Tíz év múlva

Lányi András
2008. 03. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikusok rendszerint így beszélnek: „Országunkat az ellenpárt gonosz mesterkedése megrontotta, de ha a következő választásokon ránk szavazol, minden jóra fordul, nyomban emelkedni fog (a forint árfolyama, a jókedv, a Duna vízállása stb.).” Alapjában véve optimista mesterség az övék, mint a színészet, ahol a tragikai hős bukását kiadós vacsora követi. A szent ügy minden este elvész, de dörgő tapsot arat; a végzet lesújt, még jó, hogy telt házak előtt. A történelem változásai ellenben visszafordíthatatlanok és jóvátehetetlenek.
Ne szépítgessük, másfél év leforgása alatt Magyarországot olyan veszteségek érték, amelyeket egyhamar nem fog kiheverni. Miközben a fokozódó adóprés egyre újabb díjak és járulékok beiktatásával szorítja ki a szuszt az állam polgáraiból, a közszolgáltatásokért viselt állami felelősséget a kormány államtalanítás címén mondja fel, sorsára hagyva az egyre szegényedő társadalmat. Törvény szentesíti a végrehajtó hatalom jogát a nemzeti vagyon elkótyavetyéléséhez: nincs többé akadálya a kórházak, a vasút, a vízművek, erdők, kormányzati és kulturális célokat szolgáló ingatlanok eladogatásának. A nagybirtokrendszer helyreállítása immár a Nemzeti Földalaphoz tartozó területek bevonásával folyik, új tízezer holdas nábobokkal, jogfolytonos paraszti nyomorúsággal.
A klientúraburzsoázia végül az ország legnagyobb spórkasszájára is rátette a kezét, a társadalombiztosítás vagyonára. Az egészségbiztosítás elmagántulajdonítása mérföldkő az ország végkiárusításának történetében: a járulékfizetésre kötelezett állampolgár üzleti vállalkozások adófizetője lesz. Ez utóbbiak vállalják ezentúl a felelősséget az évről évre százmilliárdos forráskivonással sújtott egészségügy romló szolgáltatásaiért, busás haszon fejében. A szabad intézményválasztás megszűnik, az ellátás szervezésének kiváltsága az úgynevezett egészségpénztárakat illeti; nyereségük fő forrása a törvény adta szűkös keretek között a gyógyítás költségeinek leszorítása lesz – értelemszerűen a betegek rovására. Akinek nem tetszik, köthet kiegészítő biztosítást, választhat fizetős szolgáltatásokat. (Itt ér véget – nem egyik napról a másikra, de csak tessék figyelni – a kockázatközösségen alapuló egységes egészségbiztosítás.) Ha pedig a doktor uraknak nem tetszik, ők mehetnek Európába, ahol hálapénz – és hivatalos szemforgatás – helyett tisztességes fizetés várja őket.
A népszavazás dönt a miniszterelnök politikájáról
Mi maradunk. Kisíbolt és visszabérelt államunkban, Bundisztánban, a lezsírozott pályázatok földjén. Élvezzük – a lelátókról, az esélytelenek nyugalmával – a vállalkozás szabadságát, amely poszt-Szovjetunióban pár száz vagy pár ezer párthűbéresnek jár, érdemek fejében. Elvagyunk itt, nem sok vizet zavarunk. Ellenérvek, elnöki vétó, tömeges tiltakozás nemigen nyugtalanítja a kormányzó pártokat. A pénztártörvény körüli viharok, a megerősítő népszavazás elutasítása megmutatta, se változtatni, se tárgyalni nem hajlandók céljaikról – a végsőkig kitartanak. Talán nem is tehetnek mást, kényszerhelyzetben vannak. Az alapjaiban hibás gazdaságpolitika növeli a szegénységet, s ez csökkenti a költségvetés adóbevételeit, tehát fokozza a hiányt. Ezen csak a folyamatos vagyonfelélés segít: utánuk az özönvíz, de sebaj. (Majd annak is az élére állnak.) Ha nem akarjuk megfizetni a lelkiismeretlen gazdálkodás, komótos klientúraépítés árát a kamatos kamatokkal, és ráadásul még a drága láncot is, amelyen orrunknál fogva vezetnek: a kormányzati propagandára elvert milliárdokat, akkor nincs más választásunk, valahogy meg kell szabadulni tőlük!
