Kiemelt Mercedes-gyár

Újabb részlet derült ki a Kecskemétre települő Mercedes-gyár kormányzati támogatásáról. A fejlesztést nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházásnak nyilvánította a kabinet – jelentette be tegnap Bajnai Gordon. A gazdasági miniszter szerint a kormány döntése további anyagi támogatást nem jelent, viszont a szükséges infrastrukturális fejlesztéseket az adófizetők állják.

Bodacz Péter
2008. 08. 03. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb, ezúttal nem anyagi jellegű támogatást kap a Kecskeméten létesülő Mercedes-gyár: a programot nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű beruházássá nyilvánította a kormány. Mint azt Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter a tegnapi kormányülés után közölte, a napokban írták alá a Daimler-Benzzel azt a memorandumot, amelyben rögzítették a feladatokat, a kabinet tegnapi döntése ebbe a folyamatba illeszkedik. A „nemzetgazdaságilag kiemelt projekt” minősítés – Bajnai hasonlatával élve – olyan, mint egy buszsáv, ahol gyorsabban lehet haladni; megrövidül és egyszerűsödik az engedélyezési eljárás annak köszönhetően, hogy kevesebb időt szabtak meg elbírálásra és fellebbezésre, valamint mód van arra, hogy az engedélyező hatóságok egy közös területbejárás után egymással párhuzamosan folytassák le a projektindítást megelőző eljárásokat. Lapunknak azt firtató kérdésére, hogy milyen állami támogatásokra számíthat a továbbiakban még a német beruházó, illetve mi az, ami a korábbi szerződésekben benne van, de még nem kapott nyilvánosságot, a miniszter kitérő választ adott, azt hangoztatva: más országok is hazánkhoz hasonló mértékű támogatást ígértek, így a Mercedes számára nem ennek mértéke, hanem egyéb tényezők, a jó infrastruktúra, a kiváló szakemberek és nem utolsósorban a gyors, rugalmas ügyintézés volt a legfőbb vonzerő. – A memorandumban mindössze annyit vállaltunk, hogy a közlekedési infrastruktúrát, azaz az M5-ös autópálya és a vasút teherbírását megnöveljük. Ez egy ilyen mértékű beruházásnál természetes – tette hozzá a gazdasági tárca vezetője.
Mint arról korábban lapunk is beszámolt, a Daimler-Benz beruházása számítások szerint több tízmilliárd forintjába kerül a magyar adófizetőknek. Sajtóértesülések szerint az állami támogatás és adókedvezmény összesen 40-45 milliárd forintra rúg, ám erről hivatalos tájékoztatás csak kora őszre, a brüsszeli jóváhagyás után várható. Munkaerő-piaci támogatás címszó alatt egymillió eurót – mintegy 230 millió forintot – kap a cég, miközben könnyen lehet, hogy nem lesz kellő mennyiségű jól képzett hazai munkaerő 2012-re, a termelés indulásáig. Kicsi az esélye annak is, hogy az első öt évben számottevő legyen a magyar kis- vagy közepes vállalatok által gyártott, beszerelt alkatrészek aránya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.