A szépség mint menedék

P. Szabó Ernő
2008. 08. 16. 19:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Családtagjai, barátai, tisztelői ma délután fél háromkor vesznek végső búcsút a Farkasréti temetőben a július 21-én, élete 59. évében elhunyt El Kazovszkij Kossuth-díjas festőművésztől.
Évek óta küzdött a súlyos betegséggel, s amikor már úgy tűnt, hogy legyőzte az alattomos kórt, tavasszal állapota újra rosszabbra fordult. A lélek csodája, hogy még hónapokon át dolgozni tudott. Részt vett a róla készült, a könyvhéten bemutatott kötet végső formájának kimunkálásában. Kiállítást rendezett a Várfok Galériában, ahol korábban is évente bemutatkozott, szinte naplószerű pontossággal tudatva híveivel, hol tart éppen most, merre jár hosszú utazásai során, amelyek egyszerre vezettek a lélek mélységei, a személyiség, a férfi–nő identitás kifürkészhetetlen titkai, a festészet határtalan kifejezési lehetőségei és a magánéletet, mesterséget, művészetet egyetlen hatalmas egésszé ötvöző görög–római mitológia hőseinek világa felé.
Művészetének megértéséhez kulcsszó az utazás, de magánéletét is a hosszú utazások jellemezték. Kamaszkorában került Magyarországra, s vált alig egy évtized múlva a kortárs magyar művészet első bemutatkozásaival figyelmet keltő képviselőjévé, aki nem mellékesen egész életében szenvedélyes utazó volt, akinek a Távol-Kelet „kiegészítő világa” volt.
Keresni a megtalálhatatlant, megszerezni a megszerezhetetlent, kifejezni a kifejezhetetlent – olyan feladat volt számára, amelynek megoldásában csak a mitológia hősei segíthették. Pygmalion, aki márványba faragta a szépséges Galathea alakját, majd beleszeretett, s a szobor életre kelt. De ez a Galathea csak a „másikkal”, Nereus és Doris lányával, a ragyogó, nyugodt tenger megszemélyesítőjével együtt lehetett igazán izgalmas El számára. Polyphemus küklopsz ebbe a nőbe volt szerelmes, ő azonban nem a szörnyet, hanem a szép Acist szerette, akit ezért a küklopsz megölt. A mítosz másik variációja szerint azonban Galathea engedett Polyphemusnak, sőt egy Galates nevű fiút szült neki. A szörny végzetét végül a nagy utazó, Odüsszeusz okozta, aki kiszúrta egyetlen szemét, hogy megmeneküljön a barlangtól, s hazajusson a hűséges Pénelopéhoz.
Ennek a sokszereplős történetnek a hősei, fejezetei, helyszínei elevenedtek meg El híres, majdnem két évtizeden át rendezett performanszaiban, a Dzsan-panoptikum előadásaiban, s jelennek meg képeinek, installációinak állandóan ismétlődő motívumaiban, Vénusz, a Párkák, a hattyúk, angyalok, hegyek, ciprusok, hajók, távolba vezető utak, s főként a magányos kutya, a „sivatagi utazások”, a „sivatagi homokozó” történéseinek tanúja, a rációtól független vágy, szeretet, ragaszkodás egyben lemondás megszemélyesítőjének képében. Magát látta a magányos állatban El? Vagy magát a sóvárgást a szavakkal kifejezhetetlen, csak a művészet eszközeivel megragadható iránt? Egyik rajzán piramisok és ciprusok fölött kifeszített kötélen egyensúlyoz a magasban a kutya. Forgács Éva Elről szóló 1996-os könyvében a következő Kazovszkij-idézet került a rajz mellé: „A halálon kívül a szépség az a dolog az emberi világban, amely igazán félelmetes. Amely csak azért félelmetes, mert az egyetlen igazi ígéret is… az istenin kívül.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.