A közvetett demokrácia eszközei fogytán – a parlamentben hétről hétre ugyanazt a számtanpéldát végzik el, változatlan eredménnyel. A kormány politikájára csak a népakarat közvetlen megnyilatkozása mondhat érvényes nemet. Idén kétszer szavazunk, előbb március 9-én a betegekre, valamint a tanulni vágyókra kivetett új adókról, ősszel pedig az egészségbiztosítás privatizációjáról. Ha a népszavazás megsemmisíti a vitatott törvényeket, a miniszterelnök politikája megbukott. Ha nem, az a civil politizálás végét jelenti egy hosszú időre, nyilvánvaló képtelenségünket arra, hogy a közügyek kimenetelét befolyásoljuk.
Nincsenek illúzióink. Az elmúlt hatvan (!) esztendőből mindössze négy akadt, 1998 és 2002 között, amikor a tényleges hatalom nem a nevét és elveit sűrűn változtató, de személyi állományát és vagyonát tekintve önazonos pártállami utódpárt kezében volt. E rövid közjátéktól eltekintve Magyarországon 1948 óta mindig az ő akaratuk érvényesül, hála páratlan jártasságuknak az akaratérvényesítés koronként változó, durvább és finomabb eszközeinek működtetésében. Ők vezették be és ki a hadikommunizmust, utóbb ők porciózták szét a gulyásszocializmust, végül az eredeti tőke felhalmozásának fáradalmait is magukra vették. (A rendszerváltást követő négy esztendő éppen nem a hatalom átengedéséről szólt, hanem beváltásáról üzleti vagyonra, politikai jövőjük előrelátó megalapozásáról.)
Az is igaz, hogy a ’98-ban győzelmet arató Fidesz helyzete a mostaninál kedvezőtlenebb volt. A szocialista párt akkoriban még nem hirdetett nyílt háborút a szocializmus ellen, híveit választásra kényszerítve elveik és kedvenc pártjuk között. Az SZDSZ erkölcsi tőkéjéből is maradt még annyi, hogy aki nem akarta, annak nem kellett észrevennie a szabad elvek mögött a rideg üzleti érdeket. Tehertételnek ott volt ráadásul minden jobboldali kormány kényszerű szövetségese, politikai szappanoperánk díszparasztja, az ő álkisgazdáival. A siker hajszálon múlt csupán. S nem következett volna be a civilek váratlan közbelépése nélkül.
A civil ellenállás időszaka
Tíz évvel ezelőtt, 1998. február 26-án a parlament előtt tizenötezer ember tüntetett a Horn-kormány ellen. A minden várakozással és ésszerűséggel dacoló alku szólította őket az utcára, amelyet előző nap Pozsonyban a kormány képviselői kötöttek a dunai vízlépcsőrendszer megépítéséről és üzembe állításáról, ami alól addigra már a hágai Nemzetközi Bíróság állásfoglalása is felmentést adott. A Duna sorsáért érzett aggodalom s persze a felháborodás 1998-ban másodszor is döntő tényezőnek bizonyult a politikai küzdelemben. Világossá vált, hogy a Dunaszaurusz ellenzői, a környezetvédők nem vállalhatnak közösséget az MSZP–SZDSZ-koalícióval. Amúgy a Duna Charta, mint a hazai zöldek többsége, valamennyi parlamenti párttól távol – Karátson Gábor szavaival: végtelen, de nem egyenlő távolságra – állt. A balliberális média ugyan a helyén volt, de már nem maradt ideje, hogy az egykori rendszerváltók újabb árulását kimagyarázza, és a liberális szavazókat a jobboldali veszély rémképével a közös akolba visszaterelje. Enélkül a Fidesz nem győzhetett volna.
