Piknik a temetőben

Teherántól 700 kilométerre délre süvít a legalább harmincéves Mercedes luxusbusz. A háttérben a jó 4000 méteres Oroszlán-hegység, az út mellett lassan föltünedeznek az első, egyelőre teljesen jellegtelen külvárosi házak. Fél órával később a belvárosban a csodálatos Amir Csakmak mozaikos épülete, minaretjei és a körülötte kanyargó zegzugos utcácskák, vályogfalú házak nyűgöznek le. Jazdban járunk, Magyarország egyetlen iráni testvérvárosában.

Belényi Dániel
2008. 08. 19. 18:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jazdba megérkezni mindenképpen időutazás. Még ha jelen vannak is a modern autók és a mobiltelefonok, a város álmosító levegője és domináns, napszárította agyagbarna színe óhatatlanul valami történelem előtti időbe repít vissza. A két sivatag között elterülő Jazd évezredekig virágzó kereskedelmi tranzitváros volt, fekvése miatt a nagy hódítások és pusztítások is elkerülték. A selyemút egyik fontos állomásán 1272-ben Marco Polo is megfordult.
De az álmosító hangulat élő, pezsgő várost takar, Jazd tartomány központját, amely az utóbbi évszázadban olyan embereket adott a világnak, mint a város melletti Ardakanban született volt iráni elnök, Mohamed Hatami, avagy Izrael korábbi elnöke, Móse Kacav.
Iránban elsősorban arról ismerik, hogy ezen a vidéken volt és van jelenleg is a zoroasztrizmus központja. Sokan a Zoroaszter (vagy ahogy nyugaton nevezzük, Zarathusztra) által alapított vallást tekintik az első monoteista vallásnak, amely így megelőzte a judaizmust. Világképe dualista ugyan – vagyis a világ a jó (a fény) és a rossz (a sötétség) erőinek harcából áll –, de ez a két oldal egyetlen isten, Ahura Mazda két megjelenési formája. Természetesen biztos, hogy ahányan állítják ennek a vallásnak az elsőségét, legalább annyian vitatják is. Kétségtelen azonban, hogy itt lelhető fel elsőként a zsidó–keresztény kultúrkörből jól ismert mennyország, pokol, próféta, Messiás, ítélet napja, angyalok sokasága.
A zoroasztrizmus hívei rendkívüli módon tisztelik a négy alapelemet, a földet, a vizet, a tüzet és a levegőt, a világért sem szennyeznék be egyiket sem. Ez a tisztelet különös temetkezési szokásokhoz vezetett, amelynek emlékei ma Jazd egyik látványosságát jelentik. Mivel a holttesteket sem elégetni, sem földbe temetni nem lehetett, a város szélén lévő Hallgatás tornyaiba vitték őket. Ezek a tornyok tulajdonképpen természetes kúpok, amelyeknek a tetején mély gödröt ástak, és fallal vették körül. A holttestet a gödör szélére helyezték, a húst lecsipegették róla a keselyűk, majd a sivatagi nap kiszárította, a sivatagi szél szétfújta a maradékot, végül a gödörbe rugdosták a csontokat. Így sikerült teljesen higiénikusan kezelni a temetkezést. A város körül négy-öt ilyen tornyot látni, de valójában több van belőlük. Láthatatlanul megbújnak a sivatag hegyei között, ennek ellenére ma már csak véletlenül lehet érintetlen helyet találni. Az iráni kormányzat ugyanis megtiltotta ezt a fajta temetkezést, így a Hallgatás tornyai szép lassan piknikezőhelyekké váltak. Az ifjak motorral mennek föl, ameddig lehet, majd e helyeken esznek, dohányoznak, és – minő erkölcstelenség! – fiatal lányokkal beszélgetnek. Az egykor a városon kívül fekvő, de mára turisztikai látványossággá lett tornyokat körbevette a majd félmilliós város legújabb lakóparkja is, amely előbb-utóbb a többi szabad helyet is bekebelezi. A város szélén, az autópályán túl szerencsére akad még egy-két egyelőre érintetlen temetkezési hely. Érdekes jelenség manapság Iránban, hogy az államvallásra ráunt
fiatalok közül egyre többen szimpatizálnak Zoroaszter tanaival, és egyre több muzulmán visel zoroasztriánus jelvényeket. Norúzkor, a perzsa újévkor pedig iráni turisták tízezrei látogatják végig a szent helyeket.
Zoroaszter vallásához kötődik a város másik nevezetessége, a Tűz temploma is. A szentként tisztelt tűz ugyanis nagy becsben áll, maga a tisztaság forrása.
A templomban őrzött lángot több mint ezerötszáz évvel ezelőtt gyújtották meg, és a történelem folyamán végig lehetett követni az útját, valamint a róla meggyújtott többi lángot is. A lángot ma egy ezért felelős zorosztriánus pap táplálja, legtöbbször sárgabarack- vagy mandulafaágakkal.
Jazd építészetében is kiválóan alkalmazkodott a sivatagi körülményekhez. A város jellemző látképéhez tartozik a „kémények” erdeje, amely nem más, mint szélkürtők sokasága. Tulajdonképpen ez a légkondicionáló őse: a tetején oldalt nyitott toronyba befúj a sivatagi szél, amelyet a hosszú, hűvös agyagkürtő lehűtve a lakóhelyiségbe vezet. A modern technikával persze nem veheti fel a versenyt, ma már szinte mindenki klímaberendezést használ, leszámítva azokat a felújított vagy nagy becsben tartott régi épületeket, amelyek tradicionális étteremként, múzeumként vagy hotelként várják az érdeklődőket.
