Jövőre vége a repülőgép-ipari növekedésnek?

Egyelőre nem igazán érződik a növekvő üzemanyagárak hatása a civil repülőgépgyártók megrendelésállományán – ez a héten zajlott farnborough-i repülőgép- és védelmiipari kiállítás és vásár legfontosabb üzenete. A viharfelhők azonban gyülekeznek, és sokkal hosszabb távon ható következményekkel fenyegetik a szektort, mint a 2001. szeptember 11-i terrortámadások. Védelmi rendszerekre egyre több a megrendelés.

2008. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint mindig, a civil utasszállítókat gyártó két gigász, az európai Airbus és az amerikai Boeing rivalizálása idén is előkelő helyen szerepelt az iparág egyik vezető seregszemléjének napilapjaiban. Mert hogy ebben a szektorban olyan, sokmilliárdos üzletek és velük együtt stratégiai partnerségek köttetnek, hogy a legkülönbözőbb szakmai és gazdasági orientációjú médiumoknak (Aviation Week, Flight) megéri vaskos, kitűnő minőségű, ingyenesen osztogatott napilapokkal előrukkolniuk. A londoni szállodáikból reggelente jórészt vonattal (!) érkező, öltönyös-nyakkendős, kiskosztümös, kávésbögrét szorongató kiállítók, újságírók és más vendégek először a farnborough-i vasútállomáson kapják kezükbe az inkább magazinra emlékeztető kiadványokat; a kiállításnak otthont adó repülőtérre szállító buszokon negyedóra alatt átlapozva képet alkothatnak az aktuális helyzetről.
Ezekhez a kísérőjelenségekhez azonban végső soron a gyártók által megtermelt profit teremti meg az alapot. Ha nekik jól megy, mindenki elégedett lehet. Alighanem azonban az idei lesz a növekedés utolsó éve, már ami a civil szektort illeti. Az Airbus csak a show ideje alatt 247 biztos megrendelésről írt alá szerződést. Az egész évre 730 „nettó” géppel büszkélkedhetnek eddig, ami a 850-et is elérheti az év végére. A cég vezetői azonban – hasonlóan amerikai riválisaikhoz – már arról számolnak be, hogy a második fél év „puhul”, ami elemzők szerint annak a jele, hogy jövőre a Le Bourget-i légiszalonon már csak alacsonyabb számokról eshet szó. A megállíthatatlanul emelkedő üzemanyagárak számos (főként amerikai) légitársaság létét fenyegetik, de a jól menő, feltörekvő ázsiai cégek profitvárakozásai is veszélybe kerültek. Ilyen helyzetben egyértelműen szűkülni fog a mozgásterük új gépek rendelése esetén, különös tekintettel arra, hogy ezeket az ügyleteket komplex hitelkonstrukciókkal finanszírozzák, márpedig a bankok élénk figyelemmel kísérik a szektor fejleményeit, kilátásait. A legkevésbé azokat sújtják az üzemanyagárak, akik maguk is nagy energiatermelők; az Emirátusok nemzeti légitársasága, az Etihad nem véletlenül van ott továbbra is a tömeges megrendelők (55 Airbus, 45 Boeing) között. A kisebb kapacitású, regionális gépek piacán a kanadai Bombardier és a brazil Embraer verseng. Az előbbivel Farnborough-ban – többek között – a Malév kötött 226 milliós dolláros megállapodást nyolc légcsavaros Q400-asról. Az orosz civil repülőgépipar feltámadásának szimbóluma, a Szuhoj Superjetje immár közel száz megrendelést tudhat a magáénak, sajnos azonban a tesztelés alatt álló első gépet még nem tudták elhozni Angliába.
Ha a civil piacot hamarosan le is fékezik az üzemanyagárak, a katonai rendszerek iránti kereslet a bizonytalan világpolitikai helyzet miatt egyre erősödik. A nyugati országok költekezését az iraki és afganisztáni háborúk tarják a magasban, kivált az Egyesült Államokét. Egy iráni konfliktus lehetősége, a rakétavédelemben rejlő üzleti potenciál mindennapi téma volt Farnborough-ban is. A legnagyobb szenzációt azonban a Lockheed Martin és a Boeing közös fejlesztése, az F–22 Raptor első európai bemutatkozása jelentette. Ez a vadászgép jelenleg az egyetlen típus a világon, amely a lopakodó tulajdonságokat ötvözi a hangsebesség feletti tartós repülés képességével. Bár a hírneves orosz gyártók saját gépeikkel nem voltak jelen idén, a RAC MiG azért kibérelte a szlovák légierő két MiG–29-esét, amelyeket nemrégiben nyugati partnerekkel közösen korszerűsített. Az orosz cégekre továbbra is általános panasz, hogy képtelenek megoldani a terméktámogatást, bár kifogásokban és történetekben nem szenvednek hiányt. Amikor lapunk a magyar MiG–29-esek közismerten rossz alkatrészellátásáról kérdezte a MiG egyik vezető tisztségviselőjét, válasz helyett annyival kellett beérnünk, hogy „az orosz géppel már nyertek magyar pilóták világbajnokságot, a Gripennel még nem”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.