Megerősítették a sikerdíj összegét

Csaknem kétmilliárd forintot kap a budapesti Geuronet Bt. a Rail Cargo Austriától a MÁV Cargo sikeres privatizációjában való segítségéért – ismerte el tegnap a TV2 Tények című magazinjában az osztrák vasúttársaság szóvivője. Az ügyet az osztrák Format című hetilap derítette fel, s szerintük a pénzből magyar politikai köröknek és döntéshozóknak is juthatott. Az osztrák parlament vizsgálóbizottságot állított fel az ügy tisztázására, s a magyar rendőrség is vizsgálatot indított.

Munkatársainktól
2008. 03. 03. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elismerte a Rail Cargo Austria, hogy 7,1 millió eurós, azaz mintegy 1,9 milliárd forintos sikerdíjat fizetnek az eddig jószerivel ismeretlen, budapesti székhelyű Geuronet Bt. számára a MÁV-Cargo privatizációjában játszott lobbitevékenységéért. Ezt az osztrák vasúttársaság szóvivője közölte a TV2 Tények című műsorában, hozzátéve, hogy ez az összeg a MÁV Cargóért fizetett pénz 1,75 százaléka, s ez egyáltalán nem számít különlegesen nagynak az üzleti világban. A pénzt majd csak akkor fizetik ki, ha a privatizációs ügyletet az Európai Versenyhivatal is jóváhagyta.
A MÁV Cargo privatizálása körüli sikerdíj történetét az osztrák Format hetilap tárta fel. A lap szerint a sikerdíjként átutalt pénz egy része magyar politikai körökhöz és döntéshozókhoz kerülhet. A hetilapnak az osztrák vállalat korábbi vezetője sem tagadta, hogy lobbiszeződést kötöttek a Geuronettel, azt viszont igen, hogy kenőpénz „fedezésére” szolgált volna a megállapodás. Gustav Poschalko leszögezte: a Geuronettel kötött ominózus szerződés túlnyomórészt lobbitevékenyégre jött létre. Lapunk tegnap egész nap próbálta elérni a hírbe hozott társaság beltagját, az uniós kapcsolatokkal foglalkozó, és egyébként a németországi Göttingen egyetemén tanító Gulya Viktóriát, de telefonon elérhetetlennek bizonyult, elektronikus leveleinkre pedig nem válaszolt. Szereztünk ugyanakkor egy szerződésszöveget, amelyen a Rail Cargo Austria megbízóként, a Geuronet pedig megbízottként szerepel, de mivel nem írták alá, valószínűleg még csak a későbbi megállapodás egyik korábbi verziója lehet. A 2007. júniusi keltezésű, hatoldalas szerződés a sikerdíj konkrét értékét nem határozza meg, csupán annyit rögzít, hogy annak mértéke a szerződő felek egymás közti megállapodásán múlik, s hogy a MÁV Cargo vételárának függvényében határozzák meg. A papír szerint a szerződés a MÁV Cargo magánosítása után megszűnik, addig azonban a Geuronet havonta tízezer euró átalánydíjat kap költségei fedezésére. Vagyis a sikerdíjon felül további hatvanezer eurót is zsebre tehetett. A megállapodás részét képezi, hogy a megbízó „minden lehetséges eszközzel” támogatja a megbízottat a megvásárlási folyamat során, az pedig kötelezettséget vállal arra is, hogy minden birtokába jutó, az üggyel kapcsolatos információt átad az osztrák cégnek, vagyis egy klasszikus lobbimegbízásról van szó. Ami azért furcsa – írta a Format –, mert Budapesten a Geuronetet nem ismerik lobbicégként.
Az ügyben bőven van még felderítésre váró részlet, de egyre valószínűbb, hogy az osztrák lap állításai, beleértve a politikai szálat is, megállják a helyüket. A Geuronet Bt. beltagjának, Gulya Viktóriának fia, Gulya András ugyanis közel került a pártokhoz; előbb a Fidesz idején, 1998 és 1999 között került magas pozíciókba – egyebek mellett a Pénzügyminsztérium biztosaként és a Postabank igazgatósági tagjaként tevékenykedett –, majd a jelenlegi miniszterelnök által egykor tulajdonolt Perfekt Zrt.-ben talált munkát – igaz, már csak azután, hogy Gyurcsány Ferenc eladta részesedését. Gulya András hátteréről egyébként Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa számolt be tegnapi sajtótájékoztatóján, amelyen elmondta, hogy az ügy ismét felveti a kérdést: miért kellett mindenáron értékesíteni hazánk egyik stratégiai fontosságú társaságát? – A Fidesz felszólítja a kormányt, hogy vizsgálja ki a MÁV Cargo privatizációs folyamatát, és adjon választ arra, kinek állt érdekében a nyereséges állami vállalat eladása – közölte.
A MÁV Zrt. tegnapi közleményében tagadta, hogy köze lenne a sikerdíjügyhöz. Mint írták, a történetben megjelenő magyar vállalkozással a MÁV soha, semmiféle kapcsolatban nem volt, a tegnapi napig annak létezéséről sem tudott. Sigulinszki Tibor, a MÁV szóvivője szerint a privatizációs eljárásba kívülről senki nem szólhatott bele. Lehet, hogy így volt, ám az osztrák parlament mégis vizsgálóbizottságot hozott létre az ügy tisztázására, és vizsgálódni kezdett a magyar rendőrség is. Garamvölgyi László, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője azt közölte, hogy egyelőre az adatok begyűjtésénél tartanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.