb úgyis kivégzik egymást, tápszerekkel, génmanipulált paradicsommal, adalékhamburgerrel, csak úgy, késsel, pisztollyal az utcán, vagy nagymenőként, mint a régi hősök, forgótárassal a terrorizmus ellen indított hadjáratban, a magasabb rendű igazságtól, Istentől fosztott bigottak keresztes háborújában. Szevasz, Hollywood, volt egyszer egy szabad, naiv Amerika.
(Michael Clayton. Színes feliratos amerikai thriller, 119 perc. Rendezte Tony Gilroy. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.