3,2 milliárd a Diagonnak

Az utóbbi idők egyik legnagyobb értékű állami egészségügyi beszerzését nyerte el a szocialista holdudvarhoz tartozó Kern József cége, a Diagon Kft. A cég az Országos Vérellátó Szolgálattól (OVSZ) kapott több mint 3,2 milliárdos megrendelést vírusszűrő tesztek szállítására.

Munkatársainktól
2008. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk kérdésére Miskovits Eszter, az OVSZ főigazgatója elmondta: a megbízás 2008 júniusa és 2011 decembere közötti időszakra vonatkozik. A közbeszerzés kiírása szerint ez idő alatt körülbelül másfél millió vizsgálathoz elegendő vírusszűrő tesztet kell leszállítania a nyertesnek.
A főigazgató hozzátette, csak néhány olyan társaság található világszerte, amely a vérellátásban használt rendkívül érzékeny teszteket nagy mennyiségben gyártja. Ezek a tesztek akkor is jelzik a betegséget – például az AIDS-et vagy a hepatitis B-t, illetve C-t –, ha az emberi szervezetben még csak nagyon alacsony a vírusszám.
*
– Európában az Abbott elnevezésű cég termékeit használják a leggyakrabban, így Magyarországon is ezek beszerzésére írtunk ki tendert – hangsúlyozta.
A pályáztatás során azonban egyértelműen felmerül a gyanú, hogy a pályázatot a Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz közel álló szűk üzletemberi kör egyik tagjának, Kern Józsefnek a cégére szabottan írták ki. A kiírás feltételei miatt ugyanis azon csak a Diagon Kft. indult el, amelyik így természetesen megnyerte a megrendelést. Miskovits Eszter felvetésünkre úgy felelt: miután az Abbottnak nincs hazánkban kiskereskedelmi engedélye, ezért mindig egy beszállítóval köt megállapodást. Ez a cég ezúttal Kern József Diagon Kft.-je lett.
A már kórház-privatizációkban is utazó, dúsgazdag és a nyilvánosság elől rejtőzködő Kern József régi motoros a piacon. Egy korábbi nyilatkozatából kiderül, hogy a rendszerváltással majdnem egy időben, egy érettségi találkozón vetette meg az alapot a Diagon Kft. számára a Horn-kormány idejére már be is köszöntött aranykorhoz. „Összefutottam egykori osztálytársammal, aki a gyulai kórházban dolgozott, s éppen azt mesélte, hogy hematológiai oldatot gyárt, s ezzel félmillió forintot spórolt munkahelyének. Fölvetettem, gyártsuk mi az oldatot” – mesélte el a Világgazdaságnak 2006. februárban, jelezve, hogy milyen jó üzleteket lehet tető alá hozni egy tevékenységnek a kórházból való kiszervezésével, majd a készterméknek ugyancsak a kórházaknak való értékesítéssel. Az ötlet megvalósítása emellett azt is jelzi, hogy az óriási hasznot hajtó hematológiai oldatok gyártása nem is olyan bonyolult feladat. Ami azért érdekes, mert Kern József cége 4 milliárd forintra taksálja azt a kárt, amely miatt korábbi munkatársait feljelentette a vám- és pénzügyőrségnél.
A feljelentésben Kernék azt kifogásolták, hogy a Diagon által szabadalmaztatott, azaz ipari oltalom alá tartozó hematológiai receptúrákat és gyártási technológiákat loptak el tőle, és akartak külföldre csempészni. Ilyenek azonban a cégnek nincsenek, ilyen receptúrákhoz ráadásul bárki hozzáférhet az interneten. Ugyanúgy, mint maga a Diagon is, amely szintén ezen receptúrákhoz való, ingyenes hozzáférés alapján gyártja termékeit.
A Diagon 1992-ben még csak nyolcvanezer forint árbevételt könyvelt el, rá egy évre egymilliót, 2006-ra pedig már 6 milliárd forintos forgalmat bonyolított le, s eközben részt vett Gyurcsány Ferenc kormányfő táraságában egy délkelet-ázsiai túrán is. Az impozáns számokat szputnyiksokkhatásként élték meg a Diagon dolgozói – olvasható a 2006-os Világgazdaságban. „Mentünk, mint a rakéta” – tette plasztikusabbá nyilatkozatát Kern József, aki a lapnak büszkén említette meg az akkorra kialakult szakembergárdáját is, „a cég kemény magját”. E mag tagja volt még akkor az a két szakember is, akit épp idén májusban akart börtönbe csukatni Kern József.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.