(hol a humor )

Kristóf Attila
2008. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, miért olyan népszerűek Magyarországon a humoristák, a parodisták s a csepűrágás más jelesei. A kollektív, népinek tekinthető rajongás nem most kezdődött, a pesti kabaré több mint egy évszázada ontja a blődlit, a hivatalos jópofák szóban, írásban, dalban, táncban ingerlik nevetésre a nagyérdeműt. Közben született és alkotott néhány zseni is, persze egy másik dimenzióban; Karinthy Frigyes a magyar irodalom legnagyobbjai közé tartozik, Latabár Kálmánt pedig – akinek gavallériáját volt alkalmam ifjú hírlapíróként megismerni – joggal tekinthetjük a nemzet színészének, mivel komikusként egy olyan korszakban is képes volt az ártatlan nevetés örömét adni a közönségnek, amikor senki sem volt ártatlan és semmi sem volt nevetséges.
A magyar kabaré végül is a Kádár-korszakban nyerte el undorító voltát, s azt a szerepet, amelynek lényege a kétszínűség volt, és furcsa szemfényvesztésének készséggel dől be az egyébként is bedőlésre hajlamos magyar nép. A hivatásos jópofák pártállami rangot kaptak, sokuknak közülük bizony dukált volna a „Szocialista hazáért” kitüntetés. Letargikus szilvesztereink és bárgyú kívánságműsoraink révén az egész ország megismerte, tisztelte és szerette a kabaré pszeudohőseit, miközben az írott szó helyét a színpad, a rádió és a televízió vette át. A diadalmenet a rendszerváltozásig kitartott, sőt túlhaladt rajta: a szervilis álpolitizálást néhány eltökélt, ha nem is rátermett személy jóvoltából elszánt, egyértelműen balliberális pártokhoz kötődő politikai szerepvállalás váltotta fel. Az „ártatlan nevetés” teljesen kiment a divatból, maga a humor is elveszítette eredeti mivoltát, dögletes lett, ölni akart, de nem tudott. Besavanyodott az egész vigalmi iparág, a nevetés azonban mint beprogramozott kényszercselekvés a közönség körében megmaradt. A globalizmus elhozta hozzánk az elő- és műnevetést, így már a hülye is tudja, mikor kell röhögni. Divatba jött a jópofák körében a legszörnyűbb kényszeres viccmesélők szokása is: saját tréfájukba beleröhögnek. (Ez alól van egy kivétel: Farkasházy, aki ha megszólal a Heti hetesben, csak savanyúan mosolyog, mintha maga is érezné legbelül, hogy humorosnak szánt közlendője az éretlen vackor ízét idézi fel. De az is lehet, hogy ő lélekben túlvan ezen: mosolyával filozófiai mélységre utal.)
Ha belegondolunk, hogy valójában min is nevet a XXI. század magyar tévénézője, mélyen elszomorodunk, bár az abszurd, úgy mondják, nevetséges. Például az Irigy Hónaljmirigy némely produkciójához képest egy könnyebb limfoma vagy harakiri valóságos felüdülés. Persze megértem őket: a brutális hülyeségre apellálnak, az mindig bejön. És ki mondta, hogy a kabaré a tudományos akadémia rendes tagjainak a kedvenc műfaja?
Aztán itt van a paródia, amelynek nagy mestere, a gumiarcú Gálvölgyi közelít ahhoz a ponthoz, ahol a párhuzamosok találkoznak. (Már amennyiben képtelen véget érni.) Ő persze, túldimenzionált volta ellenére, valóban mester. Magam is sok derűs percet köszönhetek neki, ezért sajnálom is, hogy újabb produkciói – több szempontból – túlhajszoltak. Egy kis (néhány éves) pihenő, egy kis elmélyülés talán-talán összefér a profizmussal is.
Mindezt összegezve: a legendás pesti humornak, amely intellektuális töltettel és feddhetetlen erkölcsiséggel bírt valaha, a rég tovatűnt időkben, csak „bús düledéke” maradt ránk. Vagy csak ártatlan jókedvünk lett oda? Én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.