A szabadságharc szekerészei

Kedves Gyula
2008. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XIX. század stratégái, különösen a napóleoni háborúk tapasztalatai nyomán már jól tudták, hogy a háború sikeres megvívásának elsőrendű feltétele, hogy a megfelelő erő a megfelelő helyre megfelelő időben legyen eljuttatva. Ez az elméletileg egyszerű feladat azonban a legtöbb esetben hihetetlenül bonyolult, időnként végrehajthatatlan szállítási szervezést igényelt. Az 1848–49-es szabadságharc honvédseregében ez a probléma még azzal is súlyosbodott, hogy Magyarország útjai ebben az időben sem tartoztak a legkorszerűbbek közé, s különösen az Alföld volt hírhedt a hóolvadástól és a tavaszi esőzésektől sárba ragadt kocsik tömegeit rabul ejtő, a szilárd burkolatot hírből sem ismerő útjairól.
A Habsburg Birodalom hadvezetése a probléma kezelésére Militär-Fuhrwesen-Corps elnevezéssel egy külön testületet hozott létre, amely nem egyszerűen csak a hadsereg utánpótlásának a szállítását végezte, de még a közvetlen harci feladatokba történő bekapcsolódást, a tüzérség lövegeinek fogatolását is ellátta, beleértve a harcmezőn történő lövegmozgatást is. Ennek ellenére, a „furvézer” katonának nem volt valami nagy respektusa a katonaság körében, és különösen nem volt irigyelt szolgálati forma a katonáskodni vágyó fiatalok körében népszerű Magyarországon. Ennek kettős oka is volt.
A magyarság körében a XIX. század derekán egyértelműen a huszár volt a nemzeti karakter, illetve a vitézség kifejezője, s a többi csapatnemnél díszesebb egyenruhája és az úrias jelleget kifejező „lovon járás” avatta az első számú katonává. A forradalom nyomán megalakuló önálló nemzeti haderő jelképévé váló, piros zsinóros, kávébarna atilla ütött ezen a felfogáson némi rést, de ez a furvézer kedvezőtlen társadalmi megítélésén semmit nem segített. Ráadásul mind a hadsereg, mind pedig a társadalom részéről gyanú fogadta a szállítási feladatok ellátására szervezett testület katonáit, miután soraikba „lógósokat” is beosztottak. Az történt ugyanis, hogy a katonáskodás terhétől mentesülni akaró, sorozás alá vont legények furfangos módon felső két metszőfoguk kihúzatásával (kiveretésével) gondolták magukat katonai szolgálatra alkalmatlanná tenni. A fogak hiánya miatt ugyanis nem tudták a papírhengerekbe csomagolt puskatöltés végét a szabályzatban leírt módon leharapni, hogy a benne lévő lőport az elöltöltős puska csövébe öntsék. Emiatt nem lehetett őket sem gyalogos, sem lovas katonának besorozni, hiszen mindkét fegyvernemnél alapvető feladat volt a lőfegyverek használata. Az 1810-es évektől elharapódzó foghíjas újoncok problémájára azonban a hadvezetés hamar megtalálta a megoldást, és besorozták őket a szekerészkarba a furvézerek közé. 1848 őszén, amikor a honvédsereg létszámának növelését a sorozás elrendelésével oldották meg, már a honvéd újoncoknál is előfordult ez a hirtelen foghíjassá válás, ha nem is nagy számban. A megoldás itt is adott volt, gyarapodott a szekerészkatonák száma. Ezek után nem nagyon csodálható, hogy a hazafias lelkesedéstől áthatott kunszentmiklósi honvéd újoncok méltatlankodását kiállító törvényhatóságuk is támogatta az Országos Honvédelmi Bizottmányhoz eljuttatott levelében: „lelkes újonczainak a honvéd szekerezőkhöz való besoroztatása a jász és kun jeles népeinek gyalázatára válna”. Kossuth szükségesnek látta a hivatalos lapban közzétett cikkben kifejteni azt, hogy a szekerészek ugyanúgy a szabadság katonái, és a haza javáért küzdenek, mint a honvédzászlóaljak vagy a huszárezredek katonái. Ugyanakkor arról is intézkedett, a honvéd gyalogság atillájára és csákójára alapozódjon a honvéd szekerészek egyenruhája is. Ez már csak azért sem jelentett gondot, mert a már honvédseregbe tagolt egykori császári-királyi furvézerek is kávébarna színű egyenruhát viseltek, bár az nem zsinóros atilla, hanem a németes frakk volt.
