A szépség finom rajzai

Első alkalommal fordul elő, hogy a Louvre teljes kiállításnyi anyagot kölcsönöz magyar közgyűjteménynek. A Szépművészeti Múzeum mától mutatja be a Louvre grafikai kollekciójának becses darabjait. Viszonzásul ősszel a budapesti múzeum Párizsban állítja ki világhírű németalföldi rajzgyűjteményének legértékesebb munkáit.

P. Szabó Ernő
2008. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy mesterek, remekművek. Így összegezhető, mi várja a látogatót a Szépművészeti Múzeum ma nyíló, május 12-ig látogatható kiállításán. Igen jelentős ez az esemény, annál is inkább, mivel magának a Szépművészeti Múzeumnak a grafikai anyaga is nagyon jelentős, ebből azonban nem lehetne összeállítani olyan tárlatot, amely a korszakot reprezentálja. Ugyanakkor néhány művész neve nemcsak művészettörténeti kötetekben reprodukált munka révén ismert, hiszen a Poussintől Davidig: francia mesterrajzok a Louvre gyűjteményéből című kiállítás több mestere szerepelt a négy évszázad francia remekműveiből néhány évvel ezelőtt a Műcsarnokban rendezett tárlaton. A kiállítás címében szereplő két művész mellett például Claude Lorrain, az ideális tájak festője, aki Poussinhez hasonlóan
hosszú időt töltött el Rómában, az antikvitás és a mediterrán tájak szépségétől megigézve.
Éppen az ő munkásságuk időszakában született meg a Louvre kivételesen gazdag rajzkollekciója, amelynek magját XIV. Lajos rajzgyűjteménye, a Cabinet du Roy képezte. A Napkirály 1671-ben vásárolta meg Everhard Jabach műgyűjtő rajzainak egy részét, amely belekerült a király elődei által létre-
hozott portrérajz-összeállításba XVI. Lajos kezdte meg a gyűjtemények egyesítését a Louvre-palota épületében, s a francia forradalom után vált a kollekció a Louvre rajzgyűjteményévé, amely napjainkig is tovább bővül.
Gazdagságát a budapesti kiállítás is jól érzékelteti. A több mint nyolcvan remekműből álló tárlat anyagát alapvetően a kiállítás magyar kurátora, Czére Andrea, a Szépművészeti Múzeum főigazgatóhelyettese elképzelései alapján állították össze a kölcsönzők, mégpedig úgy, hogy a kiemelkedő jelentőségű mesterek, iskolák mellett a különböző stíluskorszakokat, feladat- és témaköröket is érzékeltesse. Ami a nagy neveket illeti: az említettek mellett például Watteau, Boucher, Fragonard művei mutatják be a francia rajzművészet csúcsteljesítményeit, kiemelten szerepelnek a lotharingiai iskola francia manierista alkotói, s természetesen az „olasz kapcsolat” dokumentumai. A művek egy része a korszakra oly jellemző monumentális megbízásokhoz, más részük az akadémiai oktatáshoz kötődik. A kiállítás legizgalmasabb fejezetei közé tartozik az úgynevezett kecses modor mestereit bemutató összeállítás, valamint a városi és vidéki életképek, tájrajzok együttese. A kiállítás legutolsó művei a XIX. század elején születtek, két ellentétes esztétikai irányzat, a neobarokk és a neoklasszicista törekvések jegyében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.