De nemcsak a hideg levegőt tartják nagy becsben, hanem a vizet is. Olyannyira, hogy külön múzeumot szenteltek neki Jazdban. (Az elterjedt hiedelemmel szemben viszont Jazd szinte pazarolja a vizet: öntözött kertek és szökőkutak hűtik a levegőt. A vizet a közelben lévő hegységből vezetik ide föld alatti csatornák. Eközben mindenféle jelzés nélküli, 10–15 méter mély kutak tátonganak a környéken, lehetetlenné téve bármilyen éjszakai túrázást. Az aljukon ma már csak homok van, viszont lehet hallani valahonnan a víz zubogását).
A múzeum a kézi eszközökkel történő kútásásnak és alagútfúrásnak állít emléket.
Megtalálható Jazdban egy másik tipikus iráni nevezetesség is, a zúrháne, az erő háza. Tulajdonképpen hagyományos iráni sportklub, amely akkor alakult ki, amikor a perzsa birodalom behódolt az iszlámnak, és a perzsa harcosok nem gyakorolhatták nyíltan tradicionális sportjukat. Mivel nem akarták elhagyni hagyományaikat, amelyek révén megőrizhetik testük és lelkük épségét, magánházakban gyűltek össze, később ezekből alakultak ki a zúrhánék. Ez az egyik legszebb példája annak, hogyan lehet összeegyeztetni a vallást, a költészetet és a testmozgást. Itt tulajdonképpen mindez egyetlen egységet alkot.
E harcművészet testgyakorlás része a bemelegítéssel kezdődik (ebben van reggeli tornára emlékeztető rész, körben kocogás, pörögve ugrálás, ki-ki választhat vérmérséklete szerint), amely után a sportolók hatalmas tekebábura emlékeztető fadarabokkal kezdenek körözni a válluk körül. Egy ilyen darab tömege öt és harminc kiló közötti lehet. Ez a „tekebábus” gyakorlat igényel némi erőt és egyensúlyérzéket, egykor a kardforgatáshoz edzettek, és az állóképességet növelték vele. Aztán van egy 20–25 kilós íjszerű szerkezetük mindenféle vasakkal megpakolva, a kaman, amelyet a fejük fölött mozgatnak – régen az íj kifeszítésére készített fel. Az erősítés, edzés célja, hogy elpusztíthatatlan hősnek tűnjenek, mint Rusztam, az irániak Akhilleusza. Néha birkóznak is az edzés végén, meglehetősen egyszerű szabályok szerint: az ellenfelet ki kell billenteni az egyensúlyából, és addig kell gyűrni, amíg a válla a földhöz nem ér. A konditermek és karateedzések korában persze a fiatalok körében csak mérsékelten népszerű ez az ősi sport; inkább a verekedős filmek hősére, Van Damme-ra akarnak hasonlítani, mint a mitológiai hősökre.
A több ezer éves szűk, kanyargós sikátorokban viszont csak az arra járó motorok emlékeztetnek az iparosodásra. Az itt található házak belső udvar köré épültek, kívülről csak a fal és egy kétszárnyú ajtó látszik. Minden ajtón van két kopogtató, egy a férfiaknak, egy a nőknek. Ennek igen egyszerű oka van: mivel bentről nem látni, hogy ki érkezik, a kopogtató hangjából tudják megállapítani a látogató nemét. Ha ugyanis férfi érkezik a családhoz, a nők felveszik a kendőt, vagy bemennek a lakrészükbe.
A város modern része meglehetősen jellegtelen. Az UNESCO-védelem számára nem elég régi, talán ezért is van, hogy a réginek tetsző épületeket gyors ütemben lebontják, hogy átadják helyüket olajipari cégek téglából készült munkásszállásainak és a lakóparkoknak.
Jazd környéke ma is tele van ősi látnivalókkal. Ám a szomszédos Mejbod négyezer éves falai, agyaggalambtornya és jégraktára, avagy a 60 kilométerre lévő Karanak nevű falu elhagyott agyagvárosa egyelőre kevésbé népszerű célpontja az utazóknak, csakúgy, mint az Oroszlán-hegy nyáron is jó hűvös, 4074 méteres csúcsa, valamint az előtte elterülő Oroszlán-völgy.
Akinek megüti a fülét a Jazd és jász szó közötti hasonlóság, jó nyomon jár. Évezredekkel ezelőtt a közép-iráni Jazd tartomány volt a Magyarországon jászként ismert népcsoport lakóhelye. A Lut és a Kavir sivatagok között fekvő város „az »ősi gyökér«, az a kapocs, amely elősegítette a régi rokoni viszony felelevenítését, szorosabbá tételét, testvérvárosi kapcsolattá fejlesztését” – olvasható Jászberény honlapján.
A Jászberénynek is nevet adó, iráni alán törzsekből származó jászok a tatárjárás után kerültek a Kárpát-medencébe. Testvéri kapcsolatukat a magyarokkal majd nyolcszáz évre lehet visszavezetni. A bő évtizede megkötött testvérvárosi szerződés két éve új tartalommal telítődött, azóta a kulturális csere sokkal aktívabb lett. 2007 tavaszán a jazdiak jártak Jászberényben, ezt ősszel a mieink látogatása követte. Azóta volt a városban kulturális műsor, majd budapesti fogadás, később iráni népi zenekar látogatott Jászberénybe. Ugyanitt tervezik a testvérvárosok parkját, valamint a jazdiak felépítenének egy városukra jellemző hagyományos széltornyot is. Évente tartanak jász világtalálkozót, az idén Pusztamonostor adott helyet neki, ahová iráni focicsapatot is meghívtak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.