1848 őszén felállt tehát a honvédseregben is a császári-királyi hadsereg szállítószolgálatának mintájára kialakított szekerészkar, de a szerteágazó feladatok teljes körű ellátására ez elégtelen volt. Legfontosabb feladata a szédületes gyorsasággal egymás után felállított tüzérütegek fogatolásának ellátása, az ágyúk és tarackok mozgatása lett. Másra már alig maradt lehetőség. Leginkább még a lőszertartalék hadszíntéri mozgatását, illetve a csapatok málhájának, valamint a tábori sütödék anyagának szállítását volt képes ellátni. A hiányzó kapacitást a lakosság köréből bevont előfogatokkal pótolták. Ez azt jelentette, hogy a felvonulási útvonal mentén elhelyezkedő településeken található vagy a kormánybiztosok által a környékről kirendelt szekereket, illetve lovakat vették igénybe szabott díjazás fejében a katonai szállítások elvégzésére. Ez általában egyszeri alkalomra és konkrét feladat elvégzésére szólt, így mindig újabb és újabb fuvarost kellett speciális katonai feladatok végzésére kioktatni. Amíg csak a felszerelés és az élelmezés, esetleg a katonák szállításáról volt szó, nem is volt nagyobb baj, a rendszer általában – ha kisebb fennakadásokkal is – működött. Amikor azonban a harcban megsérült vagy elpusztult lovakat nem tudták pótolni, s helyettük a civil fogatolást alkalmazták a tüzérség mozgatására, szinte mindig vontató nélkül maradt az ilyen löveg. Nem is annyira a gazda bátorságának az elfogyása okozta a problémát, sokkal inkább a harci zajhoz nem szokott lovak ijedelme volt a jellemző. A mégoly bátor fuvaros sem tudta megfékezni a zajtól, a közvetlen közelükben robbanó gránát füstjétől, bűzétől megriadó állatait, s nemegyszer előfordult, hogy az elvágtató lovak magukkal ragadták a lövegmozdonyt is, végképp lehetetlenné téve az ágyú további szállítását.
Tökéletesen működött viszont az előfogatos rendszer a sebesültszállításban. A szabadságharc alatti társadalmi összefogás megrendítően szép példái a szénával bélelt sebesültszállító szekéroszlopok, amelyek óvatosan kerülgetve a kátyúkat, ha lassan is, de biztosan eljuttatják az ütközetek helyszínétől 10-20 kilométerre felállított szükségkórházakba a vérüket hullató hadfiakat. Ezt követően ugyanezzel a módszerrel szervezik meg a sebesültek továbbszállítását a sokszor kétnapi távolságra lévő állandó kórházba. S hogy ne kelljen az átszállással is terhelni a sebesült honvédet, sok esetben a parasztgazda vállalja a többnapi fuvart is, mert ő ezzel tud hozzájárulni a szabadságharc megvívásához.
Persze akadnak az előfogati rendszerben a saját hasznukat keresők is. Hatalmával visszaélő honvédtiszt, aki saját céljára veszi igénybe az előfogatot, s még nyugtát sem ad az elvégzett munkáról (hiszen akkor lebukna az elöljáróinál). Ügyeskedő altiszt, aki azonban jellemző módon mindjárt felmentést is talál visszaemlékezése írása során tettére. Futárszolgálatra küldve a gyorsaság érdekében négylovas fogatokkal kellene eljutnia Debrecenből Görgey főhadiszállására. Balmazújvárosban viszont a fogatváltásnál csak kétlovas fogatok vannak, s a bíró esküdözésére, hogy a fagyott talajon a kitűnő újvárosi lovakból egy pár is a megfelelő gyorsasággal tudja a célállomásra elvinni, elfogadja az alkut. Négyes fogatról írják a nyugtát, de csak kettőt fizet ki. Így a bírót sem korholják majd, hogy képtelen volt a megfelelő fogatot biztosítani, s a „megspórolt” pénzből állomáshelyére visszatérve urasan vendégül láthatta bajtársait is, akik a hazáért véreztek. A hír is időben eljutott a fővezérhez, csak a pénzügyminisztérium vezetője, Duschek Ferenc vakarhatta a fejét a hatalmas szállítási költségek láttán.
