A folytonos bizalomvesztés ára

Kerékgyártó T. István
2008. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei esztendő első felében hiába volt koalíciós válság és hiába alakult kisebbségi kormányzat, láthatóan a hazai szociális válság egyre mélyült. Miközben a hatalmi szereplőkkel szembeni ellenszenv nap mint nap nő, egyszersmind azt is látnunk kell, hogy a társadalom tagjainak egymás iránti bizalma szintén vészesen megfogyatkozott. Mindez korántsem véletlenszerű, hiszen például a hatalmi-gazdasági szereplők nagy része ugyanaz maradt, hasonlóan azokhoz az érdekközösségekhez, amelyeknek – kissé ironikusan fogalmazva – áldásos munkája révén minden változatlan, s akik – így vagy úgy – az állami újraelosztás ja-vaiból élnek. S ehhez járul még az a széles járadékos réteg, amelyik egyértelmű függőségi viszonyok között vegetál. Könnyűszerrel azt mondhatnánk erre, hogy mára valójában olyan kétosztatú társadalom épült ki, amelyben mindenféle igazság a hatalom erőtere szerint változik. Holott mindennél nagyobb szükség lenne a jogokat és a kötelezettségeket egyaránt foglaló szerződéses viszonyra. Az adófizetőknek ugyanis joguk van látni, mire és milyen hatékonysággal költi az állam a pénzüket, s ugyancsak tudniuk kell a meghirdetett ágazati reformok hasznáról is.
Az államnak, feltéve, ha az idáig elvesztegetett bizalmat vissza akarja szerezni, tisztában kell lennie sokféle körülménnyel. Azzal például, hogy ha a Pénzügyminisztérium törvényellenesen visszatartja az áfa-visszatérítéseket vagy folyamatosan meghamisítja a költségvetési adatokat, könnyen előáll az a helyzet: az állampolgá-rok joggal érzik úgy, ha az állam sérthet törvényt, akkor ők is megtehetik. Kivált, ha látványos törvénysértésről van szó. Ugyanakkor bármelyik jogállamban visszaszorítandó a gyűlöletkeltés valamennyi formája, de a jogszabályok alkalmazása aligha pártpolitikai elvek szerint történhet. És amíg a magyar igazságszolgáltatás működéséből gyakorlatilag sikerült száműzni a közérdek érvényesülését, teljességgel illuzórikus állampolgári bizalmat akárcsak elvárni is. Mint ahogyan nem szorul bizonyításra az a tény sem, hogy azokban a társadalmakban, ahol ez a bizalom megrendül, előbb-utóbb a gazdaságban is különféle zavarok lépnek fel. S így amíg a bizalomépítés érdekében a hatalom semmit sem tesz, a versenyképesség elindítása is puszta álom. Még riasztóbb viszont, hogy csaknem három éve a gazdasági növekedés nem éri el a 2,5 százalékot, közben az infláció jóval több hat százaléknál. Mivel változatlan az alacsony növekedés és a magas infláció aránya, olyan ördögi körről beszélhetünk, amely szükségképpen vezet az uniós centrumországok teljesítményétől való elmaradáshoz.
Az ország versenyképessége csakis akkor javul, ha – ennek előidézőjeként – a társadalmi tőke, amelynek fontos része a bizalom, fokról fokra megerősödik. Amennyiben viszont a kormányzati hatalom tudatosan lemond a bizalomépítésről, egyre távolabb kerülünk a kívánatos gazdasági versenyképességtől. Mert ugyan egy pillanatra sem feledkezhetünk el arról, hogy a mostani kormányzat közreműködése révén egyes társadalmi csoportok és szereplők a kedvezményezettek körébe kerülnek, mások viszont – a többi között – alig kapnak piacot. Ugyancsak tény, hogy a kedvezményezett csoportok létszámnövekedése és az állami újraelosztás egymást erősíti, miközben a materiálisan és szociokulturálisan megfosztottak köre megállíthatatlanul bővül. Persze egyáltalán nem mindegy, hogy kiket sorolunk a jóléti újraelosztásból élők körébe, vagy hogy tartósan inaktívakról, nyugdíjasokról vagy éppen segélyezettekről van-e szó. De nyilvánvaló túlzás az állam terjeszkedését a szociális kiadásokhoz kötni. Annál is inkább, mivel az állam érzékelhetően nem csupán a jóléti kiadásokra költ sokat, hanem az általában vett kormányzati munkára s felemás módon a közszolgáltatásokra. Nem szólva az egyre bizonytalanabbá váló oktatási és egészségügyi területekhez kapcsolódó kötelességekről. Miközben a népesség döntő többsége szemlátomást egyetért azzal a megállapítással, hogy a mai magyar társadalomban a szociális és kulturális egyenlőtlenségek szakadatlanul mélyülnek, holott az állam feladata lenne a kialakult egyenlőtlenségek lényegi csökkentése.
Ám ha a kormányzat továbbra is az állam gazdasági funkcióinak fokozatos és megfellebbezhetetlen leépítésével számol, vagy ha a nemzeti vagyonból származó költségvetési bevételek felélése szintén tovább tart, semmiképp sem remélhető, hogy végre-valahára az uniós felzárkózás felgyorsul. És ami ennél is fontosabb: ha a társadalmi bizalmon alapuló széles körű kooperáció továbbra sem kap teret, csakis az ország megkerülhetetlen gazdasági sikertelenségével kell számolnunk. Nemcsak a pesszimizmus nő a társadalomban, hanem a legteljesebb bizalomvesztés is, amit például a különféle piackutató intézetek bizalmi mutatói híven érzékeltetnek. Elegendő csupán arra utalni, hogy tartós fogyasztási cikkeket egyre kevesebben szeretnének vásárolni, s még inkább arra, hogy a háztartások saját pénzügyi helyzetének megítélése – akárcsak az ország hatalmi szereplőinek a bizalmi indexe – tragikus képet mutat. A bizalomvesztés másik lehetséges oka, hogy az állandó forrás-hiánytól szenvedő települések nemcsak értékes ingatlanjaik és nyereségtermelő vállalkozásaik üzletrészét adták el, hanem a hitelek és a különféle kötvénykibocsátások miatt végképp eladósodtak. Mint ahogyan maga az önkormányzati rendszer is kiszámíthatatlan, miután a jogszabályok fokozatosan változnak, s az önkormányzatok harmada folyamatosan kiegészítő támogatásokra szorul.

A szerző szociológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.