Informátorunk szerint a gyakorlatban komoly gondokat okozott, hogy a megyei szervezetek helyett régiókba sorolták a mentőszolgálatot. Ennek következtében a rendszer bonyolulttá, áttekinthetetlenné vált. Korábban 126 helyen fogadták a beérkező hívásokat, a régiós rendszernek köszönhetően ma csak 26 helyen van mentésirányítás. Információi szerint a megmaradt irányítóközpontokra további csökkenés vár. Bár megígérték számukra a navigációs rendszert (GPS), nem kapták meg, a rádiós irányítás pedig nem működik megfelelően. Az elmúlt másfél év mérlegét megvonva a sikeres újraélesztések száma tapasztalatai szerint minimálisra csökkent. Most a segélyhívások a megyei központokba futnak be. Az irányítócsoport tagjai természetesen nem ismerhetik az egész ellátási körzetet, és a helyszín pontosítása pluszidőbe kerül, vagyis időveszteséggel jár. Az irányítócsoportok létrejöttével a bejelentés és az aktuális mentőállomásra történő feladatátadás (adminisztráció, hívásátirányítás) több percet vesz igénybe. Az eddigi egy-kétperces kivonulási idő most a bejelentéstől számítva öt-hét perc.
– Nap mint nap szembesülök azzal, hogy a nem megfelelő irányítás emberéleteket követel – mutatott rá a diszpécser. Elmondta, hogy amikor a kocsik helyből indultak útnak, a rutinnak köszönhetően gyors segítséget nyújthattak. A kis állomásokon szolgálatot teljesítő irányító ismerte a környéket, a helyi viszonyokat, sőt a betegek-bejelentők egészségügyi problémáit is. Már a bejelentés közben értékeltek, és a menetlevél írása közben riasztották a kivonuló egységet. Az informátor szerint a hatástanulmányok nélkül, elhamarkodottan hozott kormányzati döntés következtében sokan életüket vesztették. Jelenleg van olyan hely, ahová három percen belül kiér a segítség, de van, ahová harminc perc alatt sem.
– A gépkocsipark amortizálódik, az egészségügyi felszerelés egyre kevesebb, a dolgozók sorra hagynak el bennünket – hangsúlyozta. Kiemelte azt is: – A normatívából nem futja a dologi kiadásokra, az OMSZ minden évben már októberre elhasználja éves keretét. Tartoznak mind a szolgáltatóknak, mind a dolgozóknak.
Az alábbi állításokról lapunk megkérdezte az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) is. Győrfi Pál kommunikációs igazgató arról tájékoztatta a Magyar Nemzetet, hogy a mentés szakemberei által – gondos előkészítés és többszörös jóváhagyás után megtervezett – új rendszerben a segélyhívások hamarosan az ország húsz hívásfogadó-mentésirányító központjába fognak befutni. Az OMSZ szerint a kiépülő informatikai háttér, valamint a feladatra kiképzett szakszemélyzet tudásának segítségével a mentőegységek tevékenysége szervezettebbé, a segítség helyszínre érkezése gyorsabbá, biztonságosabbá válik. A hívásfogadó központ helyszíntől távolabbi elhelyezkedése nem rontja az ellátás színvonalát, a beteghez továbbra is a szükséges helyismerettel rendelkező, a helyszínhez legközelebbi mentőegységet riasztják. Az átalakítást a technikai feltételek megteremthetőségének függvényében, ütemezve végzik. 2006-ban a korábbi 86 helyett 26 központ jött létre, a közeljövőben pedig kialakulhat a húsz központból álló rendszer.
Győrfi Pál állítja: az autók rendelkeznek GPS berendezéssel. – A mentőgépjárművekről különböző statisztikák lekérhetők akár visszamenőleg az első üzembe helyezéstől: útvonaladatok, állásidők, mikor használt megkülönböztető jelzést, mikor volt beindítva a motor és meddig, térképadatok, koordináták – magyarázta. A sikeres újraélesztések száma Győrfi szerint az utóbbi években nem csökkent, Csongrád megyében például növekedés tapasztalható.
Ukrajna megfenyegette Magyarországot
