Raszterháló és teremtő gesztus

Székács Zoltán festőművész a kortárs alkotók azon, sajnos egyre kisebb csoportjába tartozik, akik tudnak és mernek is szép képeket festeni. Mégpedig úgy – mutatják a Duna Galériában rendezett Raszter II. című tárlatán szereplő képek –, hogy magának az anyagnak a törvényszerűségeiből, sajátosságaiból indul ki, az anyagot hagyja élni, dolgozni, mondhatni csak időnként korrigálva a folyamatokat.

P. Szabó Ernő
2008. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy ez így van, abban nyilván annak is szerepe van, hogy évtizedeken át foglalkozott, mégpedig sikeresen porcelántervezéssel, lévén, hogy főiskolai tanulmányait is a Magyar Iparművészeti Főiskolán végezte a kiváló mester, Schrammel Imre vezetésével. Festői életműve immár két évtizede formálódik, a magyar lírai absztrakt-geometrikus törekvések máséval összetéveszthetetlen hangú képviselője. Az utóbbi években készült munkáinak szabályosan ismétlődő motívumai annak a kockás füzetnek a képét idézik fel a látogatóban, amelyet mindannyian megkaptunk úgy hatéves korunkban, hogy azután több-kevesebb szorgalommal számokkal, jelekkel töltsük meg az egyes lapokat. Nem kellett hozzá néhány hét, és egyénivé vált a füzet, nem is kellett a nevet elolvasni, a jelek formája, kapcsolatrendszere elárulta, ki a tulajdonosa. Így van ez azzal a raszterrendszerrel is, amelynek lehetőségeit Székács Zoltán tanulmányozza, s amellyel kapcsolatban tapasztalatait egy korábbi kiállítása után immár másodszor osztja meg az érdeklődőkkel. A művész számára a raszterrendszer egyféle hivatkozási alapot, kiindulási pontot jelent. Művein egyrészt az egyéni színvilág, a fakturális értékek együttese révén válik egyénivé, oldódik fel a geometrikus alapképlet, másrészt azoknak a jeleknek a révén, amelyek az ősi kultúrák művészetéhez, jeleihez, jelrendszeréhez kötődnek, amelyek a létezés egy másik síkját jelenítik meg az itt és most megélhetővel szemben.
Igencsak aktuális az a problematika, amellyel a raszterrendszer titkait kutató művész foglalkozik, hiszen korunk a nagy tömegek, mennyiségek, így az ismétlődések korszaka, amelyben az egyéniség, a mindennapok szürkeségével szembesíthető szépség egyre ritkább, egyre nehezebben létrehozható érték. Mindenesetre létezik, mutatják Székács Zoltán festményei, amelyeket, ha lehetséges, a korábbinál is erősebb anyagszerűség jellemez. Ugyanakkor a legújabb festményekben egy újabb problematika is körvonalazódik, a szerkesztő fegyelem és a teremtő gesztus, a ráció és a játékosság viszonya. A szín és a faktúra értékei válnak elsődlegessé a műveken, a lazúrosan felvitt rétegek egymásra hatása, egymáson való áttűnése, miközben utalásként, önidézetként fölsejlenek azért a geometrikus struktúra elemei is.
(Székács Zoltán: Raszterek II., Duna Galéria, július 13-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.