Sarkozy növelné médiabefolyását

Nicolas Sarkozy nem csak a reklámokat szeretné eltörölni a közszolgálati televíziókból, de a televízió elnökét is maga szeretné kinevezni. E két váratlan bejelentésével meglehetősen nagy vihart kavart Franciaországban az utóbbi hónapokban annál is inkább, mert már így is legjobb barátai kezében van számos újság, valamint televízió- és rádiócsatorna.

Lára Aliz
2008. 08. 18. 13:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A teljes mértékben állami tulajdonban lévő Francia Televíziók csoport összesen öt csatornát foglal magába: négy az ország kontinentális részével, egy pedig specifikusan a tengerentúli területekkel foglalkozik. A januárban bejelentett szándék, miszerint reklámmentessé kell tenni ezeket a csatornákat felvet anyagi kérdéseket (ki fogja finanszírozni a kiesett bevételt, amely becslések szerint mintegy 800 millió eurót tesz ki), valamint a csoport függetlenségének kérdését a politikai hatalomtól. Még ha nem is az állam fogja teljes mértékben állni a kiesett összeget, akkor is az ő döntésén fog múlni, hogy milyen források mozgósíthatók. Pillanatnyilag az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy az internet- és mobilszolgáltatók éves forgalmának 0,9 százalékával fogják pótolni a hiány nagy részét, amit végső soron minden bizonnyal a fogyasztók fognak megfizetni. A reklámeltörlés a műsorszerkezet változását is magával hozzá, és Sarkozynek egyértelmű elképzelése van arról, hogy milyen műsorokat szeretne látni. „Több Európával kapcsolatos, valamint környezeti és tudományos műsor kell a közszolgálati csatornákra”, jelentette ki egy júliusi interjúban a Le Monde-nak. A változásokat az elnök azzal indokolja, hogy pillanatnyilag nem működik megfelelően a közszolgálati televízió, márpedig „a sajtó ugyanolyan stratégiai iparág, mint az egészségügy, a közlekedés vagy a környezetvédelem, amely megérdemli a fejlesztést”.
Vihart kavart Sarkozy június 25-i bejelentése is, ami szerint ő nevezi ki a televízió elnökét, igaz, a döntéshez a legfelsőbb médiatanács (amely eddig nevezte ki ezt az elnököt) beleegyezése, valamint a parlamenti képviselők többségének hozzájárulása kell. David A. L. Levy oxfordi egyetemi tanár – aki részt vett abban a bizottságban, amelynek feladata az volt, hogy kidolgozza a reklám eltörlésének tervét – szerint ez a közvetett kinevezés a régi kelet-európai „népi demokráciák” gyakorlatára emlékeztet, amely elfeledteti, hogy milyen fontos az információs szabadság a demokráciákban.
Sokak szerint ez az információs szabadság már így is komolyan sérült Franciaországban. Sarkozy közeli baráti körében ugyanis több olyan személy van, aki fontos médiacsoportokat tart a kezében, és egyértelműen kiáll az elnök mellett. Martin Bouygues, aki az elnök tanúja volt Céciliával kötött esküvőjén, a Bouygues-csoport vezetője, amely a Papp László sportaréna építője, és kezében tartja többek között az ország egyik legnézettebb, 1987-ben privatizált televíziós csatornáját, a TF1-et, számos tematikus csatornát, valamint az ország harmadik legnagyobb mobiltelefon-szolgáltatóját. Arnaud Lagardere, Sarkozy másik közeli barátja több kiadót, köztük a nagynevű Hachette-et, újságot (Journal du dimanche), illetve médiaterjesztő céget, mint a nemzetközi téren is jól ismert Relay-t vagy Virgin-t tart a kezében. A tavalyi elnökválasztás után állítólag egy telefonhívással cenzúrázott újságjában egy cikket, amely arról számolt volna be, hogy Cécilia Sarkozy nem adta le voksát a választás második fordulójában. Vincent Bolloré „húszéves barátságban” van Sarkozyvel, és két ingyenes napilap, valamint egy televíziós csatorna, a Direct–8 tulajdonosa. Januárban technikai okokra hivatkozva elmaradt ezen a csatornán egy „Sarkozy és a nők” című élő adású műsor, amelyben a témában könyvet publikáló meghívottak vettek volna részt. Valószínűbb, hogy a valódi ok Vincent Bolloré volt, aki a sugárzás előtt néhány órával megkérte fiát, a programigazgatót, hogy ne adja le a műsort. Sarkozy népszerűségének ez időben ugyanis sokat ártott, hogy a média túl sokat foglalkozott a magánéletével.
A két legutóbb bejelentett intézkedéssel Sarkozy a közszolgálati televíziókban is nagyobb befolyást szerez, és még akkor is igaz ez, hogyha július 21-én a francia alkotmányba belekerült egy olyan cikkely, amely garantálja a „média függetlenségét”. Ez ugyanis valószínűleg még nem tiltja meg az elnöknek, hogy ő nevezze ki a televízió első emberét, hogyha ebbe a parlamentet és a médiatanácsot is bevonja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.