Budai kilátás

2008. 08. 19. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Kétfajta ember lakik Budapesten – tartja a meglehetősen nagyképű mondás –, a budai, és aki Budán szeretne élni.” A világnézetnek is beillő városi bölcsességből csak az nem derül ki, hogy a budai mit szeretne. Kelnek-e még vágyak a Németvölgy makulátlanul kék ege alatt, vagy ott minden megvan s megvolt, amire polgárnak szüksége lehet? A kérdés központi szerepet kap Térey János új kötetében, az Asztalizenében is, a válasz pedig korántsem egyértelmű.
A Nibelung-lakópark nyersesége, a Kazamaták sötétje után Térey ezúttal hangsúlyozottan mértéktartó polgári drámát írt – háromfogásos verses regényt, amelyben legfeljebb „csak a steak lehet véres”, a késnél pedig élesebb a szó. Az Asztalizene kilenc régi ismerős, barát, élettárs és szerető társasan is magányos virrasztásának története. A helyszín Németvölgy, azon belül a Királyhágó téri White Box luxusétterem, az időpont pedig sejthetően 2007 februárja; pár hónappal vagyunk a káosz, a kötetben is többször felidézett szeptember–októberi események után. Csend, hó és idillinek tűnő nyugalom száll a darab elején Budára – új idők kezdete is lehet ez az este a White Box dekadens látogatói számára, akik az együtt eltöltött éjszakát afféle közös végjátékként élik meg. „Tavaly mindenki meghalt, és tavaly / Mindenki megvolt mindenkinek. / Megvolt, húztunk egy strigulát” – sejtet már a darab elején Győző, az étterem tulajdonosa; ehhez a korai összegzéshez kell hozzátennie aztán minden résztvevőnek, hogy a számla végül valóban teljes, lezárt legyen. Törleszteniük volna mit: Kálmán, a sebész elvesztett feleségével és megunt szeretőjével is találkozik ezen az estén; Almának, a sikeres ügyvédnőnek Kálmán, a karrierista Győző és a szingli életforma között kell választania; Delfin, a hanyatló karrierű opera-énekesnő pedig a két férfi kidobott ágyasaként tűnik fel a színen. A drámai helyzet tehát adott, de hamar erejét veszti az abrosz melletti pletykák, sablonos filozofálgatások és monológok terében: ott, ahol a hiba súlyosabb vétség, mint a bűn, ahol az ürességtől való félelem eltörpül a megfelelés vágya mellett, alig van esély igazi feloldásra.
A kilenc narcisztikus karakter egymással és önmagával folytatott kíméletlen harcát végletesen kiüresíti a helyszín: a White Box elegáns, kíméletlen fehérsége. Az étterem nem fogad be semmit, ami személyes lenne, nincs olyan titka, mint a fekete doboznak, itt minden játszma nyitott és az unalomig ismert. A tér biztonságos, viszont igazi elefántcsonttorony, ahonnan csak visszanézni lehet – Pestre, az elmúlt hónapokra, vagyis a hátrahagyott „műveleti területre”. Térey erős szövegközi utalásokkal, sőt újraértelmezett karakterekkel dolgozik az Asztalizenében, alakjait észrevehető módon Az ember tragédiájából és az Emberi színjáték regénysorozatából kölcsönözve. A dráma időmértékes verselésű, de hétköznapi nyelvén minden mondat a profán és patetikus közötti tartományban mozog, így lesz egyszerre fennkölt és önmaga karikatúrája. „A hétfő régen elúszott, réges-régen… / Keddem sincs. Szólok, ha látom a jövőmet” – ráz le Delfin egy ismerőst telefonon beszélve. A pongyolán is költői, dölyföt és reménytelenséget sugalló három mondat pontosan foglalja össze a darabot. Adott egy téli éjszaka – köztes idő, de elég a megbocsátáshoz és megbánáshoz, a számla együttes rendezéséhez; a holnap kezdődhet tiszta lappal vagy üresen, akár a kitöltetlen papír.
(Térey János: Asztalizene. Magvető Kiadó, Budapest, 2008. Ára: 2490 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.