A történelem, jó tanítómester módjára, olykor ismétli önmagát. Hogy el ne felejtsük, amit egyszer már megtanultunk. Az elmúlt másfél esztendő a civil ellenállás kibontakozásának időszaka volt. 2006 őszén a rendőri brutalitás, áprilisban a kórházbezárások, nyár végén a nemzet vagyonát az állam üzleti tulajdonává alacsonyító törvény, a téli hónapokban az úgynevezett pénztártörvény, valamint a falusi kis iskolákat ellehetetlenítő intézkedések adtak alkalmat eszközeiben is változatos, országos ellenállásra. Ismert közéleti személyiségek, tudósok, volt és jelenlegi vezető köztisztviselők siettek tudásukkal, érveikkel a tiltakozók segítségére. Az állítólag (és ténylegesen is) fásult, kiábrándult, politikai retorzióktól bizony nem ok nélkül rettegő ország lassan újra felfedezi a szolidaritás erejét, elsajátítja annak technikáit.
Magántársaságok osztoznak a köztársaságon
Eközben a parlamenti ellenzéknek is meg kell tanulnia: sikert számára ezúttal is csak a civil kezdeményezések szövetsége hozhat. Nem a médiában, nem imázsépítéssel, népszerű ígéretekkel, titkos alkukkal, drága szponzorokkal kell a hatalmat megszerezniük! Ebben a versenyben ellenfeleik egyelőre legyőzhetetlenek. Választaniuk kell: örök másodikként kívánnak-e osztozni a politikai osztály kiváltságaiban, vagy együttműködnek azokkal, akik megtörnék a pártokrácia hatalmi monopóliumát.
A Gyurcsány-kormány jóvoltából ma magántársaságok osztoznak a köztársaságon. A parlamenti ellenzéknek ez kivételes, vissza nem térő esélyt kínál. Bal- és jobboldali szervezetek – s azok is, akik elutasítják a politikai tér efféle régimódi és túlhaladott felosztását – most egy pillanatra természetes szövetségesüknek tekintik őket. Ez a pillanat azonban hamar elszáll. Ha elvégezte a piszkos munkát, a koalíció majd irányvonalat és miniszterelnököt cserél. Legjobb erőiket fogják mozgósítani a civil mozgalmak megosztására. A Fidesznek addigra bizonyítania kell. Hogy nem taktikai megfontolásból csatlakozott a tüntetőkhöz, akik társadalmi ellenőrzést, részvételi demokráciát, helyi önrendelkezést követelnek. Hogy a közvéleményt szolgálni, és nem irányítani akarja. Hogy képes az önkritikára, és kész a nyílt párbeszédre. A jelképes kordonbontás ehhez nem elég, mert a civiltársadalmat a közhatalomtól elválasztó falak nagyon is kézzelfoghatóak.
Március 9-én a magyar demokrácia minőségéről szavazunk. Mindenekelőtt éppen arról, akarjuk-e, hogy a politikai osztály végre civil felügyelet alá kerüljön? Valamint arról is, hogy ha a kormány rablógazdálkodása a társadalmat a cselekvőképesség elemi eszközeitől fosztja meg, akkor meg kell-e ezt akadályozni mindenáron? Legvégül hitet teszünk amellett, hogy az a politika, amelynek minden intézkedését az adófizetők pénzén terjesztett hazugságáradat kíséri, nem lehet és ne is lehessen sikeres. Tanúságtételünk jelentősége messze túlmutat majd a szavazásra bocsátott, egyébként nagy horderejű kérdéseken.
Korán tavaszodik az idén, korán lesz húsvét. Minden hamarabb lesz ebben az évben, még március tizenötödike is.
Idén március kilencedikén lesz március tizenötödike.

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.