Molinókból táskák, bútorok

A soproni egyetem Faipari Mérnöki Karának Alkalmazott Művészeti Intézetében végzett formatervező művészként. Legnagyobb örömét az új utak keresésében, nem utolsósorban a fénynyel való játékban leli, s ebben társakra talált a Medence Csoport másik két tagjában, Gross Andrásban és Magyar Gergőben. Terebessy Tóbiás úgy érzi, találmányai beleillenek a Moholy-Nagy László által fölvázolt jövőképbe.

Sashegyi Zsófia
2008. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három éven át dolgozhatott Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíjasként furcsa, tárcsaszerű Neo-Nomád fényforrásain. Mi a különlegességük ezeknek a lámpáknak?
– Egy elég speciális fényegységet sikerült létrehoznom, amelynek lényege, hogy LED-ek vannak beépítve az üvegbe. Az üveg két falának reflexiós felületei között terjedő fény színhőmérséklete elektronikusan vezérelhető a hidegtől a melegig. Egy egységben két foglalat van, amelyek külön vezérlést kaptak, így sosem jön létre kétszer ugyanaz a színkombináció.
– Mi az, amiben komoly inspirációt adott Moholy-Nagy László?
– Őt a kortársaihoz hasonlóan foglalkoztatta a fény és a különböző, ahhoz kapcsolódó technológiák. Olyan gondolatai, filmforgatókönyvei voltak, amelyek ma már megvalósíthatók, sőt hétköznapi megoldásoknak számítanak. A Bauhaus iskola tanáraként előre látta, hogy bizonyos stádium után mi lesz a fejlődés iránya. Ha most bekapcsolódna a munkánkba, számára teljesen természetes lenne, amikkel mi foglalkozunk. A Magyar Nemzeti Galériában rendezett, Az újraértelmezett Moholy-Nagy című kiállításon látható A nagyváros dinamikája című kísérleti film, amelyet egy német művészcsoport készített. Lehetőségünk nyílt ezt az etűdöt remixelni, és így bemutatjuk a
Medúzában, a Szigeten található elektronikus zenei programhely-színünkön.
– A Medence Csoport több népszerű alkotása közül talán a Medúza sátor az egyik legismertebb. Mi mindennel foglalkoznak még?
– A Medúza sátor az idén harmadik éve áll ebben a formában a Szigeten, és több hasonló nagyszabású megrendelésnek tettünk már eleget. Építettünk a sydneyi operaházra emlékeztető vitorlás bambuszsátrat, de rendeztünk kiállításokat is, így a Jövő Házában bemutatott, A szív képei című interaktív tárlatot a British Council felkérésére hoztuk létre, és nemrég fejeztünk be egy nagy munkát a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumban. A névadó utazásait felelevenítő kiállítás címe: Amikor megnyílt Ázsia kapuja. Megkomponáltunk Tasnádi Józseffel közösen egy, az utazásokat bemutató szoftvert. Az öt utat egyfelől nyomon követhetjük a térképen, másfelől állandó videoanyag mutatja felülnézetben a földet, ahová Hopp Ferenc érkezett. A városokról és a tájról készült korabeli fotók is megjelennek a képernyőkön. Készítettünk egy kisfilmet is néhány olyan tárgyról, amelynél úgy éreztük, többletinformációt adhatunk azzal, hogy virtuálisan kézbe adjuk, megforgatjuk őket a néző előtt.
– Mi a szereposztás a Medence Csoporton belül? Mindenkinek megvan a maga szakterülete?
– Inkább a periodicitás játszik szerepet. Gross András, Soma (építész) volt az, aki az egyetemen először kezdett a fénnyel foglalkozni. A VJ-kultúra beindultával projektorokkal rendezett vetítéseket Magyar Gergővel együtt, aki vizuális kommunikáció szakon végzett az Iparművészeti Főiskolán. Hozzájuk tehát legalább annyira közel áll a fény, mint hozzám, ebben erősítjük egymást. Az utóbbi időben Gergő elindult a recycling vonalán is, mert rájöttünk arra, hogy azok az óriási molinók, amelyeket reklámcélokra használnak, nem újrahasznosíthatók, ezért az egyetlen lehetőség az, ha a termék életét meghosszabbítjuk, és különböző bútorokat, táskákat készítünk belőle. A multinacionális cégek reklámponyváiból készített termékek reklámhordozók, ezzel a környezettudatosabb gondolkodásra is rávezetjük a nagyvállalatokat.
– Nem csupán divat az újrahasznosítás?
– Mi még egyetemi éveink alatt, 1998–99 körül éveken át rendeztünk workshopokat Zsenyén, ahová igyekeztünk összegyűjteni azokat a formatervezőket, akik produktívan viszonyulnak a környezetükhöz. Összejöttünk, hogy kialakítsunk egy álláspontot, hogy legyen elképzelésünk arról, hogyan álljunk hozzá a jövőhöz mi, fiatal tervezők. Nyolc-tíz országból hívtunk meg fiatalokat Dél-Afrikától Horvátországig mindenhonnan, hihetetlenül színes volt a paletta, és egyre konkrétabban fogalmazódott meg bennünk, hogy el kell gondolkoznunk azokon az anyagokon, amelyek nem bomlanak le. Ennek folyománya ez a termékrendszer, amit mi nagyon fontosnak tartunk.
– A fénnyel való játékban mik a legfőbb szempontjai?
– Különböző színű fények eltérő pszichológiai hatást gyakorolnak ránk. Terveztem magamnak pél-dául olyan lámpát is, amely egy bizonyos időintervallumban – attól kezdve, hogy hazaérek a munkából, egészen az elalvásig – fokozatosan megy át az egyik színből a másikba. Ez alatt a periódus alatt rávezeti a nyugodt pihenés állapotára a szervezetet, lassan lecsillapít. Ez mégiscsak más, mint a tévé előtt elaludni, úgy az ember agya folyamatosan munkában marad.
– Mi az ars poeticájuk?
– Ránk a kísérletezés a legjellemzőbb. Igyekszünk új utakat keresni, olyan értékeket létrehozni, amelyek előre mutatnak. Nem nagyon szeretem a dizájner szót, mert ez ma egyfajta tömegtermelést jelent, mi pedig inkább egyedi, a képzőművészet és az iparművészet határán manőverező tervezők vagyunk. Mint autonóm alkotó, szeretek létrehozni olyan tárgyakat, amelyek önmagukért valók, funkciójukat a szemlélő teszi hozzá, és a működtető által, vele együtt válnak egyetlen művészeti egységgé. Az alkotásban az izgat leginkább, amikor a tárgy, az ember és az őket szemlélő kívülálló hármassága külön eseményt teremt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.