A viszonválasz jogán

Dr. Ádám Attila
2008. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bitskey Botond a Magyar Nemzet február 19-i számában A polgári demokrácia és az alkotmányosság című válaszában a köztársasági elnök törvény-aláírási jogára vonatkozóan megjelent cikkemmel kapcsolatban valótlan és félrevezető állításokat fogalmazott meg, szokatlanul indulatos stílusban. Ezekre egyenként kívánok – a lehetőség adta terjedelmi korlátok között – tárgyszerűen reagálni:
1. Bitskey egy csúsztatással élve alapvetően tévesnek minősítette azt az állításomat, hogy alapjogot törvényben nem lehet korlátozni. A csúsztatás ott történt, hogy elfelejtette (?) megemlíteni, hogy ez a kijelentésem olyan korlátozásra vonatkozott, ami az alapjog érvényesülésének lényegéhez tartozik. Az alkotmány erről szó szerint a következőképpen rendelkezik: „8.§ (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
2. Bitskey egyértelműnek jelenti ki, hogy „magát a népszavazási kezdeményezést semmiképp sem illeti meg abszolút védelem mindaddig, amíg 200 000 aláírást nem nyújtottak be hitelesítésre a választási bizottságnak”. Ennek az állításnak az ellenkezőjéről az 52/1997. (X. 14.) alkotmánybírósági határozat a következőket tartalmazza: „Kérdés, hogy ez a védelem kiterjed-e az aláírásgyűjtés időszakára is. (…) Az alkotmányból folyik tehát a népszavazás állampolgári joga gyakorlásának védelme az aláírásgyűjtés alatt is.”
3. Bitskey arra is hivatkozik, hogy az előbb idézett 1997-es alkotmánybírósági határozat nem tartalmaz olyan megállapítást, hogy a jogvédelem a népszavazási kérdés hitelesítésének idejére is kiterjed, ezért szerinte az legfeljebb csak az aláírásgyűjtés megkezdésétől áll fenn. Bitskey Botond elmulasztja a közvélemény tudomására hozni, hogy a szóban forgó alkotmánybírósági határozat meghozatalakor még egyáltalán nem létezett a népszavazási eljárási szabályok között a kérdéshitelesítési eljárás, azt az 1998-ban elfogadott új törvényi szabályozás vezette be, így az alkotmánybíróság szükségképpen nem is vizsgálhatta.
4. Végül Bitskey Botond egyenesen a „permanens jogi káosz” víziójának felrajzolásával ad nyomatékot a meggyőződésének. Ilyen helyzetet azonban csak az eredményezne, ha annak megelőzésére az arra jogosult és köteles állami szervek nem élnének a hatáskörükbe tartozó jogosítványokkal. Az alkotmánybíróság számtalan alkalommal jelezte az Országgyűlésnek, hogy a népszavazásra vonatkozó jogi szabályozás teljes körű felülvizsgálatot igényel – mindeddig eredménytelenül. Ha a törvény megerősítésére irányuló népszavazásra vonatkozó alapjog érvényesülését a köztársasági elnök az aláírásával nem hiúsította volna meg, az Országgyűlés kénytelen lett volna a népszavazás intézményének szabályait a jövőre nézve haladéktalanul kiigazítani, és ezzel az esetleges későbbi visszaélésszerű joggyakorlásnak elejét venni. (Ezt a folyamatot a köztársasági elnök nem mellékesen törvényjavaslat benyújtásával is segíthette volna.) Mindeközben az egészségbiztosítás részleges privatizációjáról szóló törvény pedig nem lépett volna érvénybe. Ehelyett marad a népszavazásra vonatkozó hiányos és rossz szabályozás, az aláírt egészségbiztosítási törvény pedig évekre megpecsételi az emberek sorsát. Ennek a felelőssége kétségtelenül nagy teher, azt azoknak kell viselni, akik az ehhez vezető döntéseket meghozták.
Dr. Ádám Attila,
Európa-jogi szakjogász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.