Közlekedési táblák és lányruhák

Magyar tervezőkként természetes volt számukra, hogy magyar nevet válasszanak maguknak, amikor öt évvel ezelőtt, még az iparművészeti egyetem hallgatóiként megalakították a Bodza csoportot. Azóta nemcsak nevükben, ruháikon is hazánk imázsát igyekeznek megjeleníteni. A fiatal tervezők nehézségeiről és a hazai piac zártságáról beszélgettünk a csoport két tagjával, Csergő Noémivel és Orbán Ivettel.

Sashegyi Zsófia
2008. 08. 26. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fogy is, gyarapszik is a nemzet, már ami a potenciális kreatív erőt illeti. Ezt mutatja legalábbis az a szűk keresztmetszet, amelyet a Bodza csoport esete mutat. A csapat a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem öt tehetséges fiatal tervezőjéből alakult, s tavaly nyári utazó kollekciójukkal a Magyar Formatervezési Díj első helyezését is kiérdemelték. Kedvük mégsem felhőtlen, a kezdő tervezők kiszolgáltatottsága, az eladások esetlegessége miatt valamennyien kénytelenek más munkákat is vállalni, s egyik tagjuk ideiglenesen fel is adta helyét a csapatban, külföldön igyekszik jobb megélhetést találni. – Az öt tagból most csak hárman dolgozunk aktívan, Somogyi Ági, aki kötő szakon végzett, Spanyolországban próbál szerencsét, a bőr szakon végzett Nagy Júlia pedig nemrég szülte a legfiatalabb Bodza-modellt, akinek köszönhetően most egy babakollekcióval készülünk kiegészíteni a Bodza STOPP elnevezésű utazó-ruhatárat – mondja Csergő Noémi, aki szintén kötött textilekkel foglalkozik, s most Keresztury Kata öltözéktervezővel és Orbán Ivettel együtt tartja a frontot.
Az utazóruha-kollekció láncba fűzi a legkülönfélébb magyar településneveket. – Elegünk lett az I love New York feliratú cuccokból. Úgy gondoltuk, annyira izgalmasak a magyar helységnevek, hogy ezeket kell népszerűsíteni – mondja Orbán Ivett. – A lányruhákon olyan településneveket tüntetünk fel, mint például Leányfalu vagy Nőtincs, a fiúkon pedig fiúsakat. Ezenkívül az öltözékeken megjelennek a magyar út menti közlekedési táblák, a Vigyázz, tehén! ikon, vagy a nekirugaszkodó szarvast, traktort ábrázoló képek – meséli a tervezőnő. Meséli, mert mutatni már inkább csak fotókon tudja; a Bodza STOPP darabjainak nagy részét már elkapkodták, maradék példányai pedig a Magyar Formatervezési Díj Formatúra utazókiállításán járják az országot.
A csoport – manapság meglehetősen szokatlan módon – férfiruhákat is készít, igaz, ezeket főként külföldiek veszik. – Sajnos, nálunk a fiúk még nem nagyon mernek merészebb ruhadarabokat felvenni, a külföldiek viszont kedvelik őket – mondja Csergő Noémi, aki szerint a turisták sokkal jobban értékelik ezeknek a ruhadaraboknak a különlegességét és azt, hogy minden darabból csak egyetlenegy készül.
– A WAMP népszerű találkozási pont a tervezők és a vásárlók között, az egyetlen gond az, hogy csak havonta egyszer rendezik meg. Aki nem tud boltot nyitni – márpedig önerőből Magyarországon egy kezdő tervező nemigen tud –, nem képes megélni a munkájából – magyarázza Orbán Ivett. Ő egyébként ösztöndíjasként egy évet töltött a finn fővárosban, s ottani tapasztalatai szerint az állami segítség jelentős lökést adhatna a tehetséges pályakezdőknek. – Helsinkiben, ahogy szerintem Európa más országaiban is, ezek a boltok az első évben állami támogatást kapnak. Ez a kritikus időszak, általában ilyenkor véreznek el a kezdők. Ha ezt átvészelik, és sikerül felfuttatniuk a boltot, utána már megállnak a saját lábukon is. Egyedül mindez szinte képtelenség, hiszen ahhoz, hogy a masszív vásárlóréteg, a külföldiek rátaláljanak a boltra, a Belvárosban kéne üzletet nyitni, ott pedig elérhetetlenek a bérleti díjak. Ez egy ördögi kör – teszi hozzá.
A Bodza csoport ezért most Kölnben keres piacot, tagjai szerint bárhol Európában nagyobb az igény az egyedi tervezésű ruhadarabokra, mint itthon. – Külföldön a tömegmárkák fogyasztói mellett van egy jelentős, magára adó réteg, amelyik kis butikokban, kisszériás kollekciók közül választ magához illőt – mondják.
– Itthon is létre lehetne hozni egy utcát, ahol némi kezdeti támogatással megmutathatnák magukat a magyar tervezők. Biztos lehetne találni egy helyet a Belvárosban, de valamiért Magyarországon nem ösztönzik ennek kialakulását – magyarázza Csergő Noémi, s elgondolkodva fűzi hozzá: persze azért nem az az életcélunk, hogy piacozzunk. – Egy üzlet inkább biztonságot jelentene. Ha látnánk, hogy van lehetőség egy boltra, nyilván mindenki teljes gőzzel belevetné magát a munkába, hogy aztán, szabadon engedve a fantáziát, csak azzal foglalkozhassunk, amihez tehetségünk van – fejti ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.