A szabadságharc katonai és polgári vezetése különben a legmodernebb eszközöket is felhasználta a szállítás meggyorsítására. A Vác–Pest–Szolnok vasútvonalon csapatok és hadianyagok szállítása egyaránt megszokott volt. Szolnokon kifejezetten emiatt hoztak létre központi hadianyag- és lőszerraktárat a tavaszi hadjárat időszakában, hiszen a vasút mellett a tiszai hajókkal a délvidéki hadszíntérre is viszonylag gyorsan lehetett nagy tömegű hadianyagot eljuttatni. Ez a város volt Halassy Kázmér hadiszállításokat felügyelő kormánybiztosi hivatalának székhelye is 1849 folyamán. Komáromból szintén vízi úton szállították a nehéztüzérséget és munícióját a budai Vár ostromához 1849 májusában.
A honvéd szekerészkar megszervezésénél bár igénybe vették a császári-királyi hadseregben tapasztalatot szerzett szállító szaktiszteket, azok jelentős része 1849 januárjában kivált a szolgálatból. Többnyire kiszolgált huszár altisztekből, lóhoz értő gazdálkodó egykori huszártisztekből alakult ki az új szekerészkari vezetés, amelyben sajátos módon mind a lovasságnál, mind pedig a gyalogságnál magasabb arányú volt a közrendűek aránya. Mint például a császári-királyi szekerészkari hadnagyból a III. hadtest szekerészkari parancsnokává vált osztrák születésű Ferdinand Bogner százados, az obsitos gyalogos altisztből a II. hadtest szekerészkarának élére kerülő Stern Samu százados vagy az ungvári csizmadia kiszolgált Nádor-huszár őrmester fia, Nagy János honvéd őrnagy, aki a komáromi hadsereg szekerészkari parancsnokaként érte meg a szabadságharc végét.
A császári-királyi hadseregben nevelkedett magyar szekerésztisztek közül sem hiányzott mindenkiből a legnagyobb veszélyt is vállaló hazaszeretet. Vincze Ferenc szekerész főhadnagy a galíciai Lembergből szökött haza, akárcsak a Lenkey-huszárok, hogy honvéd lehessen, s derekasan részt vállalt az erdélyi harcokból, majd a szekerészkiképzést irányította a szekerészkari tartaléknál.
A legnagyobb áldozatot hozó szabadságharcos vértanúink között is találunk szekerésztisztet. Murmann Sámuel ugyan eredetileg a 2. (Hannover) huszárezred főhadnagya volt, aki nemzetőr őrnagyként a délvidéki küzdelmekben vett részt. Lóismerete és szervezési tapasztalatai azonban 1849 februárjától az Arad, majd Temesvár ostrománál bevetett V. hadtest szekerészkari parancsnokává emelték. A temesvári csata után esett fogságba, és az ő sorsa mutatta igazán Haynau kegyetlen szándékát a megtorlás végrehajtásának mikéntjére. A teljhatalommal felruházott táborszernagy ugyanis minden honvédtisztet, aki korábban tisztként szolgált a császári-királyi hadseregben, halálra szánt. Így Murmann Sámuel őrnagyot még Temesváron rögtönítélő bíróság elé állíttatta, s a soproni szűcsmester 32 éves fia 1849. augusztus 25-én, még az aradi vértanúk perének befejezése, valamint az osztrák minisztertanács rendes hadbírósági eljárást előíró utasításának megérkezése előtt a szabadságharc mártír katonája lett.

A szerző hadtörténész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.